۰ نفر

مس، بهترین کامودیتی سال ۲۰۱۷

۲۰ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸
کد خبر: 169640
مس، بهترین کامودیتی سال ۲۰۱۷

مس که تا همین اواخر یکی از بدترین عملکرد را در بین کامودیتی های بازار در طول دو سال گذشته تجربه کرده است، با شوک قیمتی ناگهانی در پایان سال 2016 ، رویکرد بازار را در سال 2017 سوال برانگیز ساخت.

 این افزایش قیمت که با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شد، تا حدی وابسته به سفته بازی ناشی از افزایش تقاضا مس برای برنامه های زیر ساختی 500 میلیارد دلاری این رییس جمهور است. از عوامل دیگر این شوک قیمتی ، رشد تقاضای مس در چین است که با اختصاص تقریبا 50 درصد از تقاضای جهانی مس ، برای صنعت این فلزبه فال نیک گرفته شده است.

گ

به دنبال آن، بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس که معمولا منفی ترین پیش بینی را از عملکرد این فلز ارائه داده است ، در گزارش جدید خود به چشم انداز متفاوتی از عرضه و تقاضای مس و رویکرد مثبت آن اشاره می کند. این بانک سرمایه گذاری معتقد است که افزایش تقاضا از چین که عامل رشد اخیر قیمت این فلز است، حداقل تا نیمه نخست سال آینده میلادی شرایط برای رشد قیمت ها را فراهم می آورد. به گفته ی تحلیلگران گلدمن در اوایل ماه دسامبر ، با آنکه برخی معتقدند رشد اخیر قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی حاصل سفته بازی است اما باید به این نکته اشاره کرده که شاخص های بنیادی بازار یعنی وضعیت عرضه و تقاضا تغییر کرده و بر همین مبناست که درست نیست تمامی رشد قیمت ها را غیرمنطقی تلقی کنیم. آنها روند رشد قیمت این فلز رادر سه ، شش و دوازده ماه آینده به ترتیب از 5000 $ به 5800$،4800$ به 6200$ و 4800$ به 5600$ در هر تن پیش بینی کرده اند.

«مالی شات»(Molly Shutt)، تحلیلگر بازار کالا در موسسه تحقیقاتی BMIلندن معتقد است که بازار جهانی را در سال   2019با کمبود جزئی زودتر از زمان پیش بینی شده مواجه خواهد شد . وی دلیل این کسری بودجه را سرعت رشد ثابت تقاضا نسبت به سرعت کند رشد تولید می داند. BMIکمبود عرضه مس را در درجه اول به کاهش تولیدات در چین، بهعنوان اولین مصرف کننده برتر جهان، و کاهش درصد خلوص سنگ معدن در شیلی، به عنوان بزرگترین تولید کننده این فلز سرخ در جهان نسبت می دهد.او می گوید جهش قیمتی پس از انتخابات تعجب برانگیز ایالات متحده نشان دهنده چیزی جز انتظارات بی پایه و اساس ناشی از تامین هزینه ی طرح های زیرساختی و همچنین سفته بازی های شایع در چین نیست.حتی با در نظر گرفتن بهترین حالت برای طرح های زیربنایی دونالد ترامپ ، تاکید تحلیلگران BMIبر آن است که رشد چشمگیر تقاضای این فلز در آمریکا حداقل تاثیر را در تعادل بازار فلز جهانی خواهد داشت.از جمله دلایل آن ،تقاضای اندک بازار ایالات متحده است که با توجه به آمار ICSG، ایالات متحده تنها 7/7 درصد از تقاضای جهانی مس در سال جاری را به خود اختصاص دادهاست .به عنوان نتیجه، BMI افزایش قیمت مس را از 4900 $ به5150 $درهر تن تنها به دلیل رشد تقاضای مس از چین پیش بینی کرده است .

گگ

فراتراز فلزمس،بسیاری از تحلیلگران نسبت به قیمت کامودیتی ها در یک برهه 12 ماهه مثبت هستند و انتظار میرود که تقریبا قیمت آنها به طور متوسط سال به سال افزایش یابد. اندروکول، تحلیلگر فلزات پایه اساسی در متال‌ بولتنریسرچاز بازگشت آشکار سرمایه‌گذاران به بازار کامودیتی خبر داد و در این‌ باره گفت: به نظر می‌رسد در بازار جهانی، مس به خودی خود یکی از اصلی‌ترین بازیگران باشد، هر چند در بخش زیادی از سال ۲۰۱۶ میلادی قیمت آن کمتر از میزان واقعی شده و ارزش آن با تضعیف چین و مازاد عرضه کاهش یافته بود.

دیدگاه بلند مدت

بی‌اچ‌پی‌بیلتون شرکت معدنی شماره یک جهان و کاترپیلار بزرگترین سازنده تجهیزات سنگین بر بهبود قیمت مس در ماه‌ های آینده شرط بسته‌اند. بی‌اچ‌پی که در حال حاضر دومین شرکت بزرگ استخراج‌کننده مس است، امسال هزینه سالانه اکتشافات خود را تا ۲۹درصد افزایش و ۹۰۰ میلیون دلار از بودجه خود را برای یافتن ذخایر جدید مس و نفت اختصاص داد. این شرکت که تصمیم دارد مس را به‌ عنوان یکی از پایه های خود برای رشد آتی تثبیت کند، به دنبال ذخایر بیشتر این فلز در شیلی، پرو، ایالات متحده امریکا، کانادا و استرالیای جنوبی می‌شود و به دنبال مشارکت جدید برای بالا بردن جریان رشد خود است.

با این حال درکوتاه‌مدت ، بی‌اچ‌پی چندان خوشبین نیست. این شرکت در گزارش سالانه خود از انتظار کمبودمس خبر می دهد و این جریان را به دنبال کاهش درصد  خلوص، افزایش هزینه‌ها و کمیابی فرصت‌های توسعه با کیفیت بالا در آینده پیش‌بینی می‌کند و احتمال می‌دهد این جریان توانمندی صنعت را برای اینکه به ارزانی با این رشد تقاضا روبه‌رو شود، محدودمی‌کند.

شرکت کاترپیلار اولین تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین معدنی معتقد است که استخراج‌ کنندگان مس و سنگ‌ آهن در این بازار پیشتاز خواهند بود و در ۳ تا ۵ سال آینده افزایش تقاضا راتجربه می‌کنند. در حال حاضر کاترپیلار بیشترین فروش را در بخش زغالسنگ، مس و سنگ‌ آهن دارد. شرکت ریوتینتو ،دومین شرکت بزرگ معدنی در جهان در دسامبر گذشته گفت: انتظار داشت که بازار مس تا سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) رو به کسری برود و این هم زمان با آغاز فعالیت و توسعه معدن اویوتولغوی در مغولستان است. آرنودسُیرات، مدیر اجرایی بخش الماس و مس ریوتینتو به رویترز گفت در حالیکه انتظار می‌رود بازار سنگ‌ آهن در آینده نزدیک با مازاد عرضه روبه‌رو باشد، بخش مس با چشم‌اندازی از ذخایر در حال کاهش و افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد بود که برآمده از نوسازی زیرساخت‌ها، رشد تولید ماشین‌آلات برقی و فناوری‌های تجدیدپذیر است.

تاریخ انتشار : 15 دی 1395

منبع : http://www.mining.com

تهیه و ترجمه در کارگزاری تامین سرمایه نوین

http://www.nibb.ir/