۰ نفر

بررسی اقتصاد ازدواج در کشورهای مختلف دنیا

۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۴۷
کد خبر: 135742

سن ازدواج به طور کلی در دنیا بالا رفته است. البته در جوامع در حال توسعه پرجمعیت دیرتر ازدواج کردن از نسل قبلی در میان جوانان امروز، تبدیل به یک پدیده جهانی شده است.

نشریه بیزینس اینسایدر می نویسد هر سال مادر و پدرها دلایل بیشتری پیدا می کنند برای اینکه از بچه های شان بپرسند: «پس کی می خواهی ازدواج کنی؟» این معضلی است که در حال حاضر تمام دنیا با آن مواجه است؛ چرا که جوانان امروز در مقایسه با نسل قبلی خود دیرتر ازدواج می کنند و این فقط مختص یک منطقه خاص نیست؛ سن ازدواج به طور کلی در دنیا بالا رفته است. البته در جوامع در حال توسعه پرجمعیت دیرتر ازدواج کردن از نسل قبلی در میان جوانان امروز، تبدیل به یک پدیده جهانی شده است.

مردم یا خیلی دیر ازدواج می کنند یا اصلا ازدواج نمی کنند؛ این نقطه اشتراک در کنار سنت های متفاوت ازدواج در کشورهای مختلف می تواند تفاوت عمده ای در زندگی مردم از یک کشور تا کشور دیگر ایجاد کند. بسته به کشوری که شما در آن زندگی می کنید، زمان مجرد ماندن تان می تواند تقریبا به اندازه 10سال تغییر کند. به زبان ساده در کشوری مثل آمریکا که آمار ازدواج و زاد و ولد هنوز در آن بالاست، میانگین سن ازدواج به 27/9 می رسد و در کشور پرجمعیتی مثل هند به 22/8درصد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرصت امروز، تضادی که از مقایسه وضعیت ازدواج در کشورها به سرعت به چشم می آید، از رابطه میان درآمد یک کشور و سن ازدواج شهروندانش نشات می گیرد. به طور متوسط، مردم در کشورهای ثروتمند مانند کشورهای اسکاندیناوی مثل فنلاند و سوئد تا دهه 30 زندگی شان ازدواج نمی کنند.

اما در جمهوری آفریقای مرکزی، مردم به طور متوسط پیش از آنکه به 20 سالگی برسند، ازدواج می کنند. اما در برخی موارد کشورهایی هم هستند که با وجود اختلاف درآمد فاحش، میانگین سن ازدواج در آنها یکی است؛ به عنوان مثال ایالات متحده و شیلی که میانگین سن ازدواج در آنها 28 است؛ آمریکا به مراتب ثروتمندتر از شیلی است.

جدولی که در اینجا مشاهده می کنید، میانگین سن ازدواج در کشورهای مختلف را براساس آمار سازمان ملل متحد نشان می دهد. البته برای دریافت آمارهای اینچنینی در کشورهای مختلف محدودیت هایی وجود دارد؛ دلیلش هم این است که کشورها هر سال برای چنین موضوعی آمارگیری نمی کنند. بنابراین تنها به آخرین اطلاعات دریافتی از میانگین سن ازدواج برخی کشورها در محدوده زمانی 2009 تا 2014 اکتفا شده است.

بسیاری از کشورهای آفریقای مرکزی چون آمار دقیقی از میزان و سن ازدواج در آنها وجود ندارد، از جدول حذف شده و همچنین جمعیتی که هرگز ازدواج نمی کنند، در نظر گرفته نشده است. اما به هر حال همانطور که می بینید مردم در نقاط مختلف دنیا در سنین متفاوت ازدواج می کنند؛ مردها دیرتر از زن ها. مردها در تمام کشورهایی که در این جدول به آن اشاره شده، به طور میانگین تقریبا 3/7 سال دیرتر از زن ها ازدواج می کنند.

این اختلاف جنسیتی در تمام کشورها وجود دارد؛ در کشورهای فقیرتری مثل مصر این اختلاف بیشتر می شود؛ در این کشور زن ها پنج سال زودتر از مردها ازدواج می کنند. در کشورهای ثروتمندی مثل فرانسه این اختلاف تنها به 1/6 سال می رسد.

هر چه کشور توسعه یافته تر باشد، اختلاف سن ازدواج میان زن ها و مردهایش کمتر می شود. اصولا زن ها در سنین پایین و زودتر از مردها ازدواج می کنند. حتی با وجود اینکه سن ازدواج در دنیا بالا رفته، هنوز کشورهایی وجود دارند که زن هایش در سنین پایین ازدواج می کنند.

به گزارش سازمان ملل از وضعیت ازدواج در 39 کشور دنیا، 20 درصد زن ها در 18 سالگی ازدواج می کنند. در 20 کشور به طور کلی 10 درصد زن ها در 15 سالگی ازدواج می کنند و تنها دو کشور در دنیا وجود دارد که 10 درصد مردهایش پیش از 18 سالگی ازدواج می کنند.

اما همچنان میانگین سن ازدواج در مردها و زن ها در تمام دنیا پایین بالا است. از دهه 70 تا حوالی سال 2005، میانگین سن ازدواج در زن ها از 21/8 به 24/7 سال رسید. میانگین سن ازدواج در مردها در همین دوره افزایش فاحشی داشت.

اینها آماری است که نشریه بیزینس اینسایدر از گزارش های سازمان ملل به دست آورده است؛ آینده ای که سال ها پیش فیلسوفان چپ گرا برای جهان متصور شده بودند البته با وجود اینکه حتی در آمریکای پرزاد و ولد هم آمار ازدواج پایین آمده، ازدواج هنوز یک نرم اجتماعی است که مردم به آن وفادار هستند، حالا شاید کمی دیرتر. تقریبا در تمام کشورهای دنیا 80 درصد زن و مردها به طور میانگین تا 49 سالگی حتما ازدواج می کنند.