۰ نفر

نگران کلاس بندی جایگاه‌های سوخت نباشید

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۱۷
کد خبر: 127112

سال گذشته بیژن زنگنه، وزیر نفت، در یکی از نشست‌های اتاق بازرگانی مطلبی را عنوان کرد که کمتر کسی متوجه منظور او شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، زنگنه حرف از «برندسازی» جایگاه‌های سوخت و عرضه فرآورده‌های نفتی با کیفیت و قیمت‌های متفاوت می‌زد اما عده‌ای گمان کردند که وزیر نفت به دنبال «چند نرخی کردن بنزین» است. در حالی که هدف زنگنه از بیان این اصطلاح ایجاد بازار رقابتی در عرصه بنزین بود؛ چیزی که کشورهای دیگر آن را تجربه کرده‌اند و جایگاهداران ایرانی نیز با آن موافق هستند. این سوء برداشت‌ها به مرور با توضیحاتی که وزیر نفت و معاونان او ارائه کردند مرتفع شد و تقریباً همه دریافتند که منظور زنگنه از برندسازی جایگاه‌های سوخت این است که جایگاه‌ها می‌توانند بر مبنای خدمات ارزش افزوده‌ای که به مشتریان ارائه می‌دهند پول بیشتری دریافت کنند؛ نه آنکه قیمت بنزین تغییر کند.

بالاخره بعد از ماه‌ها کشمکش اوایل اردیبهشت ماه یعنی در ماه جاری، وزیر نفت دستورالعمل ارزیابی شرکت‌های ‌صاحب صلاحیت معتبر (برند) برای توزیع فرآورده‌های نفتی و CNG را به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ کرد تا هر چه سریع‌تر در راستای برندسازی جایگاه‌های سوخت و افزایش رضایتمندی مشتریان اقدام شود. در این دستورالعمل آمده است که هدف اصلی راه‌اندازی شرکت‌های صاحب صلاحیت یا برند، ارتقای رفاه و ایمنی و افزایش کیفیت خدمات قابل ارائه به مصرف‌کنندگان است. همچنین در آن ذکر شده که شرکت صاحب صلاحیت یا برند، شرکتی است که مجموعه‌ای از جایگاه‌های عرضه پخش فرآورده‌های نفتی و CNG را تحت پوشش خدمات خود قرار می‌دهد. این مهم می‌تواند از طریق احداث جایگاه‌های جدید، خرید جایگاه‌های موجود یا فراهم آوردن خدمات مورد نظر در جایگاه‌های موجود، بدون اصرار بر تجمیع مالکیت در آنها صورت پذیرد. وزیر نفت معتقد است که با برند‌سازی جایگاه‌ها کم‌فروشی و رانت موجود در برخی جایگاه‌های سوخت از بین خواهد رفت اما در ظاهر بخشی از مصرف‌کنندگان سوخت عقیده دیگری دارند.

در پرس و‌جویی که خبرنگار از مردم در خصوص این طرح انجام داد اغلب نگران بودند که مبادا جایگاهداران به نام برند پول بیشتری از مردم دریافت کنند اما خدمات قابل قبولی ارائه ندهند. یکی از خودروسواران در این خصوص گفت: با توجه به‌بند الحاقی قانون بودجه امسال که مجلس شورای اسلامی، دولت را بر مبنای آن موظف به دونرخی کردن بنزین کرده است و طرح برند‌سازی جایگاه‌ها، اغلب مصرف‌کنندگان نگران هستند که در محاسبه قیمت سوخت دچار مشکل شوند و این می‌تواند زمینه ساز وقوع رانت در جایگاه‌های سوخت شود. اما مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این دغدغه گفت: مردم نگران تبعات کلاس‌بندی جایگاه‌های سوخت نباشند چراکه هزینه استفاده از خدمات جانبی در جایگاه‌های برند رقم قابل ملاحظه‌ای نیست و آیین نامه اجرایی به گونه‌ای تنظیم خواهد شد که محاسبات قیمت بنزین در هر سه کلاس جایگاه آسان باشد.

هزینه خدمات جانبی شفاف و روشن خواهد بود ناصر سجادی در ادامه با بیان اینکه هزینه این خدمات جانبی شفاف و روشن اعلام خواهد شد تا هر مصرف‌کننده‌ای بتواند با روش‌های ساده هزینه خدمات جانبی را محاسبه کند، گفت: قطعاً به گونه‌ای برنامه‌ریزی خواهد شد که در محاسبه ارزش افزوده جایگاه‌ها نیاز به چرتکه و ماشین حساب نباشد و همچنین تداخلی با بنزین دو نرخی نداشته باشد. وی افزود: پیش از آنکه قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شود مصرف‌کنندگان دغدغه‌هایی از این جنس داشتند اما براحتی توانستند فرآیند را مدیریت کنند. این یک تجربه جهانی است و قطعاً ما نیز در اجرای آن موفق خواهیم شد. سجادی با بیان اینکه با برندسازی جایگاه‌ها نه تنها رانت ایجاد نخواهد شد بلکه با رانت‌هایی نظیر کم فروشی نیز مقابله می‌شود، اظهار کرد: کنترل، نظارت و ارزیابی در اجرای این طرح بسیار دقیق خواهد بود. به طوری که در طول یک ماه حدود 4 بار نهادها و سازمان‌های ناظر بر عملکرد برند و کیفیت و قیمت بنزین نظارت خواهند کرد که مبادا تخلفی صورت گیرد.

فراخوان طرح بزودی اعلام خواهد شد مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه اعلام عمومی این طرح ظرف 10 الی 15 روز آینده اعلام خواهد شد، گفت: از این تاریخ جایگاهداران می‌توانند درخواست خود را به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال کنند تا بررسی و تصمیم‌گیری نهایی شود.