۰ نفر

خیز دولت برای کمک به نیمه‌‌تعطیل‌ها

۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۳
کد خبر: 124610

چند روز پیش بود که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد «برای تکمیل دوهزار واحد نیمه‌تمام 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات مورد نیاز است و 800میلیارد تومان یارانه از اولویت‌های کاری مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت است»؛

حالا تنها پس از گذشت یک هفته همان معاون وزیر که مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز هست از هفت هزار واحد صنعتی صحبت می‌کند که در شهرک صنعتی تعطیل هستند اما به فاصله کوتاهی وزیر صنعت از ارایه کمک و حمایت‌های دولتی برای فعالیت مجدد این واحدها خبر می‌دهد. وجود واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل صنعتی در کشور موضوع جدیدی نیست اما به‌روز شدن هرروزه این آمار توسط مسوولان کشور و البته اعلام آن که تا چند سال پیش جزو آمارهای مگوی صنعتی بود اتفاق جدیدی است که عزم و اراده‌ای فراتر از چیزی که تاکنون انجام شده را می‌طلبد. مقرر است ایران امسال رشدی اقتصادی بین 4 تا ٦ درصد را تجربه کند. تدوین طرح تازه وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد ایران در سال جاری برای رشد اقتصادی‌اش روی فعال کردن واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل حساب باز کرده و این بدان معناست که بخشی از سرمایه راکد مانده دوباره در چرخه تولید و فعالیت قرار خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، بنا به گفته علی یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که متولی شهرک‌های صنعتی کشور است، ۸۸ هزار واحد صنعتی در کشور داریم که ۸۰ هزار واحد آن صنایع کوچک هستند، ۹۲ درصد از صنایع کشور صنایع کوچک هستند که از این تعداد واحد صنعتی تنها ۱۷ درصد آن تعطیل یا راکد است. وی البته با ارایه آمارهای قبلی در مورد واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل از برنامه‌هایی صحبت کرده است که طی آن واحدهای صنعتی تملک شده توسط بانک‌ها به چرخه تولید کشور بازگردند که به نظر می‌رسد این طرح در ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز طرفدارانی دارد و وزیر نیز نگاه مثبتی برای تامین سرمایه مورد نیاز واحدهایی که با تزریق سرمایه و تسهیلات جان دوباره‌ای خواهند گرفت دارد. البته یزدانی اشاره مستقیمی به حمایت‌های خاص دولتی نکرده اما محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از طرحی صحبت کرده که در آن ١٠ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در سال جاری با اجرای آن فعال خواهند شد.

وزیر صنعت معدن و تجارت در این باره گفته بود: « اگر این طرح تصویب شود که رییس کل بانک مرکزی برای اجرای آن قول همکاری داده، این ١٠ هزار واحد که تعطیل یا نیمه‌فعالند، با شرایط راحت‌تری در سال جاری فعال خواهند شد. برخی از این واحدها مشکل نقدینگی و برخی مشکل بازار فروش دارند. به برخی از این واحدها نیز باید کمک فنی کرد و بخشی هم در زمینه آموزش مساعدت می‌گیرند. در بحث صادرات هم برنامه‌هایی تنظیم شده و گویا مجلس هم در این خصوص فکرهایی دارد. ظاهرا در مجلس پیشنهاد داده شده در صورت حذف برخی یارانه‌بگیران، منابع آن به تولید، اشتغال و صادرات اختصاص یابد.»

پیش از این آمار مختلفی در مورد تعطیلی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی عنوان شده بود؛ از تعطیلی ٦هزار و ٢٠٠ واحد صنعتی که صرفا به خاطر کمبود منابع مالی به تعطیلی کشیده شده‌اند تا واحدهای صنعتی به دلیل شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و نبود حمایت‌های دولتی و بانکی مجبور به تعطیلی واحدهای خود شده و شهرک‌های صنعتی در سراسر کشور را به شهرک‌هایی برای خواب واحدهای صنعتی تبدیل کرده‌اند. البته یزدانی، رییس سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران که چند ماهی است جایگزین ابریشمی، رییس سابق این سازمان شده است این آمار را به هفت هزار واحد صنعتی تعطیل افزایش داده و عزم سازمان متبوع خود را برای حمایت از این واحدها برای احیای دوباره را به رخ کشیده است. این حمایت‌ها با اعلام تسهیلات ١٦ هزار میلیارد تومانی برای واحدهای نیمه‌تعطیل و البته گشایش‌های اعتباری موجب شده است فعالان صنعتی به روزگار بهتر امیدوار شوند. البته به نظر نمی‌رسد رکود چندین‌ساله شهرک‌های صنعتی نیز با حمایت‌های مقطعی به زودی از میان برود، اما با توجه به اظهارات گذشته فرشاد مقیمی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران که تعطیلی ٩١ درصد از واحدهای صنعتی کوچک را ناشی از کمبود نقدینگی، فقدان بازار فروش و وابستگی آنها به تامین مواد اولیه از خارج کشور عنوان کرده است می‌توان امید داشت که اگر سیاست‌های حمایتی ساختمان تصمیم‌گیر خیابان سمیه و البته خیابان خدامی در جهت تداوم حمایت‌های مالی از این واحدها باشد، شاید آمارهای عدم موفقیت شهرک‌ها و واحدهای صنعتی در آینده کاهش یابد.

پیش از این عدم نوسازی ماشین‌آلات هم دلیل دیگری برای عدم فعالیت واحدهای صنعتی شده بود که مقیمی آمار آن را تنها سه درصد خوانده بود و با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها و سهولت خریدهای خارجی با ارایه تسهیلات جدید شاید این معضل نیز رفع شده و برخی از واحدهای صنعتی که به این دلیل به رکود فرو رفته‌اند مجددا فعال شوند. در عین حال موضوع دیگر موثر در عدم رونق شهرک‌های صنعتی و بهبود اوضاع واحدهای مستقر در آنها، غیراقتصادی بودن برخی از این شهرک‌هاست که سید محمدعلی سید ابریشمی، رییس سابق سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران تعداد آنها را 200 شهرک و ناحیه صنعتی غیراقتصادی و فاقد توجیه فنی خوانده و اعلام کرده بود که این شهرک‌های صنعتی فاقد توجیه فنی و اقتصادی از رده فعالیت صنعتی خارج می‌شوند. البته گفته بود که خروج این شهرک‌ها از کاربری صنعتی نیاز به مصوبه دولت دارد و اقدامات اولیه برای معرفی این شهرک‌ها به هیات دولت انجام شده است. با خروج این شهرک‌ها و نواحی صنعتی از کاربری صنعتی و اقتصادی، اعتبار زیرساختی آنها برای ساماندهی سایر شهرک‌های فعال هزینه می‌شود.

هرچند در یک سال گذشته پس از این اظهارنظر ابریشمی و حتی بعد از تودیع وی و معارفه یزدانی خبری از حذف این شهرک‌ها اعلام نشده است اما برای اینکه عزم خود را برای حمایت از واحدهای صنعتی نشان دهد بدون اینکه بر حمایت‌های وعده داده شده دولتی تکیه کند توپ حمایتی را به زمین سرمایه‌گذاران می‌اندازد و می‌گوید: « با توجه به وجود امکانات زیربنایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تمامی دستگاه‌های مرتبط با صنعت باید به جذب سرمایه‌گذار در این مناطق عزم جدی داشته باشند. درهای شهرک‌های صنعتی به روی سرمایه‌گذاران باز است و حتی دولت حمایت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاران صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته است. حتی در استان‌ها کارگروه ایجاد رونق در کارگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی به عنوان زیرمجموعه این ستاد در استان‌های کشور، شکل خواهد گرفت تا در کنار ارایه تسهیلات دولتی به واحدهای راکدی که امکان فعالیت مجدد دارند یا طرح‌های نیمه‌فعال صنعتی واقع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی حمایت خواهند شد.»