۰ نفر

دلجویی وزیر کار از کارگران

۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۲۹
کد خبر: 124604

از فردا (یکشنبه) هفته کارگر آغاز می‌شود؛ هفته‌ای که برای بخش بزرگی از جامعه تنها یک مناسبت ساده نیست؛ هفته‌ای است برای بیان مشکلاتشان.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، هفته کارگر در شرایطی آغاز می‌شود که هنوز در ایران کارگری یعنی انتظار برای حداقل مزد و به معنای محرومیت از بسیاری از داشته‌هاست. این حقیقت تلخی است که سال‌هاست بخش بزرگی از بدنه اصلی تولید ایران را درگیر خود کرده است؛ اما به واقع کسی به آن وقعی ننهاده است. حالا با وجود تلخی‌های بسیار در یک دهه گذشته در کام کارگران (‌به دلیل سال‌ها کنترل غیرواقعی حداقل حقوق و مزد) از دو‌ سال پیش به این جماعت زحمتکش ایرانی وعده داده شده است تا تغییراتی را در مسیر خود حس کنند. دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن خود بحث تغییر رویکرد در حوزه اقتصاد، تولید و معیشت جامعه و خاصه کارگران (به‌عنوان موتورهای محرک تولید) را دنبا‌ل کرده است و حالا در روزهای پسا‌تحریم باید دید که این تفاوت دیدگاه چگونه قرار است اجرایی شود. نخستین تفاوت نگاه‌ها به حوزه کارگری، در آستانه همین هفته مهم برای جامعه کارگری بروز پیدا کرده است و وزیر کار دولت یازدهم در یک بیانیه رسمی به مناسبت روز پدر سعی کرده است تا این نگاه را تئوریزه کند.

او در نامه‌ای متفاوت از گذشته، در آستانه روز کارگر، فرزندان این قشر مهم در تولید ایرانی را خطاب قرار داده و برای ضعف‌های مالی کارگری از آنها دلجویی کرده است. هرچند که این نامه و بیانیه برای این جماعت اسکناس در جیب نمی‌شود، اما درنهایت خبری خوش از تغییر نگاه دولتی است که در گذشته حافظ منافع کارفرمایان بود و کمتر به جیب کم‌قوت قشر کارگری بها داده بود.

نامه وزیر کار به فرزندان کارگران علی ربیعی، وزیر کار در نامه‌ای خطاب به فرزندان کارگران به مناسبت ۱۳ رجب، ولادت حضرت امیرالمومنین علی(ع) و روز پدر در نامه‌ای به فرزندان کارگران از آنان خواست پدرانشان را عاشقانه دوست بدارند؛ چرا که کارگران قهرمان در پی کسب روزی حلال هستند. او در خلال این نامه یک اعتراف رسمی و منطقی هم کرد و نوشت: کارگری زندگی در سایه نگرانی از ناامنی شغلی و انتظار ناخوشایند برای اعلام حداقل دستمزدهاست و من برای هر کوتاهی‌ای که کرده‌ام، عذرخواهی می‌کنم.

او با تاکید بر این‌که کارگران قهرمانان کسب روزی حلال‌اند، اظهار داشت: برای هر کوتاهی‌ای که در حق پدرانتان کرده‌ام، عذرخواهی می‌کنم. او با اشاره به مقام کارگران خطاب به فرزندان آنها نوشت: با شما چند کلامی از پدران‌تان بگویم. شاید آن‌قدر دستانشان گرم کار و افکارشان مشغول دغدغه‌های زندگی بوده است که فرصت نکرده‌اند همه زحمت، صداقت و عطوفتی را که به پای شما ریخته‌اند برای‌تان بازگو کنند. من خود زمانی کارگری و دشواری‌های آن‌ را با همه وجود تجربه کرده‌ام. کارگری دنیای سحرخیزی‌های تابستان و زمستان برای رسیدن به سرویس کارخانه، کار کردن با ابزارها و ماشین‌های سرد و سنگین، کنار آمدن با سرعت خطوط تولید و عرق‌ریختن کنار کوره‌های مواد مذاب است. کارگری تجربه شیفت‌های متوالی کار سخت، شب‌بیداری و خطر کارهای دشوار را به جان خریدن است. کارگری دغدغه حداقل دستمزد را داشتن و گاه کنار آمدن با قراردادهای موقت یا زندگی با دغدغه به تعویق افتادن حقوق ماهیانه است. کارگری دغدغه از دست رفتن شغل‌هایی است که بر اثر واردات از دست می‌روند. تلخ است؛ اما کارگری زندگی در سایه تجربه نگرانی از ناامنی شغلی نیز است. کارگری انتظار ناخوشایند برای اعلام حداقل دستمزدهاست. وزیر کار تاکید کرد: کارگران قهرمانان کسب روزی حلال‌اند؛ کارگری دنیای عشق به خانواده و اوج غرور است؛ زیباست که همه در کنار هم بایستیم و به احترام پدران کارگرتان تعظیم کرده، دستان سخت‌کوش و ماهرشان را ببوسیم و استواری و ایمان‌شان را ستایش کنیم.

اجرای طرح امنیت شغلی کارگران اما تمام این احساس‌نوشته‌های وزیر کار باید با اقدام و عمل همراه شود؛ چرا که گوش کارگران این سرزمین از وعده‌ها پر است و باید برای آنها کاری کرد. در این خصوص دولتمردان در آستانه این هفته، با خبرهای خوشی به میدان آمده‌اند و در این حوزه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با تاکید بر برنامه محوری دولت در این حوزه از برنامه ویژه دولت برای فعال کردن واحدهای تولیدی خبر داد. او به رسانه‌ها گفت: می‌خواهیم چند ‌هزار واحد تولیدی راکد را در‌ سال‌جاری فعال کنیم. مسئولان وزارت کار هم در ادامه این خبرها اطلاع داده‌اند که برای حمایت از تولید با سه وزارتخانه اقتصادی مکاتبه شده است. سیدحسن هفده‌تن، معاون روابط کار وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر که با بهبود شرایط اقتصادی و افزایش ظرفیت بنگاه‌ها طرح «امنیت شغلی» اجرا خواهد شد، گفت: برای جلوگیری از تعدیل نیروی کار با سه وزارتخانه مهم اقتصادی مکاتبه شده است. وی با بیان این‌که برخی از این بنگاه‌ها به دلیل عدم پرداخت هزینه‌های جاری تولید ازجمله آب، برق و گاز در آستانه تعطیلی بودند، گفت: با وزارتخانه‌های مرتبط این امر مکاتبه کردند تا فرصتی به بنگاه‌ها داده شود که درنهایت منجر به تعدیل نیروی کار نشود و ظرفیت تولید آنها همچنان باقی بماند.

این مقام مسئول در وزارت کار‌ با تاکید بر این‌که نشست‌های شورای سه‌جانبه ملی برای حل معضلات کارگران به‌طور مرتب تشکیل می‌شود، گفت: سعی داریم در این نشست‌ها روابط کارگران و کارفرمایان را بهبود بخشیده و طرح امنیت شغلی را اجرایی کنیم. وی تاکید کرد که به‌طور جدی با کارگاه‌هایی که قراردادهای سفید‌امضا با کارگران خود امضا می‌کنند و منجر به تخلفات این‌چنینی هستند، برخورد خواهد شد و از طرفی هم دستور لازم برای موانع بخش تولید را صادر کرده است.

عدم جدیت در منافع کارگری و تاکید رئیس‌جمهوری معاون روابط کار وزیر ‌کار با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین دلایل عدم رسیدگی به منافع صنفی کارگران عدم برنامه‌ریزی صحیح دولت‌ها است، گفت: ‌دولت‌های گذشته منجر به افزایش حجم اقتصاد دولتی در مقابل اقتصاد مردم‌محور (تعاونی) شده‌اند. وی افزود: اگر منافع صنفی کارگران به‌طور حداکثری مورد توجه قرار می‌گرفت و آنان در تمام فعالیت‌های مولد اقتصاد مشارکت جدی داشتند، هم اکنون بسیاری از مشکلات ناشی از عدم تامین معیشت برطرف می‌شد و از طرف دیگر شاهد آسیب‌های اجتماعی پس از آن نبودیم. او خاطرنشان کرد: برای حفظ اشتغال موجود و کاهش تعدیل نیروی کار با وزارتخانه‌های نیرو، اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن تجارت و همچنین سازمان تأمین‌اجتماعی رایزنی‌های جدی انجام داده‌ایم؛ به‌طوری که در ‌سال ٩٤ با ٨٠٠ بنگاه تولیدی مستقیما‌ در ارتباط بودیم تا نیروی‌ کار آنان اخراج نشود. وی در رابطه با ساماندهی قراردادها نیز به فارس گفت: ‌یکی از دغدغه‌های رئیس‌جمهوری امنیت شغلی کارگران است که سعی دارد با ایجاد شرایط اقتصادی مناسب وضع قراردادی نیروی کار را ساماندهی کند؛‌ در این شرایط از کارفرمایی که امکان پیش‌بینی فروش دو ماهه آینده خود را ندارد، نمی‌توان انتظار بیش از حدی داشت.

رونمایی از بسته اشتغالزایی دولت از آنجا که اشتغالزایی یکی از برنامه‌های اصلی دولت‌ها در زمان‌های مختلف است، حالا بسته اشتغالزایی «حرکت» به‌عنوان یکی از طرح‌های اشتغالزایی دولت در سفر رئیس‌جمهوری به سمنان رونمایی شد. عیسی منصوری، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر کار با بیان این‌که در سه گروه طرح «حرکت» را دنبال می‌کنیم، خبر داد: در لایه اول در این طرح به دنبال طرح‌های خرد هستیم. شناسایی رشته فعالیت‌هایی که اقتصاد منطقه را تشکیل می‌دهند را در دستور کار داریم. بومی‌سازی به جای تخصیص پول رویکرد دولت یازدهم در بخش اشتغال است. دینامیک کسب‌و‌کار هر استان احصا شده است. در گام دوم رسته فعالیت‌هایی که در اولویت هستند را حمایت می‌کنیم؛ یعنی ٢٠‌درصد رسته فعالیت‌هایی که ٨٠‌درصد اشتغال هر استان را پوشش می‌دهند، شناسایی کرده‌ایم. در برخی از استان‌ها از‌ سال گذشته شناسایی را شروع و در برخی استان‌ها اجرا را آغاز کرده‌ایم.