۰ نفر

تشکیل پرونده‌ای جدید در مورد موز

سالانه چند میلیارد دلار کالا قاچاق می‌شود؟

۲۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۵۷
کد خبر: 123171
سالانه چند میلیارد دلار کالا قاچاق می‌شود؟

رییس کل گمرک کشور با اشاره به اینکه حجم واردات کشور ٤٠ میلیارد دلار است، میزان قاچاق را سالانه ٦.٥ میلیارد دلار عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین ، مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک ایران در سیزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه از مسیرهای رسمی قاچاق صورت نمی گیرد، تاکید کرد: زمانی که به گمرک برگشتم سه هزار میلیارد تومان پرونده قاچاق درست شده بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه پرونده جدیدی در مورد موز تشکیل شده، نسبت به عدم اطلاع رسانی درباره افزایش تعرفه موز در پایان سال گذشته انتقاد کرد و گفت: به مردم بگوییم که چه تصمیمی می گیریم.

به گفته او با توجه به اینکه از پیش از افزایش تعرفه اطلاع رسانی نشده بود، نمی توانستیم موز را در گمرک نگه داریم و در نتیجه پرونده هایی در زمینه دریافت تعرفه و جریمه ایجاد شده است.

وی همچنین از فعال شدن پنجره الکترونیک به منظور تبادل اطلاعات با کشور ترکیه در سفر روزهای آتی رییس جمهور به این کشور خبر داد و گفت:بحث پنجره الکترونیک با کشور چین نیمه نهایی شده و با روسیه نیز طی دو هفته آینده فعال می شود. وی با بیان اینکه در گذشته کالایی وارد کشور می شد و حداقل پس از ١٠ روز متوجه می شدیم، اظهار کرد: اکنون ٤ الی ٨ روز قبل از ورود کالا مطلع می شویم و کلیه شرکت های حمل و نقلی موظف به ارائه مانیفست بار هستند. به گفته کرباسیان بعد از برجام وضعیت به گونه ای خواهد شد که شرکت ها اطلاعات را از زمان بارگیری در اختیار ما قرار دهند.

وی درباره انتقادات صورت گرفته درباره ترخیص کالا، گفت:با هماهنگی سازمان غذا و دارو اقداماتی صورت گرفته تا ترخیص داروها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام پذیردزیرا اولویت ما ترخیص دارو با حداقل اسناد بوده و امیدواریم در سال جاری نیز این کار عملیاتی شود. رییس کل گمرک همچنین در حاشیه سیزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه واردات خودروهای بالای 2500 سی سی در سال 95 ممنوع استخاطرنشان کرد: واردات این خودروها تنها با مجوزهای خاص صورت می گیرد.

کرباسیان با اشاره به اینکه این ممنوعیت بر اساس مصوبه دولت ایجاد شده اضافه کرد: ورود این خودروها تنها براساس مجوزهای خاص و برای امور دیپلماتیک امکان‌پذیر خواهد بود.

وی همچنین به افزایش تعرفه واردات گروه ۱۰ کالایی اشاره و اظهار کرد: تعرفه‌ها باید به گونه‌ای وضع شود که مبارزه با قاچاق را در پی داشته باشد البته باید توجه کرد که ابزار حمایت از تولید داخل، جلوگیری از واردات نیست. وی در پاسخ به خواسته عسگر اولادی مبنی بر اینکه گواهی مبدا به صورت کاغذی صادر شود، تصریح کرد: تمام تلاش گمرک این است که گواهی مبدا را به صورت الکترونیکی صادر کند چرا که فساد زیادی در صدور گواهی کاغذی وجود دارد به طوری که جایی را در خیابان ولی عصر می‌شناسم که با دریافت ۱۰ هزار تومان گواهی مبدا صادر می‌کند.