۰ نفر

واردات بنزین از کشورهای شمالی ممنوع شد

۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۳۵
کد خبر: 119585

نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد از ورود این سازمان در جایگاه نظارتی به قراردادهای خارجی خبر داد و اعلام کرد: گزارش پایش کیفیت بنزین با نمونه‌برداری از جایگاه‌های هشت کلانشهر به‌زودی آماده می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اعتماد ، در عین حال محموله‌های بنزین وارداتی از شمال و جنوب کشور با دقت کنترل شدند که بر این اساس، مشخص شد محموله‌هایی که از بنادر شمالی در حال ورود به کشور بودند، انطباقی با استانداردهای ایران ندارند، بنابراین مرجوع شدند و هم اکنون واردات بنزین از شمال کشور با تفاهم صورت گرفته با وزارت نفت متوقف است. سه تا چهار محموله مشکل داشت که البته معضل حادی در آلودگی شدید هوای کشور ایجاد نمی‌کرد اما از آنجا که ما موظف به کنترل استانداردهای بنزین وارداتی هستیم، کوچک‌ترین موارد عدم انطباق را به جلوگیری از ورود محموله به کشور ختم می‌کنیم و هم اکنون هیچ مشکلی در بنزین‌های وارداتی وجود ندارد.

وی همچنین به پایش بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: امسال نمونه‌برداری از کلانشهرها را شروع کرده‌ایم و آزمایشگاه تست کیفیت بنزین را در هرمزگان افتتاح کردیم که بر این اساس بنزین‌های وارداتی و داخلی را آزمایش می‌کنیم. بر این اساس از هشت کلانشهر کشور شامل تبریز، مشهد، تهران، اراک، البرز، اهواز، شیراز و اصفهان نمونه‌برداری‌هایی صورت گرفته و سه هفته قبل هم نظارت بر انجام آزمون‌های بنزین صورت گرفته است. انجام آزمون‌های بنزین زمان‌بر است و به صورت دقیق باید آزمایش شود اما از کلانشهرها نیز نمونه‌برداری بنزین سوپر، معمولی و یورو ۴ صورت گرفته است. در هشت کلانشهر مذکور بیش از ۱۰۰ نمونه در دی و بهمن سال جاری صورت گرفته و کار به صورت دقیق در حال انجام است اما به نظر می‌رسد گزارش بنزین تا انتهای امسال به خاطر همین دقت اعلام رسمی نشود.

وی با تاکید بر اینکه گزارش کیفیت بنزین، محرمانه نیست، ادامه داد: گزارش کیفیت بنزین هیچگاه محرمانه نبود و تا پیش از این به دلیل اینکه برنامه‌ریزی برای چگونگی تست آن به تصویب دولت نرسیده بود، مراحل به صورت محرمانه برای دولت تشریح شده بود. در این گزارش محرمانه عنوان شده بود چطور با چه روشی از چه زمانی و از چه شهرهایی قرار است نمونه‌برداری صورت گیرد اما نتایج آزمون محرمانه نیست و زمانی که نهایی شود، اعلام عمومی خواهیم کرد.

رییس سازمان ملی استاندارد افزود: در نمونه‌برداری اخیر نیز تلاش شده از همان جایگاه‌های قبلی نمونه‌برداری صورت گیرد تا بتوانیم در پایان یک گزارش جمع بندی شده از میزان ارتقای کیفیت بنزین طی یک سال اخیر ارایه کنیم اما از سال آینده تعداد نمونه‌ها بیشتر شده و شهرها نیز متنوع‌تر خواهند شد، ضمن اینکه تعداد جایگاه‌های بیشتری تحت نمونه‌برداری قرار می‌گیرند. تا روز آخر اعلام نتایج، هیچ فردی اعم از وزارت نفت، جایگاهداران یا نمونه‌برداران نمی‌دانستند که هر نمونه متعلق به کدام جایگاه است یا اینکه نمونه‌ها از کدام جایگاه‌ها برداشته شده است بلکه به هر یک از نمونه‌ها یک کد مشخص داده می‌شود و حتی نمونه‌گیر نیز نمی‌دانست که نمونه متعلق به کدام جایگاه است.

پیروزبخت همچنین با اشاره به افزایش ٣١ استاندارد به استاندارهای ٥١ گانه خودرویی از ورود نظارتی سازمان ملی استاندارد به قرارداد ایران خودرو و پژو خبر داد و گفت: اگرچه این سازمان در مذاکرات اولیه قرارداد پژو حضور نداشت اما بعد از سفر فرانسه و امضای توافقنامه بلافاصله هماهنگی‌هایی با این سازمان آغاز شد تا استانداردها و مقرراتی که از نظر سازمان ملی استاندارد الزامی است، رعایت شود و به اطلاع پژو برسد که باید تمام این مقررات را رعایت کند. قرار است کارگروهی بین بخشی میان سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت معدن و تجارت، ایران خودرو و پژو تشکیل شود تا کیفیت و استانداردهای خودروهای جدید به دقت مورد کنترل قرار گیرد.