۰ نفر

گران‌ترین کتاب در حوزه اقتصاد ایران کدام است؟

۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۳۹
کد خبر: 117647
گران‌ترین کتاب در حوزه اقتصاد ایران کدام است؟

گران ترین کتاب حوزه اقتصاد در ایران کتابی 10 جلدی در حوزه گمرک و بازرگانی خارجی است. قیمت این کتاب 700 هزار تومان است!

اقتصاد آنلاین؛ گران ترین کتاب در حوزه اقتصاد ایران کدام کتاب است؟ این سوالی بود که خبرنگار اقتصاد آنلاین از یکی از اقتصاددانان مشهور کشور پرسید. او البته متواضعانه اعلام کرد نمی داند ولی حدس زد که باید در حوزه تجارت خارجی باشد! برای همین گشتی در بازار زدیم تا گران ترین کتاب در کلیه حوزه های اقتصادی را پیدا کنیم. ابتدا به کتاب هایی با قیمت 200 هزار تومان که برمی خوردیم می گفتیم که این گران ترین کتاب است. اما امان از این بازار بزرگ و متنوع که حسابی آدم را گیج می کند. جلوتر که رفتیم کتاب فروشی در میدان انقلاب به ما گفت که کتاب 300 هزار تومانی هم در حوزه اقتصاد داریم. گفتیم شاید این کتاب گران ترین باشد. اما تحقیق بیشتری کردیم و بازار را زیر رو کردیم تا فهمیدیم کتاب های 400 تومانی و 500 هزار تومانی هم داریم. اما گران ترین کتاب بازار 700 هزار تومان است. این کتاب که مربوط به حوزه تجارت و بازرگانی خارجی است "یادداشتهای توضیحی سیستم هماهنگ شده" نام دارد. اسم عجیبی است. اما با وجود قیمت بالا، یکی از کتاب های بسیار پرفروش هم هست. و هر ساله هم به اصطلاح آپدیت جدیدش از آن سوی مرزها می آید و فارسی آن هم بلافاصله با این قیمت روی گیشه ها می رود. این کتاب مرجعی برای طبقه بندی کالاهای تجاری در جهت تعیین حقوق گمرکی و تشخیص ماهیت کالاهای تجاری محسوب می شود.

گشتیم تا ناشر این کتاب را پیدا کنیم. ناشر آن "موسسه مطالعات و پژوهشهای گمرک و تجارت" بود. موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی که در حوزه گمرک فعال است. پرسیدیم چرا قیمت این کتاب اینقدر گران است. او توضیح داد که این اثر ترجمه متن رسمی مجموعه ای 10 جلدی است که توسط سازمان جهانی گمرک منتشر می شود. او گفت که این کتاب مهمترین ابزار واردکنندگان، ترخیص‏کاران و کارشناسان امور گمرکی و بازرگانی خارجی برای محاسبه حقوق گمرکی و طبقه بندی کالاهای تجاری طبق تعریف های بین المللی است که همه گمرک های داخلی از جمله ایران موظفند آن را رعایت کنند. کتاب یادداشتهای توضیحی سیستم هماهنگ شده برای طبقه بندی، اعتراض رسمی و حل اختلافات طبقه بندی با گمرکات و همچنین برای کاربردهای چند منظوره (امورگمرکی، استاندارد، بازرسی کالا، خرید و سفارشات خارجی، حمل و نقل، بانک، بیمه، آمار های تجاری و ...) مورد استفاده قرار می گیرد. پیگیری کردیم تا با چند تن از فعالان گمرکی صحبت کنیم. آقای کریمی که در کار ترخیص بود می گفت که این 10 جلد کتاب عصای دست همه ترخیص کاران است و اگر نباشد نمی شود کار ترخیص کاری را انجام داد. انگلیسی آن هم چند هزار دلار است و نمی شود خرید. خیلی ها هم خب انگلیس اشان خوب نیست. آقای ناصر المهدی نیز که در امور گمرکی و سفارشات خارجی تخصص دارد و در شرکتی وارد کننده فعالیت می کند نیز از اهمیت این کتاب گفت و این که بدون داشتن این طبقه بندی امکان واردات کلا از بین می رود. قیمت بالای کتاب را از او سوال کردیم که گفت "این کتاب قیمتی ندارد. 700 هزار تومان که عددی نیست! این کتاب حداقل در روز برای خود من بیش از 100 میلیون تومان منفعت دارد و اگر این کتاب نباشد ممکن است ضررهای بزرگی بکنم و کلاهی سرم برود که چند سال بعد متوجه بشوم! کلاهی که حداقل چندمیلیارد تومان خرج خواهد برداشت"

خلاصه گویا که این بازار مشتری های خودش را دارد و این پول ها برای فعالان اقتصادی پولی نیست اگر کارشان راه بیفتد! این مجموعه کتاب در 5400 صفحه بهمراه متن انگلیسی آن در 10 جلد و به دو زبان انگلیسی و فارسی توسط انتشارات تجارت بین المل وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای گمرک و تجارت منتشر شده است.