۰ نفر

منتقدان دولت یازدهم از عملکرد خود در دولت قبل استغفار کنند

واکنش غنی نژاد به اظهارات اخیر جهانگیری

۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۹:۴۶
کد خبر: 116906

در پی اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور درخصوص ارتباط دادن عدم انتشار آمار رشد با فسادهای دولت قبل، موسی غنی‌نژاد نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: انتشار بهنگام آمار اقتصادی کشور حق مردم است.

موسی غنی‌نژاد با اشاره به اظهارات اخیر معاون اول در خصوص انتقادها به دولت برای عدم انتشار روزآمد آمارهای اقتصادی گفت: در رابطه با این اظهارات دو مساله وجود دارد که باید از هم تفکیک کرد. مساله اول این است که اعلام نکردن بهنگام آمارهای اقتصادی آن هم از سوی دولت یازدهم که بزرگترین سرمایه‌اش اعتماد مردم و نخبگان است کار نادرستی است و به این اعتماد ممکن است لطمه وارد کرده و سرمایه اجتماعی دولت تدبیر و امید را خدشه‌دار کند.

این اقتصاددان افزود: منتشر نکردن این آمارها ولو اینکه تلخ هم باشد، باعث می‌شود مردم احساس کنند دولت با آنها صادق نیست و فقط وقتی که آمارها وضعیت مناسبی داشته باشد به آنها اطلاع داده می شود، این در حالیست که دولت بهتر است تلخ و شیرین آمارهای اقتصادی کشور را با مردم و کارشناسان در میان بگذارد و وضع موجود را برای آنها به تصویر بکشد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، غنی‌نژاد گفت: دولت قانونا و اخلاقا موظف است حقیقت را به مردم بگوید و از انتشار به موقع آمارها ممانعت به عمل نیاورد. اتفاقا این حقیقت گویی و انجام به موقع وظیفه از لحاظ سیاسی هم به نفع دولت دکتر روحانی است چون ایشان اعتماد مردم را سرمایه اجتماعی خود قرار داده اند و با روش های پوپولیستی نمی خواهند برای خود محبوبیت کسب کنند. این اقتصاددان در ادامه گفت: مساله دیگر این است برخی از منتقدین دولت فعلی در این خصوص کسانی هستند که خود در دولت قبل یا از انتشار به موقع آمارها ممانعت به عمل می‌آورند یا در برابر آن سکوت کرده بودند. این افراد حتما به خاطر دارند که از سال 87 تا چند سال بعد هیچ آماری در خصوص رشد اقتصادی منتشر نشد و رئیس دولت وقت در هنگام انتخابات سال88 به این نکته اشاره کرد که کشور از رشد اقتصادی خوبی برخوردار است در حالی که این سخن کاملا خلاف واقع بود و بعدا معلوم شد رشد اقتصادی در سال 87 کمتر از یک درصد بوده است. او گفت: حال افرادی که در آن زمان سکوت کرده بودند و یا این رفتار ناشایست دولت وقت را توجیه می‌کردند لب به انتقاد گشوده‌اند که چرا دولت یازدهم آمارها را به موقع منتشر نمی‌کند. این افراد ابتدا بهتر است از عملکرد گذشته خود استغفار کنند و آنگاه لب به انتقاد بگشایند. این اقتصاددان افزود: این افراد در دولت قبل به اقتصاددانانی که انتقاد می‌کردند که چرا دولت به موقع آمار را منتشر نمی‌کند، می‌گفتند اقتصاددانان نق می‌زنند، حال همان افراد انتقاد می کنند که چرا دولت فعلی آمار ها را به موقع ارائه نمی‌دهد که به نظر من عصبانیت معاون اول محترم رئیس جمهور ریشه در این رفتار دوگانه و مزورانه این دسته از منتقدان دارد. غنی‌نژاد افزود: البته این مساله دلیل نمی‌شود که مراجع ذیربط آمارها را به موقع منتشر نکنند چراکه چنین رفتاری زیبنده دولت یازدهم نیست. مضافا این که جامعه کارشناسی و فعالان اقتصادی کشور برای تحلیل وضع موجود و آینده اقتصاد کشور نیاز به اطلاعات دقیق و روزآمد دارند تا متوجه شوند اقتصاد کشور بالاخره در چه وضعیتی است و برای آن چاره جویی کنند.