۰ نفر

سرمایه‌گذاران خرد راهی فردوسی شدند

۱۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۵
کد خبر: 106502

ورود سرمایه‌های خرد به بازار ارز دوباره رونق گرفت.

به گزارش «اقتصاد آنلاین» به نقل از اعتماد، دیروز در حالی رییس کل بانک مرکزی مردم را به عدم سرمایه‌گذاری در بازار ارز فراخواند که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بازار ارز با افزایش سرمایه‌گذاری‌های خرد در این حوزه روبه‌رو شده است. افزایش قیمت دلار در ماه‌های اخیر سبب شده است بازاری که در سه سال گذشته با ثباتی نسبی همراه بود، بار دیگر در کانون توجه کسانی قرار گیرد که برای فرار از تورمی که ارز پول و سرمایه‌های‌شان را نشانه می‌رود، دست به کار می‌شوند و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدتی چون خرید و فروش ارز و طلا و سکه را در دستور کار قرار می‌دهند.

محبی یک صراف در میدان فردوسی در خصوص وضعیت این روزهای بازار به خبرنگار ما گفت: این روزها مردم بیشتر از قبل برای خرید دلار مراجعه می‌کنند، تا سه، چهار ماه پیش خبری نبود اما وقتی دلار کم‌کم از ٣٤٠٠ تومان بالاتر رفت، حضور مشتریانی که معلوم است دلار را به خانه می‌برند، افزایش یافت. او گفت: ما تجربه حضور قابل توجه مردم را در بازار ارز طی سال‌های ٩٠ تا ٩٢ داشتیم. در این سال‌ها مردم دایم هر پولی به دست می‌آورند تبدیل به دلار می‌کردند تا ضرر نکنند اما از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم اولین باری است که دوباره سر و کله مردم پیدا شده است. او در پاسخ به این سوال که بیشتر مراجعان خریدارهای جدی هستند یا تنها برای اطلاع از وضعیت راهی میدان فردوسی شده‌اند، گفت: به نظرم مردم مترصد فضایی برای تبدیل دارایی‌های‌شان هستند این‌بار نه برای عقب ماندن از تورم بلکه برای افزایش دارایی‌های‌شان، چون نرخ تورم تا‌حدی کنترل شده است.

از سوی دیگر امین رمضانی که در منطقه فردوسی فعالیت می‌کند، در‌خصوص وضعیت بازار گفت: ما خریداران واقعی را از خریداران غیر‌واقعی تشخیص می‌دهیم. در برخی دوره‌های زمانی مسافرت‌ها افزایش می‌یابد. در این مدت برخی در بازار حضور پیدا می‌کنند تا برای سفرشان ارز بخرند اما از چهره برخی مشخص است که نه تاجرند و نه مسافر. دلار می‌خرند تا بعد سودی ببرند. او در پاسخ به این پرسش که قیمت ارز روند افزایشی‌اش را طی می‌کند یا ممکن است با کاهش مواجه شود؟ گفت: ما فعلا سرمایه‌گذاری‌های‌مان کوتاه‌مدت است چون فکر می‌کنیم با اجرایی شدن برنامه لغو تحریم‌ها احتمالا دلار تحت تاثیر شرایط روانی ریزش کند اما واقعیت این است که در صنف ما کسی خاطره ارزانی قابل توجه دلار را ندارد و سرمایه‌گذاران در این بازار نیز با همین ارزیابی دست به کار می‌شوند.

از سوی دیگر یکی از خریداران ارز نیز درباره دلایل خرید دلار گفت: من حدود پنج میلیون تومان پول دارم. می‌ترسم در بانک سپرده‌گذاری کنم و سودها کاهش یابد، بورس در حال ریزش است و از این رو تصمیم گرفتم دلار بخرم تا هر‌وقت به آن نیاز داشتم سودی ببرم. او می‌گفت قیمت دلار به نظر من افزایش خواهد داشت و بدون تردید این وضعیت تا پایان سال ادامه دارد. برخی دیگر از خریداران نیز پیش‌بینی می‌کردند قیمت ارز تا پایان سال به مرز چهار هزار تومان نزدیک شود. رییس کل بانک مرکزی اوایل هفته جاری از مردم خواست از سرمایه‌گذاری در بازار ارز خودداری کنند چرا که به‌زودی دلار ارزان خواهد شد. این گفته رییس کل بانک مرکزی از سوی بسیاری از دست‌اندرکاران بازار مترادف با پیش‌بینی وی از آزاد‌سازی دلارهای بلوکه شده ارزیابی شد.

برخی معتقدند ورود دلارهای نفتی تا حدی می‌تواند در کاهی قیمت دلار موثر باشد اما با توجه به گره خوردن زمان پیش‌بینی شده برای کاهش با زمان افزایش نرمال قیمت‌ها، یعنی آغاز سال جدید ایرانی، نمی‌توان امید چندانی به کاهش قیمت‌ها داشت. هر‌چند رییس کل بانک مرکزی وعده کاهش نرخ دلار را می‌دهد، نرخ دلار مبادلاتی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود نیز مدت‌هاست بالاتر از سه هزار تومان ایستاده است. اظهارنظر نکنید حیدر مستخدمین حسینی، در خصوص وضعیت بازار ارز، با اشاره به اینکه ٢٠ میلیارد دلار ارز خانگی در ایران وجود دارد، گفت: تجربه نشان داده که وقتی وضعیت اقتصادی در بخشی مانند بازار ارز به‌ هم می‌ریزد، اظهارنظر روسای بانک مرکزی نه تنها کمکی به بهبود وضعیت نمی‌کند بلکه اوضاع بدتر می‌شود. زیرا با توجه به وضعیت اجتماعی کشور، مردم برداشتی که از حرف رییس کل بانک مرکزی می‌کنند، گران‌تر شدن دلار است.

این مهم در حالی اتفاق می‌افتد که بازارهای دیگر مانند بازار سرمایه سودآوری ندارند و به همین خاطر مردم از سرمایه‌گذاری در این بازارها خودداری می‌کنند. در دولت گذشته هم‌چنین بود و هر‌گاه رییس‌کل محترم بانک مرکزی اظهارنظری می‌کرد، جامعه روندی را خلاف گفته‌های ایشان پی می‌گرفت. وی ادامه داد: حتما فراموش نکردیم که در آن دوران هم بارها رییس کل وقت بانک مرکزی، از کاهش قیمت دلار گفته بود اما درنهایت قیمت این ارز افزایشی بود. روسای بانک مرکزی، اگر برنامه مدونی برای اداره امور نداشته باشند، نمی‌توانند با اظهارنظر صرف، راه به جایی ببرند. او در توضیح این مطلب ادامه داد: از سوی دیگر ما در کشور هیچگاه بازار واقعی ارز نداشتیم و دولت همواره با تزریق ارز بازار را کنترل می‌کردند. قیمت ارز در کشور نیز همواره با تزریق دلار توسط دلار کنترل شده است.

وی گفت: در روزهای گذشته بارها مسوولان دولتی در اظهارات مختلف وعده کاهش نرخ ارز دادند. مهم‌ترین این گفته‌ها مربوط به وزیر اقتصاد است که مدعی شده بود با پایان اربعین و بازگشت مسافران قیمت ارز به حدنصاب معقول بازخواهد گذشت. ولی عملا اربعین هم تمام شد و مسافران به کشور بازگشتند، دلار هم کماکان روند افزایشی خود را طی می‌کند. باید واقع‌بین بود و با توجه به نزدیکی با آخر سال، احتمالا تا انتهای سال جاری، روند قیمت دلار افزایشی خواهد بود. این واقعیت را باید پذیرفت و برای مقابله با عوارض آن برنامه‌ریزی کرد.