۰ نفر

قیمت لیر امروز ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱

۱۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 680085
قیمت لیر امروز ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱

قیمت لیر امروز ۱۸ آبان در بازار ارز تهران به هزار و ۹۵۰ تومان رسید. ارزش پول ترکیه نسبت به ابتدای سال تفاوت محسوسی ندارد، ولی در قیاس با سال گذشته حدود ۴۰ درصد ریزش داشته است.

به گزارش سرویس طلا و ارز اقتصادآنلاین، لیره برای اولین بار به دستور عبدالمجید یکم و در سال ۱۸۴۳ با نام لیره عثمانی زده شد. به سکه های عثمانی لیره زرد گفته می شد. واحد پول ترکیه صفرهای زیادی داشت که به صورت یک میلیون لیر و صد میلیون لیر خوانده می شد، اما در سال ۲۰۰۴ این شش صفر حذف شد و در سال ۲۰۰۵ یک صفر خود را از دست داد و از آن به بعد به آن لیره ترک جدید و یا YTL (Yeni Türk lirası) گفته شد. در تاریخ ۲۰۰۹ نیز واحد پول ترکیه دوباره تغییر کرد و این بار به TL تبدیل شد. در واقع یک میلیون لیر قدیم امروزه همان یک لیر می باشد و هنوز هم برخی زبانشان به بیان آن عادت نکرده است. برروی اسکناس های لیره تاکنون تصویر دیگری جز آتاتورک و عصمت اینونو نقش نبسته است. عصمت اینونو رییس جمهور ترکیه در بین سال های ۱۹۳۸ تا ۱۹۵۰ بوده است.  اسکناس های لیره به صورت ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ لیره چاپ می شود. همچنین سکه ها در قالب ۱، ۵، ۱۰، ۲۵ و ۵۰ قروش و یک لیری می باشد.

قیمت لیر امروز 

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار آزاد ارز تهران هزار و ۹۵۰ تومان است که این رقم نسبت به روز گذشته کاهش است. کارنامه لیر نشان می‌دهد از ابتدای سال یعنی ششم فروردین که بازار آزاد ارز حالت رسمی پیدا کرد، بین دو محدوده هزار و ۹۹۵ تومان تا هزار و ۷۷۰ تومان قدم‌های کوچکی برداشته و ارزش پول ترکیه دو درصد افزایش پیدا کرده، اما در قیاس با پارسال شاهد افت ۴۰ درصدی قیمت لیر در بازار آزاد ارز تهران هستیم. 

قیمت لیر در هفته های اخیر

قیمت لیر آبان ماه
ماه/روز شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنجشنبه
هفته دوم آبان هزار و ۸۰۰ تومان هزار و ۷۸۰ تومان هزار و ۷۹۰ تومان هزار و ۸۰۰ تومان هزار و ۸۶۰ تومان هزار و ۸۷۰ تومان
هفته سوم آبان هزار و ۹۳۰ تومان هزار و ۹۲۰ تومان هزار و ۹۴۰ تومان هزار و ۹۸۰ تومان هزار و ۹۵۰ تومان -