۰ نفر

مهاجرت جهانی در بازار طلا؛

روزهایی که طلا خریدن جذاب نیست!

۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۳
کد خبر: 673040
روزهایی که طلا خریدن جذاب نیست!

یک مهاجرت جهانی در بازار طلا در جریان است زیرا سرمایه‌گذاران غربی شمش را رها می‌کنند در حالی که خریداران آسیایی از کاهش قیمت برای خرید جواهرات و شمش‌های ارزان استفاده می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، افزایش نرخ‌هایی که باعث می‌شود طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری جذابیت کمتری داشته باشد؛ به این معنی است که حجم زیادی از فلز از انبارهای مراکز مالی مانند نیویورک خارج می‌شود و به سمت شرق می‌رود تا تقاضا در بازار طلای شانگهای یا بازار بزرگ استانبول را برآورده کند اما مسائل لجستیکی همراه با ویژگی‌های خاص بازار، دستیابی به شمش کافی برای معامله‌گران را سخت می‌کند. در نتیجه، طلا و نقره در برخی از بازارهای آسیایی با قیمت‌های غیرعادی بالا نسبت به قیمت معیار جهانی به فروش می‌رسند.

چرخش فلز در سراسر جهان بخشی از چرخه بازار طلاست که برای دهه‌ها تکرار شده است که سرمایه‌گذاران عقب‌نشینی می‌کنند و قیمت‌ها کاهش می‌یابد، خرید آسیایی افزایش می‌یابد و فلزات گرانبها به سمت شرق جریان می‌یابند. سپس، زمانی که طلا در نهایت دوباره افزایش پیدا کرد، بیشتر آن به صندوق‌های بانکی در نیویورک، لندن و زوریخ بازمی‌گردد.

قیمت طلا از زمان اوج گیری در ماه مارس، ۱۸ درصد کاهش یافته است زیرا افزایش نرخ بهره فدرال رزرو باعث انحلال گسترده سرمایه‌گذاران مالی شده است. داده‌ها نشان می دهد که بیش از ۵۲۷ تن طلا از انبارهای نیویورک و لندن که دو بازار بزرگ غربی را حمایت می‌کنند، از پایان ماه آوریل خارج شده است.

محموله‌ها به مصرف‌کنندگان بزرگ طلای آسیایی مانند چین که واردات آن در ماه اگوست به بالاترین حد خود در چهار سال گذشته رسید، در حال افزایش است. در حالی که مقدار زیادی طلا در حال حرکت به سمت شرق است، هنوز برای پاسخگویی به تقاضا کافی نیست.

فیلیپ کلاپویک، مدیر عامل مشاور Precious Metals Insights Ltd در هنگ‌کنگ گفت: تقاضا معمولاً با کاهش قیمت‌ها افزایش می‌یابد و خریداران می‌خواهند فلز را با قیمت پایین‌تری تهیه کنند اما در بازار فیزیکی محلی مورد نظر، ممکن است فلز کافی در هنگام کاهش قیمت در دسترس نباشد و قیمت افزایش یابد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جیتی تانگسیثپاکدی، رئیس انجمن بازرگانان طلای تایلند، گفت که طلا در تایلند نیز به دلیل کمبود عرضه و ضعف پول محلی، با قیمت‌های بالاتر از لندن معامله می‌شود. در هند، نقره قیمت‌های بالایی را به خود اختصاص می‌دهد زیرا  تقاضا برای نقره بسیار زیاد است و معامله‌گران انبار می‌کنند.