۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین؛

ارز دو نرخی منشا فساد و رانت می شود

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۲۶
کد خبر: 645907
 ارز دو نرخی منشا فساد و رانت می شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین اظهار داشت: دو نرخی بودن قیمت ارز منشأ فساد و رانت است و قطعاً وقتی ارز دو نرخی می‌شود یک سری از افراد خاص منتفع خواهند شد و اکثریت جامعه از آن محرومند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، عزت‌الله یوسفیان، افزود: از بین رفتن تفاوت ارز ترجیحی با ارز آزاد سبب شده تا انگیزه فساد و سوداگری در بازار ارز از بین برود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: البته انتقاداتی نسبت به اصلاحات انجام شده وجود دارد، مثلاً از زمانی که ارز ترجیحی حذف شده قرار بود که کالاهای اساسی مورد حمایت دولت قرار گیرد اما همین کالاهای اساسی به حدی گران شده که از توان خرید مردم هم خارج است و از سوی دیگر اقتصاد مانند زنجیره عمل می‌کند و وقتی شیر گران می‌شود، پنیر، ماست، کره و دیگر محصولات لبنی هم افزایش پیدا می‌کند، پس ضروری است که دولت از کالاهای اساسی حمایت قاطع به عمل آورد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از اینکه گرانی‌ها پیش بیاید دولت ملزم به ارائه کالابرگ بوده و در قانون بودجه هم این موضوع آمده است. اما دولت ارائه کالابرگ را به مرحله آخر موکول کرده و یک دفعه ارز ترجیحی را حذف کرده است.

وی تصریح کرد: اما جدا از انتقاداتی که نسبت به سیاست‌های اصلاحی دولت در حوزه اقتصادی وارد است، حذف ارز ترجیحی یک اقدام خوب محسوب می‌شود و این اقدام مانع قاچاق کالا و گندم به کشورهای همسایه محسوب خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در ایران و در سایر کشورهای دنیا هر کالایی گران می‌شود بعید است که دوباره ارزان شود، عنوان داشت: دولت ما هم طبیعتاً نمی‌تواند کالایی که از مدت‌ها قبل گران شده را دوباره ارزان کند و نهایتاً باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا قیمت‌ها را کنترل کند تا هرروز شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم.

یوسفیان میان توزیع کالابرگ و یارانه نقدی، توزیع کالابرگ را به نفع اقتصاد کشور می‌داند و در این باره هم گفت: وقتی یارانه به صورت نقدی پرداخت شود، فرد امکان دارد با این یارانه نقدی هر کاری را انجام دهد، اما وقتی به صورت کالابرگ توزیع شود، قطعاً کالاهای هدف منظور دولت خواهد بود و حجم عظیمی از نقدینگی دوباره وارد چرخ اقتصادی نخواهد شد و به تبع آن تورم هم افزایش پیدا نمی‌کند.

وی بیان داشت: کالابرگ تبدیل به کالا خواهد شد اما فرد با یارانه نقدی هرکاری را می‌تواند انجام دهد و از سوی دیگر یارانه نقدی به مرور زمان ارزش خود را از دست می‌دهد، همانطورکه یارانه ۴۵ هزار تومانی ارزش خود را از دست داد.

این نماینده سابق مجلس گفت: همچنین اگر کالابرگ توزیع شود، دولت می‌‎تواند به خوبی تشخیص دهد که چه کالاهایی قرار است مشمول کالابرگ شوند و از طرف دیگر دولت مجبور است از طریق کالابرگ به اجناس تحت پوشش یارانه تخصیص دهد، اما در نهایت کالابرگ از نقدینگی فزاینده ممانعت به عمل خواهد آورد.