۰ نفر

رییس سابق کانون صرافان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین؛

قیمت دلار تا کجا پایین می آید؟

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۰۱
کد خبر: 627794
قیمت دلار تا کجا پایین می آید؟

روند افزایشی قیمت دلار تحت تاثیر تایید خبر آزاد‌سازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی توسط وزارت امور خارجه در کانال ۲۸ هزار تومان متوقف شد و در ادامه معاملات امروز قیمت این اسکناس، مجددا وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد به طوریکه دلار آزاد در این لحظه از معاملات با قیمت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود.

اقتصاد آنلاین – پانیذ رحیمی: قیمت دلار که از ابتدای هفته روندی افزایشی داشت، روز یکشنبه وارد کانال ۲۸هزارتومان شد و به پیشروی ادامه داد. اما این اسکناس که روز گذشته نوسانات ملایمی را در پله اول این کانال تجربه کرد و معاملات را با نرخ ۲۸ هزار و ۱۱۰ تومان به پایان برد. اما قیمت دلار آزاد بعد از ظهر امروز را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰ تومان آغاز کرد و در ادامه با روندی کاهشی، مجددا وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد و تا لحظه نگارش این گزارش با نرخ ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود.

کانون صرافان نیز دلار را ۲۵هزار و ۹ تومان برای خرید و ۲۵هزار و ۲۷۴ تومان برای فروش قیمت‌گذاری کرده است. این کانون روز گذشته، قیمت دلار را ۲۵ هزار و ۹۱ تومان برای خرید و ۲۵ هزار و ۳۵۱ تومان برای فروش اعلام کرده بود که در معاملات امروز کاهش قیمتی در حدود ۹۰ تومان را در قیمت خرید را نشان می‌دهد

یورو نیز در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۶۹ تومان برای خرید و ۲۸ هزار و ۳۸۷ تومان برای فروش قیمت خورده است. روز گذشته یورو در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۱۳۴ تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۴۴۰ تومان برای فروش قیمت خورده بود که کاهش حدود ۶۰تومانی را نشان می‌دهد.

همچنین در صرافی ملی، دلار با قیمت ۲۵ هزار و ۱۹۰ تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۹۳۹ تومان برای خرید معامله می‌شود. روز گذشته دلار در این صرافی ۲۵ هزار و ۲۷۰ تومان برای فروش و ۲۵ هزار و ۱۹ تومان برای خرید قیمت خورده بود که با حدود ۸۰ تومان کاهش در قیمت را نشان می‌دهد.

یورو نیز در این صرافی، ۲۸هزار و ۳۲۱ تومان برای فروش و ۲۸ هزار و ۳۹ تومان برای خرید قیمت خورده است که نسبت به قیمت آن در روز گذشته معادل ۲۸ هزار و ۳۸۲  برای فروش و ۲۸ هزار و ۱۰۰ برای خرید کاهش قیمت اندکی را نشان می‌دهد.

در همین رابطه کامران سلطانی زاده، رییس سایق کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین پیرامون وضعیت بازار گفت: بازار ارز در طی هفته‌ای که گذشت با نوساناتی به سمت بالا و پایین همراه بود، اما در مجموع  قیمت ارز در بازار به دلیل پیش بینی ارز ۲۳ هزار تومان در لایحه بودجه۱۴۰۱ دولت که توسط مجلس تالیف شد، این کاهش‌ قیمت‌ها ادامه پیدا نخواهد کرد.

این در حالی است که مردم بر این باور بودند در صورت انجام توافقات برجامی قیمت این اسکناس معادل ۱۵ یا ۱۶ هزار تومان خواهد بود اما با در نظر داشتن اینکه قیمتی که در لایحه بودجه توسط مجلس تعیین می‌شود، از سوی دیگر ارز تخصیصی واردات کالا در سامانه نیما با شرایط بانک مرکزی شامل سپرده، ضمانت، ارائه مدارک و سایر قوانین دولتی در حداقلی‌ترین نرخ آن بین ۲۴ هزار و ۳۰۰  تومان تا ۲۴ هزار و ۵۰۰  است در سال جاری ۵ تا ۷ درصد افزایش داشته که در بازار تاثیرات روانی گذاشته است، همچنین دلار مسافری که به مردم تعلق می‌گیرد در کانال ۲۵ هزار تومان تا ۲۵ هزار و  ۳۰۰ تومان در حال فروش است؛ بنابراین کف قیمت خواهد بود دلار زیر ۲۳ هزار تومان به هیچ وجه محقق نخواهد شد.

وی در ادامه درباره ممنوعیت معاملات فردایی که به تازگی توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد افزود: معاملات فردایی یک واقعیت در تمام دنیا و در مارکت های جهانی است. تمام کالاها یک معاملات اینده دارند. برای مثال نفت برنت دریای شمال برای سه ماه آینده معامله می‌شود. اکثر تولیدکننده‌ها و تجار برای تعیین حاشیه ریسک سود و ضرر خود دست به معاملات آینده می‌زنند و در ماه‌های آینده جنس خود را تحویل می‌گیرند. 

او در اینباره ادامه داد: در حال حاضر تحویل ارز بسیاری از واردکننده و صادرکننده‌ها در داخل کشور، مانند پتروشیمی‌ها، شرکت‌های فولادی، صادرکننده‌های عمده و کلان، معمولا بین ۳ تا ۱۰ روز کاری زمان می‌برد. اما باید برای مسئله معاملات فردایی مثل سایر نقاط دنیا یک ساز و کار و یک برنامه ریزی دقیق، قانونمند و مجزا در فضای رسمی و تحت نظات بانک مرکزی ایجاد و تبادل بشو تا امکان کنترل و مدیریت این معاملات وجود داشته باشد و از سوی دیگر شرایط پیش بینی حاشیه ریسک سود و ضرر برای فعالین اقتصادی فراهم شود.

رییس سابق کانون صرافان پیرامون این قانون افزود: ضمن اینکه این معاملات فردایی در دهه های گذشته نیز وجود داشته، اما باتوجه به اینکه بانک مرکزی آن را غیر مجاز اعلام کرده بود هیچگاه وجهه قانونی و رسمی نداشته است. عمده تمرکز قانونی که توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ شده بر معاملات فردایی یا کاغذی است که به صورت قاچاق ارز یا قمارو سفته انجام می‌شود. 

وی بر راه‌های مقابله با معاملات فردایی تاکید کرد و گفت: تنها راه مبارزه با معاملات فردایی تحکیم و تقویت بازارها و معاملات رسمی در شبکه های رسمی تحت نظر بانک مرکزی است. باید در هر موردی از جمله معاملات فردایی یا رمز ارزها، ساز و کار قانونی جایگزین رفتار قهری شود.