۰ نفر

بازار طلا و ارز در هفته سوم فروردین؛

اخبار گشایش‌ ارزی ترمز دلار را کشید/ سرگردانی طلا میان اونس و دلار

۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۱۱
کد خبر: 626253
اخبار گشایش‌ ارزی ترمز دلار را کشید/ سرگردانی طلا میان اونس و دلار

بازار طلا و ارز تحت تاثیر اخبار مختلف سیاسی و بی‌خبری‌ها از مذاکرات برجام در هفته سوم فروردین‌ماه نوسانات قیمت‌ها را تجربه کردند.

اقتصادآنلاین _ پانیذ رحیمی؛ بازار طلا و ارز در هفته‌ای که گذشت نوسانات بسیاری را تجربه کرد. بازار ارز تحت تاثیر بی‌خبری سیاسی از نتیجه مذاکرات وین و اخبار ضدونقیضی که در این زمینه به گوش می‌رسید میان کانال ۲۶ و ۲۷هزارتومان در نوسان بود اما از اواسط هفته شروع به پیشروی در کانال ۲۷هزارتومان کرد. طلا نیز گاهی همگام با کاهش ارزش اونس پایین می‌آمد و گاهی همگام با دلار در مدار صعودی قرار می‌گرفت.

سرنوشت دلار در دست مذاکرات

به این ترتیب در بازار ارز دلار آزاد که پنجشنبه هفته گذشته معاملات را با قیمت ٢٧ هزار و ۵٠ تومان به پایان رساند، در انتظار نتیجه مذاکرات روند افزایشی را در پی گرفت. قیمت این اسکناس در اولین روز معاملاتی هفته دوباره به کانال ٢۶ هزار تومان بازگشت و با قیمت ٢۶ هزار و ٩۵٠ تومان معامله شد. اما این کاهش قیمت ماندگار نبود و از روز دوشنبه، همزمان با ارائه طرح جمهوری خواهان کنگره آمریکا برای جلوگیری از حذف نام سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی، دلار سیر صعودی داشت به گونه‌ای که تا روز بعد به پله‌های انتهایی کانال ٢٧ هزار تومان رسید. هرچند که اندکی بعد بنا به انتشار اخباری مبنی بر تایید حذف نام سپاه از لیست تروریستی دلار کاهش قیمتی تا نیمه‌های کانال ٢٧ تومان را تجربه کرد. همچنین روز گذشته اخباری مبنی بر یک گشایش ارزی جدید و آزادسازی منابع ارزی ایران منتشر شد که در نزولی شدن اندک قیمت دلار موثر بود. در نهایت روز گذشته دلار آزاد معاملات این هفته را با قیمت ۲۷هزار و ۶۷۰تومان به پایان رساند و رشد ۲.۲درصدی را ثبت کرد.

نوسانات طلا تحت تاثیر دلار و اونس

در بازار طلا نیز به دنبال نوسانات قیمت دلار متاثر از اخبار سیاسی و ثبات و حتی گاهی کاهش اندک قیمت اونس جهانی، شاهد نوسانات قیمت‌ها بودیم. در این بین درحالی که قیمت انواع سکه با اندکی کاهش همراه بود، اما سکه امامی روندی افزایشی را در پی داشت و معاملات پنجشنبه را با قیمت ١٢ میلیون و ٨١۶ تومان به پایان رساند. آخرین قیمت معاملاتی این سکه در هفته گذشته، ۱۲میلیون و ۵۰۰هزارتومان بود که با حدود ۳۰۰هزارتومان افزایش، رشد ۲.۵درصدی را نشان می‌دهد.

آخرین قیمت معاملاتی نیم سکه نیز  ۷میلیون و ٢۵٣ هزارتومان بود. نیم سکه هفته دوم فروردین را با قیمت معاملاتی ۷میلیون و ۲۵۰هزارتومان به پایان رسانده بود که تغییر قیمت چندانی نداشته است.

همچنین ربع سکه در آخرین معاملات دیروز این سکه ۴میلیون و ١۵٢ هزارتومان خرید و‌ فروش می‌شد. ربع سکه ۵شنبه هفته گذشته با قیمت ۴میلیون و ۵۰هزارتومان معامله می‌شد که در این هفته کاهش ۱۰۰هزارتومانی را تجربه کرده است.

هر سکه یک گرمی نیز روز گذشته  ۲میلیون و ۵٠١ هزارتومان معامله می‌شد در حالی که هفته گذشته ۲میلیون و ۴۵۰هزارتومان قیمت خورده بود که حدود ۵۰هزارتومان کاهش داشته است.