۰ نفر

صندوق بین‌المللی پول؛

تحریم‌ روسیه ممکن است باعث تضعیف سلطه دلار شود

۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۱۹
کد خبر: 624387
تحریم‌ روسیه ممکن است باعث تضعیف سلطه دلار شود

«گیتا گوپینات» معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که تحریم‌های اعمال‌شده توسط کشورهای غربی علیه روسیه می‌تواند منجر به چند پاره شدن نظام مالی جهان و تضعیف سلطه دلار آمریکا در آن شود.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، این مقام صندوق بین‌المللی پول معتقد است که اقدامات محدودکننده افراطی اعمال شده توسط کشورهای غربی پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین ممکن است باعث ظهور بلوک‌های ارزی کوچک مبتنی بر تجارت بین گروه‌های خاصی از کشورها شود. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، گوپینات روز پنجشنبه به «فایننشال تایمز» گفت: ما همین حالا هم شاهد مذاکره مجدد برخی کشورها در مورد ارزی هستیم که با آن بهای مراودات تجاریشان پرداخته شود (به جای دلار از ارزهای ملی دو کشور طرف مراوده استفاده شود). دلار حتی در این چشم‌انداز، ارز اصلی جهانی باقی خواهد ماند اما تکه تکه شدن (نظام مالی جهان) در سطوح کوچکتر بی‌تردید کاملاً امکان‌پذیر است.

هشدار گیتا گوپینات معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول درباره اثرات تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه روسیه بر تضعیف سلطه دلار در شرایطی مطرح شده که فشارهای واشنگتن و متحدانش علیه مسکو در رابطه با بحران اوکراین ادامه دارد.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه) در پاسخ به درخواست کمک سران جمهوری‌های خودخوانده در منطقه دونباس، دستور آغاز «عملیات نظامی ویژه‌» در اوکراین را اعلام کرد. پوتین تاکید کرد که مسکو هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین ندارد، بلکه هدفش غیرنظامی کردن و غیرنازی ساختن این کشور است. در پی این اقدام مسکو، آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس و چند کشور دیگر تحریم‌هایی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه اعلام کردند.