۰ نفر

افت طلای جهانی به دنبال ابهام در سیاست‌ های فدرال رزرو

۹ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۴۷
کد خبر: 604815
افت طلای جهانی به دنبال ابهام در سیاست‌ های فدرال رزرو

روز چهارشنبه هفته گذشته جلسه فدرال رزرو به اتمام رسید و با سخنرانی جرمی پاول، رییس فدرال رزرو، بازارهای ریسکی با افت قیمت مواجه شدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، صحبت‌های جرمی پاول مشخص کرد که سیاست‌های پولی ضد تورمی فدرال رزرو سختگیرانه‌تر از چیزی است که پیش‌بینی می‌شد. این صحبت‌ها موجب شد بازار طلا با ریزش ۵/ ۱ درصدی مواجه شده و به ۱۸۱۹ دلار به ازای هر اونس برسد. پس از آن نیز ریزش قیمت طلا ادامه داشت و تا ساعت ۱۹ روز جمعه به وقت تهران در قیمت ۱۷۸۵ دلار به ازای هر اونس معامله می‌شود.

در بازار رمزارزها هم که بیت‌کوین طی روزهای اخیر بازده خوبی را ثبت کرده و بخشی از ریزش خود را پس گرفته بود‌ در کانال ۳۷ هزار دلار زمین‌گیر شد و نتوانست از این محدوده بالاتر رود. شاخص‌های بازار سهام نیز در پی صحبت‌های پاول به ریزش خود ادامه دادند. برنده صحبت‌های پاول، اوراق خزانه آمریکا و دلار بود.

بیانیه جلسه کمیته بازار باز فدرال (FOMC) چندان موجب برانگیختگی بازار نشد، اما بیشترین میزان واکنش‌ بازارها به این جلسه فدرال رزرو، در زمان سخنرانی جرمی پاول اتفاق افتاد. صحبت‌های وی نشان داد که برنامه ضد تورمی او و تیمش سختگیرانه‌تر از آن است که پیش از این انتظار می‌رفت. او در صحبت‌های خود به زمان افزایش نرخ بهره اشاره‌ای نکرده و اظهار کرده است که فدرال رزرو زیرک‌ است. بازارها در سطح جهان نیاز به شفافیت دارند، اما سخنان دوپهلو و نامشخص پاول موجب شده شرایط آینده نرخ بهره در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

درحال حاضر، نظر عموم بر این است که تا انتهای سال جاری میلادی شاهد چهار تا پنج دوره افزایشی نرخ بهره خواهیم بود. تحلیلگران بر این عقیده‌اند که سرعت فروش دارایی‌های دولتی نیز بیشتر از آنچه پیش از این انتظار می‌رفت خواهد بود.

بخش دیگری از صحبت‌های پاول پس از جلسه روز چهارشنبه مربوط به بحث نزدیکی اقتصاد آمریکا به موضوع اشتغال بود. اشتغال بالا در آمریکا در کنار آسیب جدی به بحث زنجیره تامین کالاها می‌تواند تبعات تورمی فاجعه‌باری داشته باشد؛ بنابراین از این جهت صحبت‌های پاول نشان‌دهنده نگرانی جدی سیاست‌مداران از بحث ادامه روند تورم بود. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به‌صورت جدی بازارها را تحت تاثیر قرار دهد.

براساس این آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) با رشد ۹/ ۶ درصدی مواجه شده است. این درحالی است که انتظار می‌رفت رقم رشد اقتصادی در سال گذشته عدد ۵/ ۵ درصد باشد. شاخص مخارج مصرفی (PCE) در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵/ ۶ درصد اعلام شد.

این عوامل در کنار صحبت‌های پاول به روند نزولی قیمت طلا سرعت بخشید. شاخص PCE یکی از سه شاخص اصلی است که از سوی فدرال رزرو برای سنجش میزان تورم به‌کار می‌رود و بیانگر میزان مخارجی است که یک خانوار در طول یک دوره زمانی مشخص داشته است. در حال حاضر قیمت طلا در قراردادهای آتی COMEX برای ماه فوریه با افت ۳‌/ ۵ دلاری به ۱۸۴۷ دلار به ازای هر اونس رسیده است.