۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟/ آینده قیمت طلا با نهایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده

۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۱۸
کد خبر: 595623
مالیات بر ارزش افزوده چیست؟/ آینده قیمت طلا با نهایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده

​از ۱۳دی‌ماه، با اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، محاسبه قیمت طلا تغییراتی خواهد کرد.

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱۳ دی امسال خبر داده است

 قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از قوانین مهم نظام مالیاتی است که از سال ۱۳۸۷ اجرای آزمایشی آن آغاز شد و حالا قرار است بعد از ۱۳ سال با انجام اصلاحات و رفع نواقص آن نهایی شود.

به گفته معاون سازمان امور مالیاتی، در اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده، سعی شده است فرآیند انتقال بار مالی از فعالان اقتصادی به مصرف کنندگان، تسهیل و بخشی از بودجه دولت و شهرداری‌ها از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده تامین شود.

اما مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

عموماً مالیات‌ها به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شوند. مالیات مستقیم به نوعی از مالیات اطلاق می‌شود که پرداخت کننده آن مشخص است و در مقابل به سختی میتوان هویت مؤدی مالیاتی در مالیات غیرمستقیم را مشخص کرد. معمولاً مالیات مستقیم بر دارایی و درآمد وضع می‌شود و در مقابل، مالیات غیرمستقیم بر کالاها و خدمات وضع شده و به صورت بخشی از قیمت بازاری آنها پرداخت می‌شود.

مالیات ارزش افزوده «مالیات غیرمستقیمی» است که مصرف‌کننده آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

برای درک بهتر لازم است که مفهوم ارزش افزوده را بدانیم؛ ارزش افزوده یک اصطلاح اقتصادی است و به ارزشی گفته می شود که در فرآیند تولید یک محصول به کالای واسطه‌ای یا همان مواد اولیه محصول اضافه می‌شود.

 در یک تعریف ساده ارزش افزوده را می‌توان برابر با اختلاف بین ارزش محصول تولید شده با مجموع ارزش مواد اولیه یک محصول دانست.

با این تعریف، مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که در همه مراحل تولید و توزیع وضع می‌شود. باید توجه داشت که معمولا در هر مرحله از تولید، ارزشی به مواد اولیه افزوده می‌شود. بنابراین مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که بر این ارزشِ اضافه شده وضع می‌شود.

با اجرای قانون جدید، طلا یکی از کالاهایی است که نحوه اخذ مالیات از آن تغییر خواهد کرد؛ تا پیش از این، اگر شخصی طلا می‌خرید، قیمت اصل طلا، اجرت و سود فروشنده جمع می‌شد و مالیات بر کل مبلغ فاکتور تعلق می‌گرفت اما پس از اجرای قانون  مالیات تنها بر اجرت و سود فروشنده تعلق می‌گیرد و اصل طلا که سرمایه مردم است مشمول مالیات نمی‌شود.

گفته می‌شود این طرح، قیمت تمام شده طلا را کاهش می‌دهد و به نفع فروشندگان و خریداران است.

محمد کشتی آرای، نایب رییس اتحادیه طلا درباره تاثیر اجرای این قانون بر بازار و قیمت طلا به اقتصادآنلاین گفت: با اجرایی شدن این قانون، قیمت تمام شده طلا برای مصرف‌کننده کاهش خواهد یافت.

وی افزود: زیرا پیش از این، ۹ درصد مالیات بر روی کل فاکتور اعمال می‌شد و خریدار هم باید بخشی از آن را می‌پرداخت، اما پس از این، مالیات بر ارزش افزوده تنها بر اجرت و سود کار تعلق می‌گیرد. اما بر اصل طلا که سرمایه مردم است مالیاتی تعلق نخواهد گرفت.

کشتی آرای در پایان تاکید کرد: در نتیجه این برای مصرف کننده اتفاق خوبی است و منجر به رونق بازار و افزایش مصرف طلا خواهد شد؛ زیرا قیمت کمی کاهش پیدا می‌کند و مالیات بر روی بخشی از فاکتور اعمال می‌شود.