۰ نفر

نرخ ارز و سکه در هفته اول دی ماه۱۴۰۰

۹ دی ۱۴۰۰، ۲۲:۱۱
کد خبر: 594858
نرخ ارز و سکه در هفته اول دی ماه۱۴۰۰

براساس گفته کارشناسان ارزی، باتوجه به آغاز دور جدید مذاکرات و انتشار خبر‌های امیدوار کننده از آن، بازار ارز در هفته‌ای که گذشت روند نسبت آرامی را طی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، در هفته‌های گذشته بازار ارز نوسانات زیادی را تجربه کرد، اما براساس بررسی‌های انجام شده، بازار ارز در هفته‌ای که گذشت روند نسبت آرامی را طی کرد. نمودار زیر روند تغییر قیمت دلار را از ۴ تا ۸ دی ماه نشان می‌دهد.

نرخ ارز و سکه در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰

نمودار تغییر قیمت دلار 

دلار در ۴ دی ماه و اولین روز هفته با نرخ ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان وارد بازار شد و با نرخ ۲۷ هزار ۴۳۳ تومان در ۸ دی ماه بسته شد.

نرخ ارز و سکه در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ 2

با توجه به جدول بالا، ۷ دی ماه ۱۴۰۰ دلار با نرخ ۲۷ هزار و ۳۸۸ تومان کمترین و با قیمت ۲۷ هزار و ۴۳۳ تومان، بالاترین نرخ خود را به ثبت رساند. همچنین نرخ دلار امروز (۹ دی ماه) در زمان تهیه این گزارش به ۲۷ هزار و ۳۹۵ تومان رسید.

بعد از دلار نوبت به نرخ یورو می‌رسد که مورد توجه بسیاری از فعالان اقتصادی است. طبق بررسی‌های انجام شده در ۴ دی ماه یورو با نرخ ۳۱ هزار و ۲۵ تومان وارد بازار شد و در انتهای هفته در ۸ دی ماه به نرخ ۳۳ هزار و ۶۸۱ رسید.

نرخ ارز و سکه در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ 3

در ۹ دی ماه، یورو با نرخ ۳۳ هزار و ۶۹۵ تومان وارد بازار شد و در زمان تهیه این گزارش به نرخ ۳۳ هزار و ۷۹۱ به عنوان بالاترین نرخ هفته روند معاملاتی خود را به پایان رساند.

بعد از نرخ ارز و بررسی نوسانات آن نوبت به بازار طلا می‌رسد که همانند بازار ارز، نرخ سکه هم تغییرات چشمگیری را در روند معاملات هفتگی خود نشان نمی‌دهد. نمودار زیر روند تغییرات قیمتی  سکه امامی را نشان می‌دهد.

نرخ ارز و سکه در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ 4

نمودار تغییر قیمت سکه امامی

در هفته‌ای که گذشت، مجتبی توانگر، نماینده مجس شورای اسلامی، از نهایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد. این خبر در کنار اخبار برجام مورد توجه معامله گران بازار ارز قرار گرفت که با توجه به این اقدام دولت قصد دارد از طریق این سیاست از هجوم خریداران برای خرید ارز جلوگیری و نرخ ارز را کنترل کند.  

نرخ ارز و سکه در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ 5

پهمچنین او در رابطه با اهمیت طرح مالیات بر سوداگری طلا، سکه، ارز و مسکن گفت: قطعا با قانونی شدن مالیات بر عایدی سرمایه و همچنین اجرای درست آن، دیگر فعالیت‌های سفته بازی جذابیت کمتری داشته و نقدینگی کمتری جذب این فعالیت‌ها می‌شود. در نهایت نیز شاهد کاهش قیمت‌ها در کوتاه مدت و جلوگیری از نوسانات قیمتی و هدایت نقدینگی به تولید در بلند مدت خواهیم بود.

نرخ ارز و سکه در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ 6

با توجه به بررسی‌های انجام شده، هر سکه تمام بهار آزادی در ۶ دی ماه ۱۴۰۰ با نرخ ۱۲ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان، یعنی به بالاترین نرخ هفتگی خود معامله شد؛ سکه امامی هم با حفظ کانال ۱۳ میلیون تومانی خود در روز ذکر شده با افزایش ۳ هزار تومانی با نرخ ۱۳ میلیون و ۹۱ هزار تومان به فروش رسید.

برای تحلیل هفتگی بازار ارز به سراغ کارشناسان در این زمینه رفتیم.

جواب مثبت بازار ارز به مذاکرات هسته ای

کامران سلطانی زاده، رییس سابق کانون صرافان بیان کرد: با توجه به روند رو به بهبود مذاکرات هسته‌ای در هفته‌ای که گذشت بازار پاسخ مثبتی نسبت به مذاکرات نشان داد و در ابتدای هفته پس از آغاز مذاکرات و انتشار اخبار مثبت از هر دو طرف مذاکره کننده، بازار ارز با کاهش ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومانی، از کانال ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان به ۲۹ هزار و ۴۵۰ تومان رسید؛ با توجه به وقفه پیش آمده در مذاکرات مجددا امروز شاهد افزایش نرخ ارز در بازار بودیم و دلار از کانال ۲۹ هزار ۴۵۰ تومان به ۲۹ هزار و ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان رسید.

او توضیح داد: یکی از دلایلی که باعث شد نرخ ارز بیش از این کاهشی نباشد این بود که در هفته ای که گذشت با کاهش چشمگیر عرضه ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان پتروشیمی و ایمیدرویی ها مواجه بودیم که بسیاری از صرافان برای خرید ارز از سامانه نیما مجبور بودند به صادرکنندگان پیشنهاد قیمت بالاتری از قیمت‌های مرسوم ماه‌های گذشته را اعلام کنند. 

سلطانی زاده با اعلام نرخ برخی از ارزها ادامه داد: هر دلار آمریکا امروز (۹ دی ماه)، در صرافی‌های کشور بین ۲۷ هزار و ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان معامله شد. هر یورو بین ۳۰ هزار و ۷۰۰ تا ۹۰۰ تومان به فرش رسید و لیر ترکیه هم ۲ هزار و ۴۵۰ تومان  معامله شده است. معمولا در اواخر هفته به جهت تعطیلی آخر هفته طبیعی است با کمی افزایش مواجه باشیم.

او در آخر در رابطه با بازار طلا و سکه گفت: در هفته‌ای که گذشت انس جهانی طلا افزایش داشته است و همین امر موجب شده با توجه به کاهش شدید قیمت ارز، بازار سکه روند نزولی زیادی را تجربه نکند و انس جهانی بین ۸۰ تا ۹۰ دلار افزایش را نشان می‌دهد.