۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط ۲درصدی لیر / تورم ترکیه به بالاترین سطح در دوران اردوغان می رسد؟

۸ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۳۷
کد خبر: 594508
سقوط ۲درصدی لیر / تورم ترکیه به بالاترین سطح در دوران اردوغان می رسد؟

لیر ترکیه امروز چهارشنبه تا ۲.۶درصد تضعیف شد که ناشی از افزایش نگرانی‌ها درباره تورم و سیاست‌های پولی غیرمتعارف در نتیجه روند افزایشی هفته قبل بوده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بازار ارز در ترکیه واکنش کمی به سند سیاستی بانک مرکزی این کشور نشان داد که در آن اعلام شده بود ریسک‌های مربوط به بازار ارز را رصد و آنچه را که لازم است برای اطمینان از اجرای بدون مشکل آن انجام خواهد داد.

بر این اساس هر دلار آمریکا به قیمت ۱۲.۱۱ لیر معامله شد اگرچه در ابتدای صبح قیمت هر دلار به ۱۲.۰۳ لیر می‌رسید. علیرغم افزایش بیش از ۵۰ درصدی افزایش ارزش لیر در هفته گذشته که ناشی از مداخلات دولتی در بازار بوده است، لیر تاکنون در سال جاری حدود ۳۹ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

بانک مرکزی اعلام کرد که هیچ تعهدی به هیچ سطحی از نرخ ارز ندارد و معاملات خرید یا فروش ارزهای خارجی را برای تعیین سطح یا جهت نرخ ارز انجام نخواهد داد.

بانک همچنین تاکید کرد: از الزامات ذخایر برای حمایت و پیگیری اهداف خود در ثبات قیمت و ثبات مالی استفاده خواهد کرد و مذاکرات برای امضای قراردادهای سوآپ با سایر بانک‌های مرکزی را ادامه خواهد داد.

لیر هفته گذشته پس از میلیاردها دلار مداخله در بازار تحت حمایت و اقدام دولت برای پوشش زیان ارزهای خارجی در برخی سپرده‌ها، ۵۰ درصد تقویت شد و ارزش آن به سطح اواخر ماه نوامبر رسید.

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه هفته گذشته از انگیزه‌ای برای سپرده‌گذاران و برای تبدیل سپرده‌های فارکس به لیر رونمایی کرد که بر اساس آن خزانه‌داری و بانک مرکزی زیان‌های وارد شده را به دلیل هر گونه کاهش ارزش لیر را در دوره سپرده‌گذاری جبران خواهد کرد.

لیر پیش از اعلام اردوغان پس از ماه‌ها تضعیف به دلیل ترس از افزایش تورم و کاهش نرخ بهره به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسید.

بر اساس نظرسنجی رویترز پیش بینی می‌شود که تورم سالانه در دسامبر به ۳۰.۶ درصد برسد که برای نخستین بار از می ۲۰۰۳ یعنی شش ماه پس از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه اردوغان، از سطح ۳۰ درصد عبور خواهد کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی بدون احتساب سوآپ، در هفته گذشته حدود ۸ میلیارد دلار کاهش یافت که بیشترین کاهش آن در دو روز نخست هفته اتفاق افتاد. از ابتدای ماه جاری، زمانی که دولت مداخلات مستقیم در بانک را اعمال کرد روند کاهشی آغاز شده بود. با این وجود از جمعه گذشته تا کنون این کاهش به ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار رسیده است.

بانک مرکزی ترکیه از ماه سپتامبر نرخ بهره خود را با ۵ درصد کاهش به ۱۴ درصد رساند.