۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

عقب نشینی طلا با افزایش بازده اوراق قرضه/ طلا به ۱۸۰۰ دلار می‌رسد؟

۱ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۴۱
کد خبر: 592239
عقب نشینی طلا با افزایش بازده اوراق قرضه/ طلا به ۱۸۰۰ دلار می‌رسد؟

با ادامه عقب نشینی فلز زرد پس از روند افزایشی قابل توجه هفته گذشته،‌ قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه آمریکا هم به روند کاهشی خود ادامه داد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ افزایش بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده و افزایش ریسک پذیری معامله‌گران در بازار روز سه‌شنبه، تبدیل به عاملی منفی برای بازار فلزات گرانبهاست. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با ۷.۳۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۸۷.۲۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۹۴ دلار افزایش به قیمت ۲۲.۴۸ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند افزایشی داشتند. شاخص‌های سهام ایالات متحده هم در پایان معاملات روز گذشته به شدت افزایش یافت اگرچه روز دوشنبه به دلیل نگرانی از شیوع دوباره همه‌گیری کرونا، هر سه شاخص روند کاهشی داشتند. نگاهی به نمودارهای میله‌ای روزانه نزدک و اس‌اندپی نوسانات قیمت روزانه را در سطوح بالاتر قیمت نشان می‌دهد. این یک سیگنال هشدار دهنده در مورد روند صعودی بازار است. به دنبال افزایش نوسانات قیمت روزانه ممکن است حجم معاملات در روزهای آتی پیش از تعطیلات افزایشی باشد.

بخشی از جهش شاخص‌های سهام در روز سه شنبه، ناشی از گزارش‌هایی است که از گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن و سناتور جو مانچین منتشر شده که بر این اساس کاخ سفید معتقد است می‌تواند درها را برای احیای گفت‌وگوها درباره لایحه هزینه‌های بایدن باز نگه دارد. در حال حاضر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به جنبه روشن موضوع نگاه می‌کنند چرا که روند گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد.

در بازارهای کلیدی خارجی، روز گذشته قیمت نفت خام نیمکس افزایش یافت و هر بشکه نفت خام در حدود ۷۱ دلار معامله شد. همزمان شاخص دلار آمریکا هم روند افزایشی در پیش گرفت. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده به محدوده ۱.۴۸۷ درصدی رسید. برای مقایسه کافی است بدانیم بازده اوراق قرضه ده ساله باند آلمان در حال حاضر در حدود منفی ۰.۳۶۲ درصد و اوراق قرضه ده ساله گیلت بریتانیا حدود ۰.۷۹۸ درصد است. حق بیمه‌ای که بازده اوراق قرضه ده ساله آمریکا برای اکثر همتایان اصلی خود دارد دلیل افزایش شاخص دلار آمریکا در ماه‌های اخیر است. در واقع در گزارشی هفته گذشته نشان داده شد که بسیاری از بانک‌های اروپایی یوروهای اضافی خود را به اوراق قرضه آمریکا تبدیل می‌کنند و همین امر افزایش شاخص دلار را تشدید کرده است.

طلا1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه تکنیکال، معاملات آتی طلای فوریه پس از روند افزایشی هفته گذشته، شاهد عقب نشینی اصلاحی است. روند صعودی همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۱۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه دسامبر یعنی ۱۷۵۳ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۰۴.۶۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا ۱۷۷۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۶۱ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت معاملات آتی نقره مارس روز گذشته به بالاترین سطح خود در سه هفته گذشته رسید. روند نزولی معاملات آتی نقره همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. با این وجود روند نزولی چهار هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه نفی شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به سطح مقاومت ۲۳ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ثابت ۲۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۲.۸۰۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است. همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۲.۱۸۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲ دلار در هر اونس قرار گرفته است.