۰ نفر

لیر ترکیه به کف جدیدی سقوط کرد

۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۰۱
کد خبر: 590521
لیر ترکیه به کف جدیدی سقوط کرد

ارزش لیر روز پنج شنبه در پی کاهش نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه همسو با برنامه اقتصادی رییس جمهور این کشور، حداکثر ۵.۶درصد ریزش کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نرخ برابری لیر در برابر دلار آمریکا پس از این اقدام به رکورد پایین ۱۵.۶۸۹ لیر سقوط کرد اما در ادامه معاملات، میزان ریزش ارزش ارز ترکیه در برابر دلار به ۱۵.۵ لیر محدود شد. ارزش دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه امسال بیش از دو برابر افزایش یافته و اقتصاد ترکیه را ملتهب کرده است.

کاهش نرخ ۱۰۰ واحدی از سوی بانک مرکزی ترکیه مطابق با پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز بود و مجموع کاهش نرخ از سپتامبر تاکنون را به ۵۰۰ واحد رساند و جذابیت لیر را بیش از پیش برای سرمایه گذاران کمتر کرد.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد سیکل تسهیلی را متوقف خواهد کرد تا تاثیرات آن در سه ماه آینده را ارزیابی کند.

برنامه اقتصادی جدید رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه صادرات و وام دهی را در اولویت قرار می دهد هر چند که اقتصاددانان و نمایندگان مخالف دولت از این سیاست به عنوان یک بی‌مبالاتی انتقاد کرده‌اند. با افزایش نرخ تورم ترکیه به بالای ۲۱ درصد، مردم این کشور در تنگنای اقتصادی بیشتری قرار گرفته و نگرانی‌ها افزایش پیدا کرده است.

بانک مرکزی در دو هفته گذشته چهار بار در بازار ارز مداخله کرده و دلار فروخته تا روند افت ارزش لیر را آهسته کند که باعث کاهش بیشتر ذخایر ارزی خارجی شده است.

ناظران بازار افت بیشتر ارزش لیر را پس از جدیدترین کاهش نرخ بهره پیش بینی می کنند.

بانک مرکزی ترکیه که تورم پنج درصدی را هدف گذاری کرده است، فشار قیمت را موقتی و برای توسعه رشد اقتصادی و متوازن شدن حساب جاری ضروری می داند. اما با توجه به سقوط ارزش لیر، اقتصاددانان پیش بینی می کنند تورم سال آینده به دلیل افزایش قیمتهای واردات، به حدود ۳۰ درصد صعود می کند.

کمیسیونی در وزارت کار برای مذاکره درباره حداقل حقوق ماهانه دیدار کرد که در حال حاضر ۲۸۲۶ لیر است. با ریزش لیر در روز پنج شنبه، ارزش دلاری حداقل حقوق به ۱۸۵ دلار در مقایسه با ۳۸۰ دلار در ابتدای سال رسید.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که به ارزش لیر ضربه زد، تصمیم روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا برای پایان دادن به برنامه محرک مالی خرید اوراق قرضه در مارس و پیش بینی سه دور افزایش نرخهای بهره در سال میلادی آینده برای مقابله با تورم بود.