۰ نفر

کاهش قیمت طلا با حذف ارزش افزوده

۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۰۵
کد خبر: 587858
کاهش قیمت طلا با حذف ارزش افزوده

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با تاکید بر اینکه حذف ارزش افزوده از اصل طلا بسیار به رونق بازار طلا کمک خواهد کرد، گفت: امروز خرید و فروش طلا به سمت مصنوعات بسیار کم وزن همچون آویز و گوشواره و یا سرویس هایی با وزن بسیار کم رفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، هوشنگ شیشه بران با تحلیل بازار طلا و سکه در کشور، اظهار کرد: طی چند روز گذشته افزایش نرخ ارز منجر به سیر صعودی بهای طلا در بازار ایران شده است.

وی افزود: زمانی که دو آیتم نرخ ارز در بازار و اونس جهانی افزایش داشته باشد، طبیعتا بر قیمت طلا اثرگذار است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با تاکید بر اینکه بازار طلا و جواهر اصفهان به دلیل افزایش قیمت ها در رکود به سر می برد، تصریح کرد: اکنون به نوعی قدرت خرید از بسیاری خانواده ها سلب شده است و اکثریت مردم برای سرمایه گذاری قادر به خرید طلا نیستند.

وی با اشاره به اینکه قیمت اونس جهانی امروز همانند چند روز گذشته نوسان چندانی نداشته و اکنون ۱۷۸۱ دلار است، گفت: علت اصلی نوسان محدود اونس جهانی انتشار گزارش هایی مبنی بر خفیف بودن سویه جدید کرونا و نزدیک شدن به پایان سال میلادی است. 

شیشه بران به افزایش قیمت سکه در بازار داخل اشاره کرد و گفت: همانند سال گذشته مردم تمایل برای سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه ندارند، چراکه قدرت خرید آنها پایین آمده و اکنون برای مصرف و سرمایه گذاری سکه به هیچ عنوان مورد استفاده قرار نمی گیرد، مگر در بخش ناچیزی از خانواده ها.

وی ابراز امیدواری کرد: از ۱۳ دی ماه براساس قانون مصوب مجلس، مالیات بر ارزش افزوده از اصل قیمت طلا، جواهر و پلاتین حذف می شود و این موجب رونق بازار طلا خواهد شد و همچنین موجب می شود خریدار هزینه کمتری در زمان خرید طلا پرداخت کند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان توضیح داد: تا پیش از این مالیات بر ارزش افزوده هم از اصل طلا دریافت می شد و هم از اجرت و سود مغازه دار، اما طی ابلاغیه اتاق اصناف ایران، از دی ماه امسال مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا به طور کامل حذف می شود.

وی تصریح کرد: حذف ارزش افزوده از اصل طلا بسیار به رونق بازار طلا کمک خواهد کرد، چراکه قیمت طلا بسیار بالا است و ۹ درصد آن رقم بالایی را به خود اختصاص می دهد.

شیشه بران با تاکید بر اینکه امروز خرید و فروش طلا به سمت مصنوعات بسیار کم وزن همچون آویز و گوشواره و یا سرویس هایی با وزن بسیار کم رفته است، گفت: امروز سازندگان سمت ساخت مصنوعات طلای کم وزن رفته اند و مغازه داران نیز سفارشات خود را به این سمت برده اند و مردم نیز تمایل به خرید این مدل طلا دارند.

وی با پیش بینی آینده بازار طلا، گفت: به طور قطع این بازار به تحولات و مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در سراسر دنیا بر می گردد، اما در روزهای آینده متغیرهای زیادی از جمله مذاکرات برجام در پیش رو است، بنابراین نمی توان قیمت طلا و سکه را پیش بینی کرد.

نایب رییس اتاق اصناف اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل افزایش بهای نرخ دلار، قیمت نقره نیز سیر صعودی داشته است، اظهار کرد: این بازار همانند طلا است و با توجه به اینکه مصنوع نقره معمولا وزن بالایی دارد، رکود نیز در این بازار وجور دارد.

وی تاکید کرد: پیش از این خرید و فروش نقره برای آینه و شمعدان عروس و دامادها و یا و موضوع هدیه بود، اما به دلیل افزایش قیمت بهای نقره، معاملات در این بازار نیز کاهش یافته است.

شیشه بران در ادامه با اشاره به قیمت روزانه طلا و سکه در بازار اصفهان، گفت: با توجه به صحبت های روز گذشته رییس بانک مرکزی مبنی بر وضعیت مناسب اوضاع ارزی کشور، نرخ دلار به کانال ۳۰ هزار تومان بازگشت.

وی افزود: در حال حاضر قیمت سکه طرح جدید ۱۳ میلیون و ۴۱۵هزار تومان است، همچنین سکه طرح قدیم امروز با ورود به کانال ۱۳ میلیون، به قیمت ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد؛ نیم سکه نیز ۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه های یک گرمی بانک مرکزی نیز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان، اضافه کرد: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز امروز یک میلیون و ۳۱۴ هزار تومان و هر مثقال طلای آب شده نیز ۵ میلیون و ۶۹۲ هزار تومان است.

به گفته شیشه بران، امروز قیمت طلا و انواع سکه سیر صعودی داشته است، اما به نظر می رسد تا روز پنجشنبه قیمت ها در بازار در همین محدوده باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با تدابیر بانک مرکزی ثبات و آرامش به قیمت‌ها باز گردد تا معاملات و داد و ستدها در بازار طلا و جواهر رونق بگیرد.