۰ نفر

لیر آماده سقوطی دیگر

۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۳۸
کد خبر: 586154
لیر آماده سقوطی دیگر

ارزش لیر ترکیه که دیروز رکورد بی‌سابقه ای در سقوط ارزش پول ملی این کشور ثبت کرد، امروز نیز در نزدیکی یک رکود تازه در کمترین رقم برای این ارز در نوسان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، با مداخله بانک مرکزی ترکیه در بازار ارز این کشور، لیر ترکیه در نزدیکی یک رکود تازه در کمترین رقم برای این ارز در نوسان است.

به گزارش رویترز، بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد به علت قیمت‌های ناسالم بازار، در بازار ارز مداخله کرده است.

در عین حال، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بار دیگر بر استراتژی کاهش شدید نرخ بهره خود تاکید کرد.

معاملات پرنوسان در شرایط نقدینگی پایین در بازار، پس از آن اتفاق افتاد که ارز ترکیه، دومین ماه بدترین عملکرد از ماه نوامبر را ثبت کرد. این عملکرد بد ناشی از حمایت اردوغان از سیاست‌های تسهیل شدید پولی با وجود افزایش تورم و انتقادات گسترده از سیاست‌های وی بوده است.

ارزش لیر در ساعات اولیه معاملات امروز تا 13.87 در برابر دلار پایین آمد اما بعد افزایش یافت و هر لیر 12.42 دلار شد. اما با این حال، بهای هر دلار به 13.35 لیر رسیده است.

Brown Brothers Harriman که یک بانک سرمایه گذاری آمریکایی است، اعلام کرد: « ما شکی نداریم که اگر قصد تثبیت ارز باشد، مداخله بانک مرکزی با شکست مواجه خواهد شد، هرچند که می‌تواند ریسک دو طرفه بیشتری را در کوتاه مدت ایجاد کند. در واقع این حرکت ما را بیشتر نگران می‌کند.»

« خرج کردن ذخایر گران بهای ارز خارجی نشان می‌دهد که دولت ترکیه همچنان خط سیاست‌های اقتصادی خود را ادامه می‌دهد و این تطبیق حتی دردناک‌تر است.»

ارزش لیر دیروز پس از اینکه اردوغان بار دیگر از سیاست‌های اقتصادی خود دفاع کرد و ارزش دلار نیز بالا رفت، رکورد بی‌سابقه ای در سقوط ارزش پول ملی ترکیه ثبت کرد و هر لیر به 14 دلار رسید.

اردوغان امروز برای ششمین بار در دو هفته گذشته، بر تعهد خود برای اجرای نرخ پایین بهره تاکید کرد و به مردم ترکیه گفت مردم ترکیه باید منطقی رفتار کنند و از وحشت و هراس پس از سقوط لیر به رکودی بی‌سابقه خودداری کنند.

لیر ترکیه در سال جاری میلادی 47 درصد از ارزش خود را از دست داده که 30 درصد از این میزان در یک ماه گذشته بوده است. این امر سبب شده تا مردم ترکیه درآمدها و پس اندازهای خود را از دست بدهند، بودجه خانوار هم به هم ریخته و حتی خانوارهای ترک برای یافتن داروهای وارداتی به تکاپو افتاده‌اند.

اردوغان مکررا خواستار کاهش نرخ بهره به‌‌منظور تقویت اقتصاد این کشور است و در همین راستا به‌سرعت رؤسای بانک‌های مرکزی را تغییر می‌دهد؛ از جمله اخراج رییس بانک مرکزی در اوایل امسال و 3 عضو کمیته سیاست پولی ترکیه که در ماه گذشته صورت گرفت.

اردوغان چند سالی است که به‌شدت با افزایش نرخ بهره مخالف است و هر کس را که در این مسیر با وی مخالفت کند، از رییس کل بانک مرکزی گرفته تا مدیران ارشد آن را از سر راه برمی‌دارد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی ترک می‌گویند پایین آوردن نرخ بهره یک اشتباه بسیار سنگین است که می‌تواند اقتصاد این کشور را درگیر یک بحران بزرگ کند.