۰ نفر

بلاتکلیفی بازار گواهی تحت تاثیر سیگنال های متناقض

۷ آذر ۱۴۰۰، ۶:۲۰
کد خبر: 584882
بلاتکلیفی بازار گواهی تحت تاثیر سیگنال های متناقض

نوسان نرخ ارز و برآورد معامله‌‌‌ گران بازار مالی بورس‌ کالا از آینده این بازار، ظرف روز های اخیر به مهم‌ترین سیگنال بازار گواهی‌‌‌ های کالایی از جمله سکه و زعفران تبدیل شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، به‌رغم نوسان طلا در بازارهای جهانی در آخرین روز هفته گذشته منتهی به‌ روز جمعه ۲۶ نوامبر، گواهی‌‌‌های سکه طلا در بازار مالی بورس‌کالا روند خود را افزایشی آغاز کردند، به‌‌‌نحوی که در زمان تنظیم این گزارش، حدود ۵/ ۰‌درصد به میانگین ارزش معامله گواهی‌‌‌های سکه نسبت به نرخ بازگشایی آن افزوده شد.

در ادامه با ایجاد احتمال تضعیف نرخ ارز در بازار داخل در واکنش به خبر شروع دور جدید مذاکرات هسته‌‌‌ای، نرخ گواهی ‌‌‌سکه در مسیر عقبگرد قیمتی قرار گرفت، با این حال، همچنان انتظارات معامله‌‌‌گران این بازار افزایشی بود و هر گواهی با نرخی حدود 4/ 0‌درصد بالاتر از ارزش بنیادی مورد معامله قرار گرفت که این موضوع می‌تواند بیانگر عدم‌اطمینان معامله‌‌‌گران به روند کاهشی ایجادشده باشد.

  ذهنیت معامله‌‌‌گران گواهی سکه افزایشی شد

بررسی روند معاملات گواهی‌‌‌های سکه در بازار مالی بورس‌کالا از استمرار روند رو به رشد بهای معامله این گواهی‌‌‌ها نسبت به میانگین نرخ معامله در روز پایانی هفته قبل، یعنی چهارشنبه سوم آذر، با وجود عقبگرد قیمتی سکه در بازار فیزیکی حد فاصل این بازه زمانی حکایت دارد.

هر سکه امامی در زمان تنظیم این گزارش، با نرخ 12میلیون و 595‌هزار تومان مورد دادوستد قرار ‌‌‌گرفت که این نرخ حدود 4/ 0‌درصد کمتر از نرخ فروش سکه در روز چهارشنبه سوم آذر بود. به این ترتیب در شرایطی که ذهنیت معامله‌‌‌گران سکه به شکل فیزیکی تا حدی رو به تعدیل گذاشته، شاهد رخت بربستن احتیاط از معامله گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا هستیم.

به شکل بنیادی ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر یک‌صدم ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است. اما ذهنیت خریداران و فروشندگان در بازار مالی بورس‌کالا و روند عرضه و تقاضا می‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد. بنابراین در حالی که ارزش بنیادی گواهی سکه و بهای سکه فیزیکی برابر است، گران‌‌‌تر شدن گواهی سکه نسبت به قیمت آن در بازار آزاد از ایجاد ذهنیت افزایشی میان معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌‌‌کالا حکایت دارد.

ذهنیت افزایشی میان معامله‌‌‌گران گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا تحت‌تاثیر نوسان بهای طلا در بازار جهانی، نرخ ارز در بازار داخل و انتظارات تورمی جهت‌‌‌ می‌گیرد. در شرایط کنونی و با توجه به تضعیف نرخ طلا در بازار جهانی ظرف روزهای اخیر، مهم‌ترین علت ایجاد ذهنیت افزایشی میان معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا را باید در نوسان نرخ ارز جست‌وجو کرد.

  عدم‌اطمینان معامله‌‌‌گران بازار مالی به روند کاهشی سکه فیزیکی

هفته گذشته، بهای اسکناس آمریکایی در بازار آزاد، در شرایطی که در مسیر رشد قیمتی نوسان داشت، توانست به کانال 29‌هزار تومانی صعود کند و به این ترتیب نرخ ارز در بازار آزاد به بیشترین رقم پس از نیمه آبان سال گذشته رسید. در ادامه در روز پنج‌شنبه، از نرخ ارز در بازار آزاد کاسته شد و بهای آن از 29‌هزار و 100تومان به 29‌هزار تومان در روز پنج‌شنبه کاهش داشت.

در پی عدم‌صدور قطعنامه در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌‌‌‌‌‌ای ایران، معامله‌‌‌گران ارز به فاز احتیاطی رفتند و به این ترتیب زمینه افت نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد میسر شد. این صعود یکباره توانست تاثیر زیادی بر ذهنیت معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا بگذارد و پس از مدت‌‌‌ها بهای گواهی سکه را در نرخی بالاتر از ارزش بنیادی آن قرار دهد.

فروش گواهی سکه در نرخی بالاتر از ارزش بنیادی در روز ابتدایی بازگشایی بازارها طی هفته جاری نیز ادامه یافت، این در حالی بود که در این روز و در زمان تنظیم این گزارش، نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد برابر 29‌هزار و 40تومان بود. در شرایطی که از شتاب صعود نرخ ارز در بازار آزاد کاسته شده و در عین حال سکه در بازار فیزیکی در مسیر افت نرخ قدم برمی‌دارد، مثبت ماندن انتظارات میان معامله‌‌‌گران گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا می‌تواند بیانگر عدم‌اطمینان فعالان این بازار به روند کاهشی ایجادشده باشد.

البته در این شرایط احتمال انتشار اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌‌‌ای وجود دارد که تحقق آن می‌تواند روند فعلی این بازار را بر هم بزند و این سیگنال به‌سرعت به عامل اصلی جهت‌‌‌دهنده رفتار معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا و بازار فیزیکی تبدیل شود. انتشار هر خبر مثبت با تضعیف نوسان نرخ ارز آزاد در بازار داخل و منفی کردن ذهنیت معامله‌‌‌گران این بازار می‌تواند ورق را در بازار برگرداند.

  سقوط اونس جهانی طلا یا فرصت خرید؟

برخلاف روند افزایشی به وجود آمده در بازار گواهی سکه طلا در بازار داخل، طلا در بازارهای جهانی ظرف هفته گذشته نوسان قیمتی منفی داشت، به‌‌‌نحوی که قیمت هر اونس طلا در روز جمعه به 1793دلار به ازای هر اونس رسید و به این ترتیب معامله‌‌‌گران طلا در بازار جهانی با زیان 3درصدی روبه‌رو شدند.

تصمیم جو بایدن مبنی بر انتصاب مجدد جروم پاول در سمت رئیس بانک مرکزی ایالات‌متحده آمریکا، زمینه بازگشت نرخ طلا از کانال 1800دلاری را در هفته جاری مهیا کرد. بازارها این تصمیم را به منزله سیگنالی برای تسریع روند سیاست انقباض پولی تعبیر کردند و به این ترتیب قیمت طلا به پایین‌‌‌ترین حد طی سه هفته اخیر یعنی 1785دلار به ازای هر اونس کاهش یافت.

البته در ادامه با انتشار خبر شیوع سویه جدید کرونا در کشورهای آفریقایی که گفته می‌شود (شاید) نسبت به واکسن‌‌‌های فعلی نیز مقاوم است، جریان افزایشی در بازار جهانی طلا به وجود آمد. این جریان افزایشی در بازار طلا در حالی رقم خورد که این خبر به تضعیف نرخ سایر کامودیتی‌‌‌ها از جمله نفت و فلزات صنعتی و حتی بازارهای سهام منجر شد، اما تقویت طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن را هم به دنبال داشت.

در حال حاضر، نظر واحدی درباره روند نوسان بهای طلا در بازارهای جهانی وجود ندارد. در نظرسنجی این هفته کیتکونیوز 15نفر از تحلیلگران وال‌‌‌استریت شرکت کردند که پنج‌نفر به رشد نرخ و پنج‌نفر به کاهش قیمت رای دادند، پنج‌نفر نیز نوسان تعادلی را برای این بازار برآورد کردند. همچنین در این هفته‌، ‌هزار و 527نفر از سرمایه‌گذاران خرد در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که ۶۷‌درصد آنها به افزایش قیمت و ۲۰‌درصد به کاهش نرخ رای دادند و ۱۳‌درصد نظر خنثی داشتند.

به این ترتیب باید گفت، بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد، ریزش فعلی قیمت را فرصت جدیدی برای خرید قلمداد می‌کنند. در سومین هفته ماه نوامبر شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۷۱‌هزار نفری به ۱۹۹هزار نفر رسید که فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار کمی امیدوار کرده است. این کاهش در حالی ثبت شد که انتظار می‌رفت این رقم، ۲۰۲‌هزار نفر اعلام شود. به طور متوسط شمار متقاضیان هفتگی دریافت مزایای بیکاری در آمریکا حدود ۲۰۰‌هزار نفر بود که پس از شیوع کرونا این رقم به‌سرعت رو به افزایش رفت.

14+copy