۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

اصلاح قیمت دلار در راه است؟ / بازار ارز در انتظار روز موعود

۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۹:۵۵
کد خبر: 580444
اصلاح قیمت دلار در راه است؟ / بازار ارز در انتظار روز موعود

با ادامه‌دار شدن روند افزایشی بازار ارز، امروز دلار با صعود به سطح ۲۸۷۸۰تومان رکورد بالاترین قیمت سال که ۲۸۴۵۰تومان بود را شکست.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ روند صعودی دلار از ابتدای هفته گذشته با افزایش نگرانی‌ها درمورد آینده مذاکرات شروع شد و نرخ این ارز از ۲۷۷۰۰تومان به ۲۸۴۵۰تومان تا روز پنجشنبه رسید؛ این درحالی بود که اواخر هفته مذاکرات ایران و اروپا پیرامون برجام شروع شد و مقامات نسبت به روند گفت‌و‌گو ابراز رضایت کردند، اما این اتفاق هم نتوانست سد راه افزایش قیمت دلار شود.

علاوه بر این، روز گذشته خبر رسید که ۳.۵میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در یکی از کشور‌ها آزاد شده است؛ از آنجا که در گذشته هم چنین خبر‌هایی از سوی برخی مسئولان داده شده بود اما در حد وعده باقی مانده بود، معامله‌گران توجهی به این خبر نکردند و نهایتا بهای دلار تا جایی افزایش پیدا کرد که در بازار امروز با صعود به سطح ۲۸۷۸۰تومان رکورد بالاترین قیمت سال را شکست.

البته علاوه بر تاثیر اخبار سیاسی، روند صعودی درهم طی چند روز گذشته و افزایش بهای این ارز به سطح ۷۸۰۰تومان هم در رشد قیمت دلار و تشدید انتظارات افزایشی موثر بوده است.

حالا شنیده‌ها حاکی از آن است که امروز عده‌ای از ترس صحت داشتن خبر آزادسازی دارایی‌های مسدود شده و تاثیر این اتفاق بر افت قیمت دلار، اقدام به فروش ارز‌های خود کردند و از همین رو در مقابل برخی صرافی‌ها صف فروش ایجاد شده بود.

در این میان عده‌ای از فعالان بازار بر این باورند که روند صعودی دلار طی چند روز گذشته هیجانی بوده و از آنجا که احتمال می‌رود سیگنال مثبتی از نشست ایران و اروپا مخابره و دلار وارد مسیر نزولی شود، نوسان‌گیران تلاش کردند با بزرگنما‌یی اخبار منفی، قیمت دلار را بالا برده و از این فرصت طلایی نهایت استفاده را ببرند.

در این شرایط باید دید نشست ایران و اروپا تا پایان رضایت‌بخش خواهد بود یا خیر. اگرچه برخی معتقدند باتوجه به آغاز مذاکرات برجام از هشتم آذر ماه، دلار به زودی در نتیجه افزایش حجم فروش‌ها وارد فاز اصلاح قیمت خواهد شد.