۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

دستیابی طلا به بالاترین سطح دو ماهه / صعود فلزات گرانبها علیرغم افزایش ریسک پذیری معامله‌گران

۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۲۲:۰۴
کد خبر: 579343
دستیابی طلا به بالاترین سطح دو ماهه / صعود فلزات گرانبها علیرغم افزایش ریسک پذیری معامله‌گران

قیمت طلا و نقره در طول معاملات روز گذشته ایالات متحده روند افزایشی در پیش گرفت و به بالاترین سطح دو ماه گذشته دست یافت، به نظر می‌رسد روند صعودی معاملات ادامه داشته باشد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به نظر می‌رسد معامله‌گران فلزات گرانبها تمرکز خود را از جنبه‌های نزولی سیاست‌های پولی به چشم انداز صعودی و حتی تورم مشکل ساز ماه‌های آینده معطوف کرده‌اند. کاهش شاخص دلار آمریکا در آغاز هفته معاملاتی برای روند صعودی فلزات گرانبها تاثیرگذار بوده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۸.۳۰ دلار افزایش در هر اونس به قیمت ۱۸۲۴.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۳۲۸ دلار افزایش به قیمت ۲۴.۴۸۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام در معاملات روز گذشته بازارهای سهام روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده آمریکا هم هر سه شاخص اصلی صعودی بودند. به نظر می‌رسد ریسک پذیری در بازارهای جهانی سهام شدت یافته است. مجلس نمایندگان آمریکا اواخر روز جمعه گذشته طرح کاهش هزینه‌های دولت ایالات متحده را تصویب کرد.

در دیگر اخبار آخر هفته گذشته، چین گزارش داد که واردات ماه اکتبر این کشور ۲۰.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته که کمتر از سطح انتظارات بوده است. با این وجود، صادرات چین در این دوره بالاتر از سطح انتظارات بوده و ۲۷.۱ درصد افزایش یافته است. این آمار و ارقام منجر به ادامه روند افزایشی فشارهای تورمی خواهد شد. گزارش‌های تورم ایالات متحده طی هفته جاری منتشر خواهد شد.

حزب کمونیست چین هم از روز دوشنبه نشست چهار روزه‌ای آغاز کرده که در آن انتظار می‌رود شی جین پینگ برای تمدید نامحدود حکومت خود اقدام کند. شی قصد دارد برنامه‌های بلند پروازانه خود را برای اقتصاد داخلی و قدرت اقتصادی و ژئوپلتیک جهانی گسترش دهد.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا در یک عقب نشینی اصلاحی پس از رسیدن به بالاترین سطح یک سال گذشته در روز جمعه، کاهش یافت. قیمت نفت خام نیمکس با اندکی افزایش به قیمت ۸۲ دلار در هر بشکه معامله شد و بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده به محدوده ۱.۴۸۱ درصدی رسید.

عکس یک

نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا

 از دیدگاه فنی، قیمت‌های آتی طلای دسامبر در معاملات روز گذشته به بالاترین سطح دو ماه گذشته خود رسید. روند صعودی از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و روند صعودی پنج هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه مشاهده می‌شود. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۱۸۳۶.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۷۵۸.۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۲۸.۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۳۶.۹۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۱۳.۸۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

عکس دو

نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره

قیمت معاملات آتی نقره دسامبر روز گذشته به بالاترین سطح دو هفته گذشته خود رسید. روند صعودی و نزولی معاملات نقره در یک سطح قرار دارند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به ۲۳ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۴.۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۲۴.۹۴۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۱۳ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۴ دلار در هر اونس قرار گرفته است.