۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

دلار، چشم ‌انتظار مذاکرات / ورق در بازار ارز برگشت؟

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۵۶
کد خبر: 578277
دلار، چشم ‌انتظار مذاکرات / ورق در بازار ارز برگشت؟

با وجود کاهش نرخ ارز در روز پنجشنبه پس از انتشار اخبار مربوط به مذاکرات، قیمت دلار امروز دوباره صعودی شد؛ اما آینده بازار به چه صورت خواهد بود؟

به گزارش اقتصادآنلاین، درحالی که دلار روز ۵شنبه، پس از انتشار خبر ازسرگیری دوباره مذاکرات، تا ۲۷۶۰۰تومان پایین آمده بود اما در اولین روز هفته، معاملات خود را صعودی آغاز کرد. به طوری که قیمت در بازار آزاد تهران به ۲۷۷۵۰تومان افزایش یافت. 

یورو نیز با افزایش ۲۲۰تومانی به ۳۲۱۰۰تومان در میانه روز رسید.

صرافی ملی نیز امروز قیمت دلار را ۲۶۵۸۲تومان برای خرید از فروشنده و ۲۷۱۱۹تومان برای فروش تعیین کرد. 

در همین رابطه، علیرضا شامخی، کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: هفته گذشته به دلیل  انتشار خبر اعلام زمان مذاکرات آتی،  شاهد نوسان خوبی در بازار بودیم و قیمت حدود ۴۰۰ تومان کاهش یافت. طبق اخبار منتشره، دور بعدی مذاکرات ۸ آذر ماه خواهد بود که خبر مهمی برای بازار ارز به شمار می‌آید.

وی افزود: البته روند نزولی هفته گذشته تثبیت نشد و قیمت به سطح قبلی بازگشت که شاید نشانه این باشد که بازار منتظر اخبار و جزئیات دقیق‌تری از روند مذاکرات است. 

این کارشناس با تاکید دوباره بر اهمیت نتیجه مذاکرات بر بازار ارز یادآور شد: علاوه بر مذاکرات، روند تدوین بودجه نیز اهمیت بسزایی دارد و مقدار درآمد پیش‌بینی شده فروش نفت در بودجه و نیز قیمت دلار در بودجه، روند آتی قیمت را تعیین خواهد کرد. انتظار برای جزییات اخبار مذاکرات و بودجه منجر به این شده که قیمت دلار در ده هفته اخیر در کانال ۲۷ هزار تومان نوسان محدودی داشته باشد. به نظر می‌رسد روند بعدی دلار پس از تعیین تکلیف این دو خبر، مشخص شود.

شامخی همچنین ۳هفته آینده را برای بازار ارز حیاتی خواند و افزود: طی سه سال اخیر، زمانی که بازار شروع به نوسان در کانالی محدود می‌کرد، بین ۸الی ۱۳هفته طول می‌کشید تا بازار یک روند پیدا کرده و حرکتی سریع داشته باشد. در اکثر موارد، بعد از این دوره، اصلاح قیمتی شروع می‌شد.

وی ادامه داد: بازار ارز از اول شهریورماه وارد کانال ۲۷ هزار تومان شده و بین محدوده ۲۷هزار تا ۲۸۲۰۰ درحال نوسان است. این بازه زمانی حدود ده هفته طول کشیده است. انتظار می‌رود که از هفته جاری تا سه هفته آینده یعنی هم‌زمان با شروع دور جدید مذاکرات در هفته اول و دوم آذر، دلار از این محدوده خارج شود. جهت حرکت آینده دلار بستگی به نتایج مذاکرات و سویه تحولات سیاسی-نظامی منطقه دارد.

وی در پایان گفت: پیش‌بینی‌ها این است که تا انتشار اخبار دقیق‌تری از جزییات مذکرات، به دلار در همین محدوده باقی بماند، مگر اینکه شاهد اخبار دیگری از تحولات منطقه‌ای باشیم.