۰ نفر

بر اساس تازه‌ترین دور از معاملات اعلام شد؛

کاهش ارزش دلار برای سومین روز متوالی

۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۱
کد خبر: 573543
کاهش ارزش دلار برای سومین روز متوالی

ارزش دلار برای سومین روز متوالی کاهش یافت.

به گزارش رویترز، متوسط نرخ تورم ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۳.۴ درصد رسید تا نرخ تورم مجددا از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی فاصله گیرد. در اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۳.۶ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۳ درصد بیشتر شده است. در مقایسه با ماه قبل، نرخ تورم در یک کشور کاهش و در ۲۵ کشور افزایش داشته است. یک کشور نیز هیچ افزایش تورمی را تجربه نکرده است.  

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  موسسه رتبه بندی مودیز اعلام کرد در نتیجه همه گیری کرونا و وادار شدن دولت ها به حمایت از بازارهای پولی و مالی، مجموع بدهی دولت های جهان تا پایان سال ۲۰۲۰ از رقم ۱۳ تریلیون دلار عبور کرده که این رشد در یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. همچنین مجموع بدهی جهان شامل بدهی خانوارها، بخش دولتی و بخش خصوصی در بازه زمانی فوق به ۸۳ تریلیون دلار رسیده است تا رکورد جدیدی در این زمینه ثبت شود. بدهی جهانی به نسبت بحران ۲۰۰۷ حدود ۲.۵ برابر بیشتر شده است.

همزمان با پیشرفت واکسیناسیون و افزایش شمار افراد واکسینه شده، میزان تلفات ناشی از کووید-۱۹ در جهان برای نخستین بار در یک سال قبل به کمتر از ۴۳۰۰ نفر در روز رسید که این روند در صورت ادامه یافتن می تواند انگیزه احتیاطی معامله گران را در بازار ارز کم کند و کفه معاملات را به نفع دارایی های پرریسک تر در مقابل دارایی های امن سنگین کند. یورو، پوند و یوان از جمله ارزهایی بوده اند که در روزهای اخیر وضعیت بهتری مقابل دلار پیدا کرده اند.

ین که در روزهای اخیر شرایط بسیار سختی مقابل دلار را تجربه کرده است احتمالا باز هم چاره ای جز عقب نشینی مقابل دلار ندارد چرا که وضعیت تورم و همچنین بازار کار ژاپن کاملا با چیزی که بانک مرکزی این کشور هدفگذاری کرده، فاصله گرفته است: طبق اعلام کابینه این کشور، متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۴ رسید که این رقم، یکی از کمترین تورم های ثبت شده در این کشور طی هشت ماه اخیر بوده است.

افزایش احتمال توافق انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر مساله ایرلند به تقویت ارزش یورو و پوند در برابر دلار انجامیده است. ایرلند شمالی تحت حاکمیت انگلیس و ایرلند جنوبی عضو اتحادیه اروپا است و دو طرف بر سر میزان تعرفه گمرکی و اعمال قوانین داخلی در نقاط مرزی اختلاف نظر دارند. اتحادیه اروپا با عقب نشینی از مواضع قبلی خود پیشنهاد داده است که نظام گمرکی و تعرفه ای جدید در مرز دو ایرلند تا ۸۰ درصد شامل مقررات مد نظر لندن باشد البته انگلیس هنوز با این پیشنهاد موافقت نکرده است.

یوان چین تحت تاثیر عملکرد نیرومند اقتصاد این کشور کماکان در جایگاه مستحکمی قرار دارد. آمارهای منتشرشده نشان می دهد نرخ تورم چین در ١٢ ماه منتهی به سپتامبر به مثبت ۰.۷ درصد رسیده است. این نرخ تورم که ۰.۱ درصد کمتر از  تورم ماه قبل و ۰.۲ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر کاهش قیمت گوشت خوک قرار گرفته که تورم آن به منفی ۴۶.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. این کمترین تورم ثبت شده ۶ ماه اخیر در چین بوده است.  

دلار در روزهای اخیر صعود قابل توجهی مقابل رقبا داشته و اکنون برخی از معامله گران در حال خارج کردن بخشی از سود خود هستند. با توجه به اینکه هم صندوق بین المللی پول و هم بانک جهانی از رشد خوب اقتصادی آمریکا در سال جاری و سال آینده خبر داده اند اسکناس سبز موقعیت مستحکمی خواهد داشت البته عملکرد اقتصادی بهتر چین، توجه معامله گران را به روی سرمایه گذاری بر روی یوان نیز جلب کرده و دلار کاملا از نرخ برابری بالای هفت یوانی سال قبل فاصله گرفته است.  

همزمان با افزایش تقاضا برای اوراق دلاری، بازدهی اوراق قرضه دو ساله خزانه داری آمریکا به بالاترین سطح ۱۸ ماه اخیر رسیده است. محبوب تر شدن اوراق دلاری بیش از همه به ضرر ین ژاپن تمام شده که همواره جزو امن ترین گزینه‌ها در بازار ارز بوده است. ین در سه هفته اخیر با وجود افزایش های مقطعی، حدود پنج درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و نظرسنجی دویچه بانک نشان می دهد رالی صعودی اوراق دلاری ادامه خواهد داشت.  

گروهی از اقتصاددانان آمریکایی در نامه مشترکی هشدار دادند که تداوم روند کاهش اطمینان مصرف کنندگان به شرایط اقتصادی این کشور باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی به دلیل کاهش سرمایه های ورودی جدید کاهش قابل توجهی پیدا کند. در بازار ارز معامله گران کماکان امیدوارند دولت و کنگره بر سر افزایش سقف بدهی دولت به توافق برسند تا از تعطیلی دولت جلوگیری شود. نگرانی از بدهی های دولت در ماه های اخیر در بین فعالان اقتصادی آمریکا بالا گرفته است.  

ارزهای اروپایی در هفته های اخیر تا حد زیادی برابر دلار عقب نشسته اند که یکی از دلایل اصلی آن، رشد اقتصادی بیشتر آمریکا در ماه های قبل و همچنین انتظار رشد اقتصادی بیشتر برای این کشور تا سال آینده به نسبت کشورهای اروپایی بوده است. در بین ارزهای مهم اروپایی، یورو عملکرد بدتری را نسبت به سایر سایرین مقابل اسکناس سبز داشته و نرخ برابری آن به طور معناداری از محدوده ۱.۲ دلاری که اواخر سال قبل ثبت شد، فاصله گرفته است.  

تاکنون بیش از ۲۴۲ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۸۰۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۹۳۴ هزار و ۶۶۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۵۰ هزار و ۱۱ نفر، برزیل با ۶۰۴ هزار و ۲۲۸ نفر، هند با ۴۵۲ هزار و ۸۴۴ نفر، مکزیک با ۲۸۴ هزار و ۹۲۳ نفر و روسیه با ۲۲۶ هزار و ۳۵۳ نفر بوده است.

گریگ مخوروس - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه کارمینیاک - گفت: مشخص نیست که چه زمانی شاهد بازگشت مجدد نرخ تورم در کشورهای مختلف به محدوده هدف دو درصدی خواهیم بود اما با بالا باقی ماندن نرخ تورم،  انتظارات تورمی نیز نسبت به قبل از آغاز کرونا به میزان قابل توجهی بیشتر شده است.  در این شرایط،  دارایی های امن مقصد جذابی برای سرمایه گذاری باقی خواهند ماند و رشد قیمت دارایی های پرریسک تر آهسته خواهد بود.     

شاخص دلار (نرخ های زیر بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است)

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد،  در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۶۰ واحد بسته شد.

شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می شود که شاخص دلار در گزارشات،  شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو،  پوند انگلیس،  روپیه هند،  دلار استرالیا،  دلار کانادا،  دلار سنگاپور،  فرانک سوییس،  رینگت مالزی،  ین ژاپن و یوان چین است.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۷ دلار اعلام شد.   

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات،  پوند با ۰.۱۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۲ دلار مبادله شد.  یورو ۰.۲ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۶ به ۱.۱۶۴ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی،  هر دلار با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۱۱۴.۳۳۰ ین رسید.  در برابر همتای استرالیایی،  هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۳۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۹۴ یوان چین اعلام شد.