۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

هشدار رکود اقتصادی در انگلیس/ آیا رمزارزها بحران۲۰۰۸ را تکرار می‌کنند؟

۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۲۸
کد خبر: 572386
هشدار رکود اقتصادی در انگلیس/  آیا رمزارزها بحران۲۰۰۸ را تکرار می‌کنند؟

به گفته سر جان کلیکف، یکی از مقامات بانک مرکزی انگلیس، عدم نظارت بر رمزارزها در آینده باعث سقوط اقتصادی و ایجاد بحران مالی مشابه سال 2008 خواهد شد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ یکی از مقامات بانک مرکزی انگلیس، از احتمال سقوط اقتصادی و رکودی مشابه سال 2008 در جهان در آینده‌ای نزدیک خبر داده و دلیل آن را عدم نظارت بر رمزارزهایی همچون بیت‌کوین عنوان کرده است.

در اوایل هفته گذشته، سر جان کلیکف، نایب‌رییس بانک مرکزی انگلیس در بخش ثبات مالی، نگرانی خود را از برجسته شدن دارایی‌های رمزارز بدون پشتوانه و با پشتوانه اعلام کرد. به خصوص، این کارشناس مالی هشدار داد که عدم وجود مقررات در خصوص رمزارزهایی مانند بیت‌کوین می‌تواند منجر به سقوط اقتصادی ویرانگر شود. سر جان، مقایسه‌ای مستقیم بین محبوبیت روزافزون رمزارزها و رونق بازار ایالات متحده در وام‌های مسکن رهنی، که باعث تشدید بحران اقتصادی بیش از یک قرن پیش شد، ارائه کرد. 

تنها در سال 2021، ارزش بازار جهانی رمزارزها از 800میلیارد دلار در سال گذشته، حدود 200درصد رشد کرده و به بیش از 2.4تریلیون دلار رسیده است.

بیت‌کوین و اتریوم در اوایل سال جاری، افت ارزش قابل توجهی را تجربه کردند، اما با این حال هر دو در ماه‌های اخیر روند رشد را از سر گرفته‌ و به بالاترین سطح خود دست یافته‌اند.

در حال حاضر ارزش بیت‌کوین بیش از 60هزار دلار است در حالی که پیش‌بینی‌های قیمت آن در پنج سال پیش تا سقف 700دلار بود.

در طول دو سال گذشته، سر جان به عنوان مشاور بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی، رشد نمایی رمزارزها در سراسر جهان را مورد تجزیه و تحلیل و نظارت قرار داده است. این بانک مستقر در ژنو، هیات ثبات مالی گروه 20 و همچنین نهاد مشورتی بانک‌های مرکزی است. 

در حال حاضر، سر جان به عنوان یکی از اعضای بانک مرکزی انگلیس، در خصوص خطرات ناشی از رمزارز و بیت‌کوین، در صورت عدم وضع مقررات هشدار می‌دهد.

برای بسیاری از سرمایه‌گذاران رمزارزها، فقدان مقررات، اصلی‌ترین جذابیت آن به شمار می‌رود، با این حال، تحولات اخیر در این بازار نشان می‌دهد که این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد.

گری جنسلر، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار، ماه گذشته در کنگره ایالات متحده تایید کرد که نهاد نظارتی در حال ایجاد مجموعه‌ای از قوانین برای مدیریت بازار پرنوسان رمزارزها است.

در انگلیس، مداخله سر جان آخرین شواهدی است که نشان می‌دهد نهادهای مالی و نظارتی سراسر جهان، قوانین رمزارزها را جدی می‌گیرند.

وی در این سخنرانی اظهار کرد: "سقوط 1.2تریلیون دلاری بازار اوراق بهادار با پشتوانه وام‌های رهنی، باعث تشدید بحران مالی 2008 شد."

وی افزود: "در این حالت، اثرات جانبی سقوط قیمت در یک بازار نسبتا کوچک، گسترش یافت و از طریق یک سیستم مالی انعطاف‌ناپذیر، باعث ایجاد خسارت اقتصادی بزرگ و ماندگار شد."

"زمانی که بازارها با یک اصلاح قیمتی اساسی روبرو می‌شوند به دو صورت واکنش نشان می‌دهند: برخی از بازارها تنها به صورت مقطعی تحت تاثیر این شوک قرار می‌گیرند. در حالت دوم، این شوک اصلاح قیمتی به صورت سیستماتیک تمام بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که در این صورت اینکه دارایی‌های آن بازار تا چه اندازه بر هم اثر می‌گذارند، موثر است. از جمله این عوامل می‌توان به میزان اهرم مالی و در هم‌آمیختگی دارایی‌های آن بازار اشاره کرد."

این مورد همچنین به میزان انعطاف‌پذیری در زمان اصلاح بستگی دارد – نقدینگی در سیستم تحت فشار و توانایی عناصر اصلی سیستم در جذب هرگونه ضرر.

"بنابراین یک آزمایش فکری ضروری از منظر ثبات مالی این است که در صورت سقوط گسترده در دارایی‌های رمزارز بدون پشتوانه، و در نهایت اگر قیمت به صفر برسد، در سیستم مالی چه اتفاقی خواهد افتاد؟"

"با توجه به فقدان ارزش ذاتی و در نتیجه نوسان قیمت، احتمال تاثیرپذیری رمزارزها از یکدیگر، آسیب‌پذیری‌های سایبری، چنین سقوطی یک سناریوی محتمل است."

"پس از اصلاحاتی که در دوران بعد از بحران انجام شد، سیستم مالی امروزه بسیار انعطاف‌پذیرتر است. البته، از آنجا که اختلال در بازار با آغاز کووید-19 مشاهده شد، این بدان معنی نیست که هیچ چالشی وجود ندارد."

به گفته سر جان، نوشتن آیین‌نامه نظارتی توسط نهادهای مالی که بازارهای مالی جهانی را تنظیم می‌کند، دو سال زمان برده است.

در این بازه زمانی، پلتفرم‌های معاملات رمزارز برای این ارزها به طور تصاعدی گسترش یافته بود.

زمان نشان خواهد داد که آیا نهادهای نظارتی قادر خواهند بود با دنیای در حال گسترش بیت‌کوین و رمزارز همگام شوند یا خیر.