۰ نفر

در معاملات جهانی؛

دلار نزولی شد

۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۲:۵۰
کد خبر: 564538
دلار نزولی شد

ارزش دلار کمی مقابل دیگر ارزها کاهش یافت.

به گزارش رویترز، چین به تلاش های خود برای جهانی شدن یوان شدت بخشیده و در همین راستا، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد در حال تلاش برای ترغیب شرکای تجاری و سرمایه گذاری این کشور برای استفاده از یوان در مبادلات دو جانبه است. چین پیش تر قراردادی را با کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق اسیا به امضا رسانده بود که بر اساس آن، معافیت ها و مشوق هایی برای تجارت بر حسب یوان در نظر گرفته شده بود. چین همچنین از افزایش سهم یوان از بازپرداخت های بین المللی خبر داده است.  

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، افزایش سریع بدهی آمریکا، ابهاماتی را در خصوص چشم انداز آتی اقتصادی این کشور ایجاد کرده است به ویژه آنکه دولت بایدن مجبور خواهد شد رویکرد محتاط تری در حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اتخاذ کند. کسری بودجه دولت آمریکا به ۲۸.۵ تریلیون دلار رسیده و این در حالی است که مقامات دولت بایدن تلاش دارند تا قانون گذاران را برای تصویب یک لایحه ۳.۵ تریلیون دلاری مجاب کنند. با توجه به این وضعیت و مخالفت تعداد زیادی از نمایندگان هر دو حزب، احتمال تصویب این بسته پایین است.  

با ریشه کن نشدن کرونا، موسسه رتبه بندی فیچ در گزارشی اعلام کرد برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی جهان را کاهش داده است. طبق اعلام فیچ، متوسط رشد اقتصادی جهان در سال جاری ۶.۳ درصد خواهد بود که نسبت به برآورد قبلی ۰.۳ درصد کمتر شده است. فیچ در گزارش خود با بیان اینکه محدودیت های ایجاد شده در زنجیره تامین برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا را دشوار خواهد ساخت، از بیشتر شدن نرخ تورم کشوهای مختلف از جمله آمریکا در ماه های پیش رو خبر داد.

چشم انداز خوب اقتصادی چین سرمایه خارجی زیادی را به خود جذب کرده تا جایی که داده‌های منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی این کشور نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در هشت ماه امسال به ۷۸۵.۰۵ میلیارد یوان ( ۱۱۳.۷۸ میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه منتهی به سال قبل ۲۵.۸ درصد افزایش نشان می دهد. بیشترین افزایش در سرمایه گذاری خارجی طی این مدت مربوط به کشورهای عضو اتحادیه آ. سه. آن با ۳۶.۸ درصد کل سرمایه گذاری ها بوده است.

وضعیت بازار کار بهتر شده و این مساله روی موقعیت پوند مقابل دلار تاثیر مثبتی خواهد داشت: مرکز آمار انگلیس اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور در ١٢ ماه منتهی به جولای با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۴.۶ درصد رسید که ۰.۱ درصد کمتر از انتظار کارشناسان قبلی و کمترین بیکاری ثبت شده در این کشور طی ۱۲ ماه اخیر بوده است.   از سوی دیگر نیز شمار بیکاران این کشور طی این مدت با ۸۶ هزار نفر کاهش به یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر رسید.  

به نظر نمی رسد جروم پاول- رییس کنونی بانک مرکزی آمریکا- کار دشواری برای کسب رای اعتماد سنا و باقی ماندن در این کرسی داشته باشد؛ به ویژه آنکه وی دارای پشتیبانی چهره های قدرتمند جمهوری خواه نیز هست و ژانت یلن- وزیر خزانه داری- به صراحت از وی حمایت کرده است. پاول که با وجود اختلاف دیدگاه فراوان با ترامپ در دوره ریاست جمهوری وی به ریاست بانک مرکزی رسید، در هفته های اخیر بر ضرورت پایان تدریجی به سیاست های انبساطی و حمایتی تاکید کرده است.  

در حالی که مخالفت جمهوری خواهان با لایحه پیشنهادی دولت بایدن برای اجرایی شدن یک بسته عظیم محرک ۳.۵ تریلیون دلاری بالا گرفته است، دموکرات ها در کنگره از پیش نویس طرحی رونمایی کردند که نرخ مالیات را افزایش خواهد داد تا بخشی از هزینه های این طرح تامین شود. تلاشی که کاملا در تضاد با نظر جمهوری خواهان در کاهش مالیات است و در صورت تصویب، نرخ مالیات بر درآمد را به ۲۶.۵ درصد و برای شرکت ها به ۳۹.۶ درصد افزایش خواهد داد.  

مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد، اقتصاد این کشور در سه ماه منتهی به جولای ۳.۶ درصد رشد کرده که این عملکرد ۰.۲ درصد کمتر از رشد ثبت شده بازه منتهی به ماه قبل بوده است.  سال قبل اقتصاد انگلیس ۱۰ درصد کوچک شده بود که بدترین عملکرد اقتصاد این کشور طی سه قرن اخیر و یکی از پایین ترین سطوح رشد در بین کشورهای اروپایی و جهان بود. امسال اما آمارهای تولید و تجاری رفته رفته وضعیت امیدوار کننده تری پیدا کرده است.

بانک مرکزی اروپا در گزارشی با اعلام رضایتمندی از تسریع روند بهبودی اقتصادی در کشورهای اروپایی، برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی منطقه یورو و اتحادیه اروپا در سال جاری را افزایش داد. طبق پیش بینی این نهاد، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در سال جاری پنج درصد خواهد بود که این رقم، ۰.۴ درصد بیشتر از پیش بینی قبلی است. با این حال بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است نرخ تورم در سال جاری اتمالا بالاتر از محدوده دو درصدی هدف گذاری شده قرار می گیرد.  

در هشداری آشکار برای اقتصاد آمریکا، شاخص خوش بینی به اقتصاد این کشور در هفته نخست ماه سپتامبر به ۴۸.۵ واحد رسیده که این رقم ۵.۱ درصد کمتر از رقم ثبت شده در ماه قبل است. با توجه به این روند انتظار می رود ورود جریان سرمایه های جدید به بخش های مختلف کندتر شده و دولت مجبور شود به طور مستقیم نقدینگی بیشتری به بازارها تزریق کند. کار بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای تخصیص یک تریلیون دلار اعتبار در سنا به زودی آغاز می شود.

تاکنون بیش از ۲۳۰ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۴۸۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۷۱۸ هزار و ۱۳۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۹۴ هزار و ۸۱۲ نفر، برزیل با ۵۹۱ هزار و ۳۴ نفر، هند با ۴۴۵ هزار و ۷۹۹ نفر، مکزیک با ۲۷۱ هزار و ۷۶۵ نفر و پرو با ۱۹۹ هزار و ۸۰۸ نفر بوده است.

گریگ مخوروس - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه کارمینیاک - گفت: مشخص نیست که چه زمانی شاهد بازگشت مجدد نرخ تورم در کشورهای مختلف به محدوده هدف دو درصدی خواهیم بود اما با بالا باقی ماندن نرخ تورم، انتظارات تورمی نیز نسبت به قبل از آغاز کرونا به میزان قابل توجهی بیشتر شده است. در این شرایط، دارایی های امن مقصد جذابی برای سرمایه گذاری باقی خواهند ماند و رشد قیمت دارایی های پرریسک تر آهسته خواهد بود.  

شاخص دلار (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است)

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۲۰۳ واحد بسته شد. (شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می شود که شاخص دلار در گزارشات، شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای: یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است)

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۲ دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۶۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۵ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۲ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۱۰۹.۲۴۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۸۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۶ یوان چین اعلام شد.