۰ نفر

نوسان های بازار ارز در هفته ای که گذشت

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۵۰
کد خبر: 563006
نوسان های بازار ارز در هفته ای که گذشت

بهای ارز در ابتدا و انتهای هفته‌ای که گذشت تفاوت چندانی نداشت، اما بازار ارز در طول هفته، نوسان‌های شدیدی را تجربه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بازار ارز در حالی که همچنان در انتظار معرفی رییس‌کل جدید بانک مرکزی است، سومین هفته پرنوسان خود را طی کرد و طی این هفته، دامنه نوسان معاملات دلار به هزار تومان و یورو به حدود یک هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

معاملات بازار ارز هفته ای که گذشت در حالی آغاز شد که به اعتقاد تحلیلگران در هفته پیشین، انتظارات تورمی تحت تاثیر خبر مخالفت با ورود مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، به ایران و نگرانی از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام این سازمان به شدت تقویت شده بود و قیمت دلار با گذر از سطح مقاومتی ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان به دیگر سطح مقاومتی خود یعنی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده بود. بنابراین انتظار گروهی از تحلیلگران فنی، گذر بازار در هفته جدید از این سطح و ورود بهای دلار به کانال ۲۸ هزار تومان و رشد تا محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان بود.

با این وجود معاملات اولین روز هفته تحت شعاع خبری از وال‌استریت ژورنال در ساعات بامدادی روز شنبه مبنی بر احتمال بالای ورود گروسی به تهران تا پیش از برگزاری نشست آتی شورای حکام، آغاز شد و به همین دلیل متقاضیان ارز در انجام خرید مردد شدند و روند افزایشی قیمت ارز متوقف شد. البته گروهی از کارشناسان اقتصادی علاوه بر این از تاثیر بازارساز و عرضه زیاد ارز صورت گرفته نیز در جلوگیری از روند افزایشی قیمت صحبت به میان می‌آورند. بنا بر آمار و اطلاعات منتشر شده، عرضه ارز در بازار در اولین روز هفته ۳۹ درصد بیشتر از عرضه در روز پنج شنبه پیشین و ۵۵ درصد بالاتر از متوسط سال بود.

ارز

در ادامه و با آغاز روز دوم هفته که همزمان با ورود مدیر کل آژانس بین المللی اتمی به تهران بود، فضای تردید از میان رفت و تحلیل‌های مثبت میان معامله‌گران بازار تقویت شد تا جایی که در بعد از ظهر روز یکشنبه با انتشار توییت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به استقبال از توافق صورت گرفته میان ایران و آژانس اتمی رفته بود، روند نمودار معاملات دلار در بازار آزاد به شدت نزولی شد و در ساعات ابتدایی معاملات روز دوشنبه دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی خریداری و فروخته شد. همچنین در این روز یورو نیز به کانال ۳۱ هزار تومان بازگشت و بر این اساس قیمت ارز در بازار به محدوده‌های قیمتی ارز در حدود یک ماه پیش، بازگشت.

استقبال بازار از توافق فوری انجام شده میان دولت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اما به معنای رفع کامل نگرانی‌ها در خصوص سرنوشت نشست شورای حکام و آینده مذاکرات هسته‌ای نبود و به باور تحلیلگران، بازار همچنان در برابر کاهش قیمت دلار از کف ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان مقاومت دارد و به همین دلیل از روز سه‌شنبه روند نزولی در بازار متوقف شد و بازار شاهد اصلاح قیمت‌ها و صعودی شدن نمودار به صورت موقت بود. البته روز چهارشنبه  تحت تاثیر انتشار برخی اخبار، قیمت دلار دوباره کاهش یافت.

ارز

همانطور که از نمودار تحولات بازار مشخص است، در این ایام بازار درگیر نوسان‌های‌ فراوانی است که به صورت ویژه به اخبار پیرامون مساله تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای مربوط است. البته تحلیلگران بازار از تاثیرگذاری عوامل دیگری همچون ممنوعیت معاملات ارزی در برخی کشورهای همسایه به عنوان عواملی برای افزایش تقاضای خرید ارز نیز یاد می‌کنند، اما به اذعان اکثریت این کارشناسان، در حال حاضر مهم‌ترین عامل موثر بر تحولات ارزی، پیرامون نگرانی فعالان اقتصادی و معامله‌گران بازار از آینده تحریم‌ها قرار دارد.

در این شرایط دو دسته از معامله‌گران در بازار وجود دارند، برخی به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای امیدوار هستند و معتقدند این مذاکرات می‌تواند باعث کاهش انتظارات تورمی شود. اما گروه دیگری معتقد هستند حتی در صورت از سرگیری این مذاکرات، تورم بالا و مزمن موجود در اقتصاد کشور، در بازه میان مدت، از روند صعودی در بازار پشتیبانی خواهد کرد.

به هر ترتیب در روزهایی که بازار با حساسیت بالا هرگونه اقدام و تصیم از سوی مسئولان کشور را در خصوص مذاکرات هسته‌ای و آینده تحریم‌ها با دقت رصد می‌کند، نباید از تاثیر انتخاب رییس‌کل جدید بانک مرکزی و سیاست‌هایی که متعاقب آن بازارساز در آینده بازار اعمال خواهد گرفت نیز غافل ماند. به اعتقاد کارشناسان ارزی، در صورت بروز تحولات مثبت در جهت کاهش تحریم‌ها، سیاست‌گذاری اصولی بازارساز، می‌توان به بازگشت دلارهای خانگی به معاملات و ایجاد تعادل در بازار ارز امیدوار بود.