۰ نفر

در معاملات جهانی؛

دلار صعودی شد

۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 554515
دلار صعودی شد

شاخص دلار مجددا کانال ۹۳واحدی را پس گرفت.

به گزارش رویترز، میزان دارایی های سرمایه گذاران خارجی از اوراق قرضه آمریکا در ماه ژوئن به بالاترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۰ تاکنون رسیده است. طبق اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، طرف های خارجی در ماه ژوئن در مجموع هفت تریلیون و ۲۰۲ میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری در اختیار داشته اند که این رقم ۶۷ میلیارد دلار بالاتر از رقمی است که ماه قبل به ثبت رسیده بود. همچنین این میزان افزایش بالاترین میزان افزایش ماهانه در سال ۲۰۲۱ بوده است. ژاپن و چین بزرگ ترین دارندگان اوراق دلاری هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با توجه به عملکرد ضعیف تر از حد انتظار اقتصاد چین، تقاضا برای اسکناس سبز به ویژه در کوتاه مدت بین معامله گران ارز تقویت شده است. از طرف دیگر با توجه به تسلط طالبان بر اکثریت مناطق افغانستان، نگرانی ها از افزایش تنش های ژیوپلتیکی در منطقه خاورمیانه به افزایش تقاضا برای دلار دامن زد. طالبان پس از کنترل بر کابل اعلام کرده است به زودی حکومتی جدید در افغانستان تشکیل خواهد داد و با توجه به مواضع آن ها می توان انتظار داشت خاورمیانه شاهد تحولات جدیدی باشد.

روند نزولی نرخ بیکاری در کشورهای اروپایی باز هم ادامه داشته تا جایی که شمار بیکاران فرانسه تا پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به ۸.۰ درصد رسید که این نرخ ۰.۲ درصد کمتر از پیش بینی ها و ۰.۱ درصد کمتر از دوره مشابه قبلی است. این نرخ بیکاری هم چنین کمترین نرخ ثبت شده ۹ ماه اخیر محسوب می شود. شمار افراد بیکار طی این مدت با ۱۶ هزار نفر کاهش به دو میلیون و  ۴۰۰ هزار نفر نفر رسید تا برای چهارمین فصل متوالی شمار بیکاران فرانسوی زیر سه میلیون نفر باقی بماند.

نتایج نظرسنجی صورت گرفته دانشگاه میشیگان نشان می دهد شاخص اطمینان فعالان به اقتصاد آمریکا در ماه جولای با ۱۱ واحد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷۰.۲ واحد رسیده که این عدد، کمترین سطح ثبت شده از دسامبر سال ۲۰۱۱ بدین سو بوده است. این ریزش، زنگ هشداری برای کاهش تمایل فعالان اقتصادی به سرمایه گذاری یا خرج کردن و در طرف مقابل، پس انداز بیشتر است. به بیان ساده تر با بدبینی ایجادشده، جریان سرمایه ورودی کمتر می شود و رشد اقتصادی کاهش پیدا خواهد کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد کسری بودجه این کشور در ماه جولای به ۳۰۲ میلیارد دلار رسیده که این رقم، بیشترین کسری بودجه ماهانه در طول تاریخ معاصر آمریکا بوده است. با توجه به وضعیت وخیم کرونایی مخارج دولت کماکان رو به افزایش است اما از سوی دیگر سررسید دریافت مالیات ها برای بسیاری از مالیات دهندگان به تاخیر افتاده که این مساله به نوبه خود موجب کاهش محسوس درآمد دولت شده است.

بهبود وضعیت بازار کار و احتمال کاهش شتاب برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا در روزهای اخیر به عنوان یک عامل حمایتی مهم برای دلار عمل کرده است. از سوی دیگر بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری نیز نسبت به ماه قبل افزایش محسوسی داشته که در نتیجه این اتفاق، تمایل معامله گران برای در اختیار داشتن دلار بیشتر از قبل شده است. با توجه به وضعیت شاخص های کلان اقتصادی آمریکا پیش بینی می شود دلار روزهای خوبی را در کوتاه مدت پیش رو داشته باشد.

احتمال جهش های بعدی کرونا، فعالان بازار را به شدت نگران کرده است. آنتونی فاوچی- مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی آمریکا- گفته است مقصر اصلی این وضع، افرادی هستند که از زدن واکسن خودداری می کنند. از سوی دیگر لری برلیانت- عضو ارشد تیم تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی- گفته همه گیری کرونا به این زودی ها پایان نخواهد یافت و تنها بخش کوچکی از جمعیت جهان واکسینه شده اند. وی همچنین از افراد بالای ۶۵ سال خواسته است بیشتر مراقب خود باشند.  

داده های تورمی آمریکا در ماه جولای می تواند تا حدی از نگرانی معامله گران نسبت به رسیدن تورم به سطح شش درصدی بکاهد. نرخ تورم ۵.۴ درصدی این ماه اگرچه فاصله زیادی با تورم دو درصدی هدفگذاری شده توسط بانک مرکزی دارد اما متوقف شدن روند صعودی پس از چندین ماه افزایش متوالی نویدبخش آغاز مسیر بازگشت تورم به سطوح پایین تر است، به ویژه زمانی که جروم پاول- رییس بانک مرکزی- و دیگر مقامات بارها و بارها بر توانایی و در اختیار داشتن ابزارهای لازم برای کاستن از نرخ تورم گفته اند.  

میزان ذخایر ارزی چین در ماه ژوئن به روند صعودی خود ادامه داده حتی زمانی که بانک مرکزی در هفته های اخیر دست به تزریق گسترده نقدینگی به بازار زده است. آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۲۲ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه قبل به سه تریلیون و ۲۳۶ میلیارد دلار رسیده است. چین بزرگ‌ترین دارنده ذخایر ارزی جهان است و به نظر می رسد با توجه به بازگشایی بخش بزرگی از اقتصاد این کشور، روند صعودی ذخایر ارزی ادامه پیدا کند.

صحبت های مقام ارشد فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ به کمک دلار در برابر دیگر ارزهای امن آمده است. ریچارد کلاریدا- قایم مقام رییس بانک مرکزی آمریکا- با بیان اینکه سیاست این نهاد، مبتنی بر بازگشت هر چه زودتر شرایط به حالت عادی است، گفته ابزارهای کافی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و در نتیجه ما یک چارچوب کاملا انعطاف پذیر داریم. در بلند مدت هدف آن است که نرخ تورم را ابتدا از سطح فعلی کاهش داده و سپس در محدوده دو درصدی تثبیت کنیم.

تاکنون بیش از ۲۰۹ میلیون و ۴۳ هزار و ۷۷۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۳۸۹ هزار و ۳۷۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۳۸ هزار و ۸۳۳ نفر، برزیل با ۵۶۹ هزار و ۵۸۱ نفر، هند با ۴۳۲ هزار و ۵۴۰ نفر، مکزیک با ۲۴۸ هزار و ۶۵۲ نفر و پرو با ۱۹۷ هزار و ۴۸۷ نفر بوده است.

شفالی ساچدوف - استراتژیست ارشد ارزی در بانک بی ان پی - گفت: چشم همه فعالان بازار ارز به آمار بازار کار و نرخ تورم است تا مسیر آینده رشد اقتصادی و نرخ بهره تعیین شود. به صورت کلی می توان گفت که احساس بازار به چشم انداز بلندمدت بسیار بهتر از ماه های ابتدایی سال است اما این بدان معنا نیست که رویکرد احتیاطی معامله گران به کلی از بین رفته است.  

شاخص دلار (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۱۳۲ واحد بسته شد. (شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می شود که شاخص دلار در گزارشات، شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای: یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است)

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۳ دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵۲ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۱ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۷ درصد افزایش به ۱۰۹.۵۲۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۸۰ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۸۵ یوان چین اعلام شد.