۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت فلزات گرانبها با سیاست های پولی سختگیرانه / سقوط اونس طلا به زیر ۱۷۰۰دلار

۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۳
کد خبر: 552456
کاهش قیمت فلزات گرانبها با سیاست های پولی سختگیرانه / سقوط اونس طلا به زیر ۱۷۰۰دلار

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده به شدت کاهش یافت به طوری که طلا در طول معاملات ۲۴ ساعت گذشته به کمترین سطح چهار ماه گذشته خود رسید و حتی از مرز ۱۷۰۰ دلار هم عبور کرد و در ساعاتی به قیمت ۱۶۷۶.۴۰ دلار در هر اونس معامله شد، همزمان قیمت نقره در معاملات آتی سپتامبر به پایین‌ترین سطح هشت ماه گذشته خود رسید و قیمت هر اونس نقره در ساعاتی به ۲۲.۲۹۵ دلار رسید.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ در معاملات روز گذشته بازار فلزات گرانبهای ایالات متحده قیمت طلا و نقره از پایین‌ترین سطح معاملات روزانه خود فاصله گرفت و در نهایت طلای آتی اکتبر با ۳۴.۲۰ دلار کاهش در هر اونس به قیمت ۱۷۲۹.۹۰ دلار و نقره آتی سپتامبر با ۱.۰۲۶ دلار کاهش به قیمت ۲۳.۳۱۵ دلار در هر اونس معامله شد. 

فلزات همچنان از گزارش مشاغل قوی که جمعه گذشته منتشر شد تاثیر می‌پذیرند، اتفاقی که در مقابل شاخص‌های سهام ایالات متحده را به بالاترین سطح خود رساند، همچنین شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه افزایش یافت که به نوعی همه عوامل برای کاهش قیمت فلزات گرانبها فراهم شده است.

طلا و نقره تا حدودی از خطر سقوط به پایین‌ترین سطح قیمت خود در معاملات روز گذشته رهایی یافتند. اطلاعات و آمارهای منتشر شده مربوط به مشاغل که روز جمعه منتشر شد، گمانه‌زنی‌هایی را برای تغییر پیش از موعد سیاست‌های پولی تسهیل‌گرانه فدرال رزرو تقویت کرد، مساله‌ای که معامله‌گران با رویکرد صعودی بازار فلزات گرانبها را نگران کرد. به نظر می‌رسد معامله‌گران فلزات گرانبها در حال حاضر ترجیح می‌دهند تا تمرکز خود را بر روی پیامدهای صعودی ناشی از تورم بازگشت اقتصاد ایالات متحده که در حال حاضر با افزایش قیمت مصرف کننده و تولید کننده روبرو شده است، معطوف نکنند.

سقوط ناگهانی قیمت طلا و نقره همچنین ممکن است به دلیل شرایط نزولی معاملات یک شبه ناشی از رکود تابستانی نیز باشد. بسیاری از معامله‌گران در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند و بخشی بزرگی از اروپا در ماه آگوست تعطیل است. در بسیاری از مواقع، بانک‌های سرمایه‌گذاری در شرایط معاملات آتی کم حجم، اقدام به انجام معاملات بزرگ می‌کنند تا بتوانند در بازار تاثیرگذار باشند و ممکن است این همان اتفاق یک شبه رکود تابستانی باشد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده آمریکا نیز دو شاخص از سه شاخص اصلی ناشی از کاهش قیمت نفت خام روند نزولی در پیش گرفتند. 

تمرکز معامله‌گران برای هفته جدید معاملاتی بر روی افزایش شیوع کرونای دلتا بوده است که می‌تواند اقتصادهای بزرگ را ناچار به بازبینی سیاست‌های بازگشایی کند. چین و تعداد دیگری از کشورهای بزرگ آسیایی به شدت تحت تاثیر این موج قرار گرفته‌اند. در صورتی که فشار شیوع بیشتر دلتا مهار نشود ممکن است بر روی سیاست‌های کاهش خرید اوراق قرضه فدرال رزرو نیز تاثیرگذار باشد. 

طرح تامین هزینه‌های زیرساختی بزرگ ایالات متحده که به نظر می‌رسد آماده تصویب کنگره و تبدیل شدن به قانون است، تا حدودی برطرف کننده نگرانی‌های کووید در بازار در شروع هفته بوده است. 

در بازارهای کلیدی خارجی، روز گذشته شاخص دلار آمریکا روند افزایشی خود را ادامه داد و به بالاترین سطح دو هفته اخیر خود رسید، اما قیمت نفت خام آتی نیمکس با افزایش نگرانی‌ها از افزایش شیوع کووید – ۱۹ روند کاهشی در پیش گرفته و هر بشکه نفت خام نیمکس در معاملات روز گذشته در محدوده ۶۶.۶۵ دلار معامله شد. بازارها روند حرکت قیمت نفت خام را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند چرا که در صورت ادامه روند نزولی نفت خام به عنوان رهبر بازار کالاهای خام، دیگر بازارها از جمله فلزات گرانبها نیز روند نزولی در پیش خواهند گرفت. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز روز گذشته در محدوده ۱.۳۱۴درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای اکتبر به طور کلی از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رساندن قیمت‌های آتی به پایین‌ترین سطح معاملات روز گذشته یعنی ۱۶۷۶.۴۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۶۳ دلار در هر اونس است در حالی که سطح حمایتی نخست طلا ۱۷۰۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۶۷۶.۴۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره سپتامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۲.۲۹۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۳.۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۴ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی ۲۳ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۲.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.