۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۱مرداد / سرعت گیر در مسیر بازار ارز

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۵
کد خبر: 549928
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۱مرداد / سرعت گیر در مسیر بازار ارز

از عصر دیروز روند صعودی دلار متوقف شده و درحالی‌که اولین معاملات روز گذشته را با قیمت ۲۶هزار تومان آغاز کرده بود در بازار امروز به حدود ۲۵۴۵۰تومان کاهش یافته که عواملی همچون کاهش قیمت دلار هرات و توقف روند افزایشی نرخ درهم در تغییر مسیر بازار ارز تهران موثر بوده است.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ با کمرنگ شدن امید‌ها نسبت به احیای برجام و انتظار برخی معامله‌گران به بروز مشکلاتی در روند مذاکرات با آغاز به کار دولت سیزدهم، دلار با سرعت بیشتری مسیر افزایشی را طی کرد و نهایتا تا پایان هفته گذشته از مرز ۲۶هزار تومان هم فراتر رفت.

طی هفته گذشته انتشار برخی اخبار و اظهارات مبنی بر عدم تمایل طرفین به عقب‌نشینی از موضع خود و تداوم اختلافات بر سر برخی مسائل باعث شد دلار به سرعت از کانال ۲۳هزار به ۲۶هزار تومان صعود کند و در این بین افزایش انتظارات تورمی منجر به تشدید این روند شد؛ در‌واقع بسیاری از خریدارانی که از ترس احتمال توافق در دولت دوازدهم دست از معامله کشیده بودند با مشاهد این وضعیت وارد بازار شدند و بالارفتن حجم خرید‌ها به روند صعودی دلار دامن زد.

از طرفی تشدید تنش‌ها بین طالبان و نیرو‌های افغانستان و روند صعودی نرخ درهم تا سطح ۷۰۶۰تومان نیز نقش موثری بر بالا رفتن انتظارات تورمی و افزایش قیمت دلار داشت؛ اما درحالی‌که دلار اولین معاملات روز گذشته را با قیمت ۲۶هزار تومان آغاز کرده بود از میانه روز از این کانال فاصله گرفت و تا آخرین ساعت معاملات در سطح ۲۵۷۵۰تومان قرار گرفت.

در این راستا برخی معامله‌گران افزایش عرضه از سوی بازار‌ساز و برخی دیگر بسته شدن بازار هرات و کاهش تقاضا را علت توقف روند صعودی دلار اعلام کردند؛ به هر حال روند نزولی نرخ ارز در بازار امروز هم ادامه یافت به طوریکه تا ساعت انتشار این خبر قیمت دلار آزاد به محدوده ۲۵۴۵۰تومان رسیده است.

حالا با توجه به وجود انتظارات منفی نسبت به برجام و شکسته شدن مرز ۲۶هزار تومان برای دلار، همچنان خطر بازگشت بازار ارز به مسیر صعودی وجود دارد و تا زمانی‌که سیگنال مثبتی از سمت وین نرسد این وضعیت حتی به‌رغم تلاش بازار‌ساز برای کنترل تقاضا به روش افزایش عرضه، پا‌برجا خواهد بود.