۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار بعد از اتمام تعطیلات / سه سناریو برای آینده بازار ارز در دولت سیزدهم

۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۵۲
کد خبر: 547444
پیش بینی قیمت دلار بعد از اتمام تعطیلات / سه سناریو برای آینده بازار ارز در دولت سیزدهم

دلار در چهارمین روز تعطیلات شش روزه تهران همچنان بالای سطح مقاومتی ۲۴۴۰۰تومان قرار دارد و حالا با توجه به طولانی شدن بحث برجام و اخباری که پیرامون این مهم منتشر شده، پیش‌بینی‌های متفاوتی از آینده بازار ارز پس از اتمام تعطیلات و همچنین وضعیت دلار در دولت آینده وجود دارد.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ از دو هفته پیش بازار ارز تحت تاثیر اخبار مثبتی پیرامون برجام، آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و لغو بخشی از تحریم‌های ایران وارد مدار نزولی شد و دلار از محدوده ۲۵۲۰۰ تا ۲۴۷۰۰تومان پایین آمد ولی با انتشار اظهارات برخی مقامات مبنی بر عدم حصول توافق در آینده نزدیک، بازار به یکباره تغییر مسیر داد و دلار مجددا به قیمت ۲۴۹۰۰تومان افزایش یافت.

طی هفته گذشته با تقویت احتمال توافق در دولت بعدی ایران دلار دوباره در مدار نزولی قرار گرفت به طوریکه تا روز دوشنبه قیمت آن در بازار آزاد به ۲۴۳۰۰تومان هم رسید و انتظار می‌رفت با تداوم این روند کانال ۲۴هزار تومان شکسته شود تا اینکه انتشار گزارشی از سوی وال‌استریت مبنی بر تصمیم آمریکا به تشدید تحریم‌های نفتی ایران با چین درصورت عدم توافق هسته‌ای سیگنال منفی وارد بازار ارز کرد.

در این میان روز دوشنبه خبر رسید که به دلیل تشدید بیماری کرونا، تهران به مدت شش روز تعطیل خواهد بود که این تعطیلی بازار و توقف معاملات نقدی تاثیر قابل توجهی در کاهش فعالیت نوسان‌گیران داشت و باعث شد قیمت دلار روز سه‌شنبه واکنش چندانی به خبر وال‌استریت نشان ندهد و تا روز جمعه با اندکی افزایش در سطح ۲۴۵۸۰تومان قرار بگیرد.

البته علاوه بر تاثیر تعطیلی تهران و کم شدن فعالیت معامله‌گران بازار ارز بر کاهش نوسان قیمت دلار، عوامل دیگری از جمله پایین آمدن سطح تقاضا برای حواله ارز، نزدیک شدن به فصل پایان مجامع شرکت‌ها و تعطیلی بازار‌های همسایه به مناسبت عید قربان هم بر روند قیمت دلار تهران تاثیر‌گذار بوده است و احتمال می‌رود باوجود چنین عواملی قیمت دلار پس از اتمام تعطیلات هم به روند نزولی ادامه دهد.

علاوه بر این چشم‌انداز کوتاه‌مدت، پیش‌بینی‌های متفاوتی درباره آینده قیمت دلار وجود دارد؛ برخی کارشناسان بازار ارز با استناد به تداوم مذاکرات وین در دولت بعد و اصرار طرفین مذاکره به برگزاری دور هفتم مذاکرات در اسرع وقت، همچنان به حصول توافق هسته‌ای امیدوارند و معتقدند که دلار در روز‌های آینده با کاهش قیمت بیشتری رو‌به‌رو‌ خواهد شد.

در مقابل برخی دیگر از تحلیلگران امید چندانی به روند مثبت مذاکرات با تیم مذاکره‌کننده جدید ایران و حصول توافق حداقل در آینده نزدیک ندارند و بر این باورند که کاهش قیمتی پیش‌روی دلار نیست؛ همچنین برخی کارشناسان هم معتقدند که حتی درصورت توافق و بازگشت طرفین به برجام، با توجه به روند صعودی نرخ تورم در کشور نمی‌توان انتظار کاهش قیمت چندانی برای دلار داشت.

حالا در این شرایط پیش‌بینی آینده بازار ارز دشوار‌تر از همیشه شده و باید منتظر ماند و دید که در هفته اول مرداد ماه چه اخباری درباره برجام منتشر می‌شود و دلار معاملات روز دوشنبه را با چه قیمتی آغاز خواهد کرد.