۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت طلا و نقره با انتشار داده‌های اقتصادی منطقه یورو / تاثیر کاهش تورم اروپا بر فلزات گرانبها

۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۲۷
کد خبر: 547441
افزایش قیمت طلا و نقره با انتشار داده‌های اقتصادی منطقه یورو / تاثیر کاهش تورم اروپا بر فلزات گرانبها

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند افزایشی در پیش گرفت که تحلیل‌گران آن را ناشی از انتشار داده‌های اقتصادی منطقه یورو و همچنین برخی داده‌های اقتصادی ایالات متحده ارزیابی کرده‌اند.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ قیمت معاملات فلزات گرانبها در ایالات متحده روز گذشته در حالی افزایش یافت که در معاملات طول شب، قیمت‌ها روند کاهشی در پیش گرفته بود. بر این اساس طلای آتی آگوست با ۳.۳۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۰۶.۶۰ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۳۵ دلار افزایش به قیمت ۲۵.۳۹ دلار در هر اونس معامله شد.

بر اساس گزارش ادعای بیکاری ایالات متحده در صبح روز گذشته، تعداد لیست درخواست کنندگان بیمه بیکاری با کاهش ۵۱ هزار نفری به ۴۱۹ هزار نفر رسید، اگرچه پیش بینی‌ها کاهش بیشتر این شاخص را تا سطح ۳۵۰ هزار نفر برآورد کرده بود. این گزارش می‌تواند در راستای تفکرات طرفداران سیاست‌های پولی کاهنده نرخ بهره است که تمایل دارند فدرال رزرو سیاست‌های سختگیرانه را به تعویق بیندازد.  

معامله‌گران روز پنجشنبه بر روی جلسه منظم سیاست‌های پولی بانک مرکزی اتحادیه اروپا تمرکز داشتند. در پایان این جلسه سران بانک مرکزی اروپا اعلام کردند که سیاست‌های پولی در منطقه یورو تغییری نخواهد کرد و تورم همچنان در سطح کمتر از نرخ هدف بانک مرکزی قرار دارد. بانک مرکزی اروپا اعلام کرد تا دستیابی به نرخ تورم هدف‌گذاری شده ۲ درصدی این امکان وجود دارد که سیاست‌های پولی را حتی بیش از پیش تسهیل کند. همچنین در پایان جلسه بر این نکته تاکید شد که برنامه خرید اوراق قرضه در این اتحادیه تقویت خواهد شد. همچنین کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که فشارهای تورمی اخیرا کاهش یافته است.

داده‌های منتشر شده در ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا عوامل مطلوبی برای بازار فلزات گرانبها به حساب می‌آیند. 

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند افزایشی داشتند. هر سه شاخص اصلی در ایالات متحده هم روند صعودی خود را ادامه داده و در نقطه‌ای مطلوب معامله‌گران قرار گرفته‌اند. گزارش‌های خوش بینانه فصل درآمد شرکت‌ها، امید سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام افزایش داده است.

در مهمترین بازارهای خارجی، شاخص دلار آمریکا حتی پس از دستیابی به بالاترین سطح سه ماه و نیم گذشته خود، روند صعودی را همچنان ادامه داد. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس تقریبا باثبات بود و هر بشکه نفت خام در محدوده ۷۱.۳۰ دلاری معامله شد. قیمت نفت پس از سقوط به پایین‌ترین سطح پنج هفته‌ای در روز دوشنبه روند صعودی خوبی داشته است. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۲۹ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای آگوست مزیت فنی کلی کوتاه مدت خود را از دست داده‌اند و روند صعودی در نمودارهای میله‌ای روزانه نفی شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت جامد و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه جولای یعنی ۱۸۳۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن قیمت‌های آتی به کمتر از سطح ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۰۸.۴۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز چهارشنبه یعنی ۱۸۱۴.۴۰ دلار در هر اونس عنوان شده است در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۹۱.۹۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۸۵ دلار در هر اونس است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند چرا که در طول یک هفته گذشته معاملاتی قیمت‌ها عمدتا روند نزولی خود را حفظ کرده‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن قیمت‌های آتی سپتامبر به بیشتر از سطح مقاومت فنی ۲۶ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایت کامل و کمترین سطح قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۳.۸۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۵.۵۸ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۵.۷۵ در هر اونس مشاهده شده است همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی ۲۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۴.۷۹ دلار در هر اونس قرار گرفته است.