۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش روی طلا با انتشار داده های تورم / ثبات قیمت نقره

۲۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۶
کد خبر: 545027
پیش روی طلا با انتشار داده های تورم / ثبات قیمت نقره

قیمت در معاملات روز گذشته ایالات متحده در حالی افزایش متوسط یافت که قیمت نقره تقریبا ثبات خود را حفظ کرد. به گفته تحلیل‌گران، افزایش قیمت طلا ناشی از انتشار داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده ماه ژوئن است.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ بر اساس گزارش روز اقتصادی ایالات متحده، شاخص قیمت مصرف کننده ماه ژوئن در حالی ۰.۹ درصد نسبت به ماه می افزایش یافت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۴ درصد افزایش داشته است، رقم تورمی که بیش از پیش بینی تحلیل‌گران بود. بر این اساس، انتشار شاخص قیمت مصرف کننده CPI بازار فلزات گرانبها را تحت تاثیر قرار داد، همزمان شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه هم پس از انتشار این گزارش افزایش یافت. با این وجود تحلیل گزارش تورم در نهایت منجر به افزایش قیمت فلزات گرانبها شد، شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه خزانه‌داری نیز در نتیجه تحلیل گزارش اندکی عقب نشینی کرد که همین مساله موجب صعود قیمت طلا شد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آگوست با ۸.۲۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۱۴ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۰۴ دلار افزایش به قیمت ۲۶.۲۳۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند صعودی داشتند. شاخص‌های سهام در ایالات متحده اگرچه در ابتدای روز روند صعودی در پیش گرفته بود اما در نهایت نزولی بسته شد. به نظر می‌رسد بازارهای جهانی هنوز توجه جدی به نوع جدید کووید – ۱۹ که در برخی از مناطق جهان شیوع شدیدی در پیش گرفته ندارند، در حالی که شیوع این ویروس می‌تواند اقتصاد جهانی را بار دیگر تحت تاثیر قرار دهد. تمرکز معامله‌گران بازارهای سهام بیشتر به سمت گزارش درآمد شرکت‌های حاضر در بورس معطوف است.

چین روز سه‌شنبه گزارش صادرات فوق‌العاده قوی منتشر کرد که بر اساس آن، صادرات ماه ژوئن به ۳۲.۲درصد در مقابل ۲۷.۹درصد ماه می رسید، همچنین صادرات چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته است. همچنین واردات ماه ژوئن چین هم به ۳۶.۷درصد رسید در حالی که این رقم در ماه می ۵۱.۱درصد بود و میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۵درصدی داشته است.

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا که در ابتدای روز روند صعودی قابل توجهی داشت، با صعودی متوسط معاملات را به پایان برد، قیمت هر بشکه نفت خام نیمکس هم با در پیش گرفتن روند صعودی به ۷۵.۱۵دلار در هر بشکه رسید. آژانس بین‌المللی انرژی روز گذشته گزارش داد که بازارهای جهانی نفت به زودی به شکلی چشمگیر تحت تاثیر میزان عرضه‌ها قرار خواهند گرفت، مگر اینکه افزایش تولید به تصویب برسد، با ناکامی اوپک و متحدانش در حصول توافق بر سر افزایش تولید، ذخایر نفت خام حتی بیش از پیش کاهش می‌یابد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز در حال حاضر در محدوده ۱.۳۶۱درصدی معامله می‌شود.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی بالاتر از ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه ژوئن یعنی ۱۷۵۰.۱۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه جولای یعنی ۱۸۱۹.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۲۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۹۱ دلار در هر اونس است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی و نزولی معاملات آتی نقره در یک سطح کلی فنی کوتاه مدت قرار دارد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۴۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۶.۷۵ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی ۲۶ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۵.۸۲ دلار در هر اونس قرار گرفته است.