۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبات در بازار فلزات گرانبها / طلا در پی سطح مقاومت ۱۸۵۰دلاری

۱۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۲
کد خبر: 543721
ثبات در بازار فلزات گرانبها / طلا در پی سطح مقاومت ۱۸۵۰دلاری

قیمت طلا و نقره در طول معاملات روز گذشته بازار فلزات گرانبها علیرغم ادامه روند صعودی، ثبات خود را حفظ کرد. به نظر می‌رسد بازار به دنبال اتفاقی قابل توجه برای هدایت قیمت‌هاست.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛   رکود تابستانی همچنان در بازار فلزات گرانبها احساس می‌شود، با این وجود بازار روز گذشته و در آخرین روز معاملاتی هفته به روند صعودی اندک خود ادامه داد. بر این اساس طلای آتی آگوست با ۴.۸۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۰۷.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۱ دلار افزایش به قیمت ۲۶.۰۹ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند. در ایالات متحده آمریکا اما هر سه شاخص اصلی با ثبت صعود قابل توجهی پایان هفته مثبتی را علیرغم روند نزولی طول هفته به ثبت رساندند. شاخص‌ها در طول هفته با نگرانی از شیوع دوباره نوع دلتای ویروس کرونا و تزلزل اقتصاد جهانی عقب نشینی کردند. همچنین به نظر می‌رسد تنش‌های میان آمریکا و چین بار دیگر افزایش یافته و ایالات متحده اقدام به اعلام تحریم علیه تعداد دیگری از شرکت‌های چینی خواهد کرد.

در عین حال به نظر می‌رسد روند حرکت بازارها از نگاه به بهبود اقتصادی به سمت تورم در حال افزایش تمایل یافته و همین مساله هم باعث شده تا بانک‌های مرکزی سیاست‌های پولی خود را برای مدت طولانی‌تری سازگار نگهدارند. گزارش‌های روز جمعه حاکی از آن است که دولت بایدن قرار است با شرکت‌های بزرگ فناوری که انحصارطلب هستند مقابله کند. گفته می‌شود بایدن قرار است یک دستورالعمل اجرایی برای از بین بردن کنترل شرکت‌های بزرگ فناوری به امضا برساند.

دیگر خبرهای شب گذشته حاکی از آن بود که میزان تورم چین در ماه ژوئن کاهش یافت و باعث شد تا بانک مرکزی این کشور سیاست‌های پولی خود را تسهیل کند. شاخص قیمت مصرف‌کننده چین در ماه ژوئن در حالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۱ درصد افزایش یافت که این شاخص در ماه می‌نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۳ درصد افزایش یافته بود. شاخص قیمت تولید‌کننده هم در ماه ژوئن ۸.۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسید در حالی که در ماه می‌این شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته بود.

در بازارهای مهم خارجی شاخص دلار آمریکا کاهش یافت. قیمت نفت خام نیمکس هم در طول معاملات با حفظ ثبات، به قیمت ۷۳.۷۵ دلار در هر بشکه معامله شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا در محدوده ۱.۳۳۶ درصدی معامله شد.

 111111

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی و نزولی قیمت طلا در یک سطح کلی فنی کوتاه مدت قرار دارد. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت بالاتر از ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه ژوئن یعنی ۱۷۵۰.۱۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۰۸ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۱۹.۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی ۱۷۹۳.۵۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۸۴.۷۰ دلار در هر اونس است.

222222222

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی و نزولی قیمت نقره در یک سطح کلی فنی کوتاه مدت قرار دارد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی معاملات آتی سپتامبر به ۲۸ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به سطح حمایت کامل و کمترین سطح قیمت معاملات ماه ژوئن یعنی ۲۵.۵۸ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره بر روی بالاترین قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی ۲۶.۳۱ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۲۶.۵۴۵ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی ۲۵.۸۲ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵.۵۸ دلار در هر اونس قرار گرفته است.