۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

سریع‌ ترین نرخ افزایش فعالیت تجاری منطقه یورو در ۱۵سال گذشته

۲ تیر ۱۴۰۰، ۲۱:۰۵
کد خبر: 539053
سریع‌ ترین نرخ افزایش فعالیت تجاری منطقه یورو در ۱۵سال گذشته

بر اساس داده‌های اولیه منتشر شده در روز چهارشنبه، فعالیت تجاری منطقه یورو با سریع‌ترین سرعت خود طی ۱۵ سال گذشته رشد کرده است.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون در منطقه یورو، ۱۵ اقتصاد این منطقه اخیرا اقدامات مختلفی را برای بازگشایی‌های اقتصادی خود در پیش گرفته‌اند. به عنوان مثال فرانسه منع عبور و مرور شبانه و استفاده از ماسک در فضای آزاد را لغو کرده است. در ایتالیا نیز پس از راه‌اندازی غذاخوری‌ها طبق سنت دیرینه، سرو قهوه در فضای داخلی از سر گرفته شده است. افزون بر این، در حال حاضر از گردشگران در این منطقه استقبال بیشتری می‌شود.

شاخص تولید کامپوزیت فلش آی‌اچ‌اس مارکت IHS Markit منطقه یورو که فعالیت‌های مربوط به تولید و خدمات را مورد بررسی قرار می‌دهد، در ماه ژوئن به ۵۹.۲ در مقابل ۵۷.۱ ماه می رسید. دستیابی شاخص به بیش از ۵۰ واحد نشان دهنده گسترش فعالیت‌های اقتصادی است. بر اساس این شاخص، این بالاترین میزان فعالیت‌های تجاری است که در طول ۱۵ سال گذشته به ثبت رسیده است.

کریس ویلیامسن اقتصاددان ارشد بازرگانی در آی‌اچ‌اس مارکت روز چهارشنبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی با اشاره به خیابان‌های اروپا گفت: نشانه‌های بسیار دلگرم کننده روند بهبود اقتصادی در حال شتاب گرفتن است.

وی افزود: سریع‌ترین رشدی که ما در فعالیت‌های تجاری در ۱۵ سال گذشته داشته‌ایم به ثبت رسیده است. از آنجایی که تقاضا با سفارش‌های جدید و سریع‌ترین شتاب ۱۵ سال اخیر به پیش می‌رود، رشد مشاغل نیز به همین سرعت شتاب می‌گیرد، بنابراین می‌توان توقع یک بهبود همه جانبه داشت.

گفتنی است بانک مرکزی اروپا در اوایل ماه جاری تخمین زده بود که منطقه یورو با نرخ ۴.۶درصد در سال جاری و در سال آینده نیز با ۴.۷درصد رشد خواهد کرد که این چشم اندازی قوی‌تر از آن چیزی است که پیشتر در ماه مارس اعلام شده بود.

با این وجود عدم اطمینان اقتصادی به خصوص با شیوع جهش دلتای کرونا که منجر به افزایش ابتلا و اعمال محدودیت‌های احتمالی در بازار کار شود، حتی در کشورهایی که نرخ بیکاری نسبتا بالایی دارد، باقی مانده است.

ویلیامسن تصریح کرد: آنچه تاکنون دیده‌ایم قطعا در بخش مهمانداری هتل‌ها و رستوران‌هاست که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا تحمل کرده‌اند. به نظر می‌رسد این نوع کسب و کارها هم در ماه جولای در یک روال طبیعی آغاز به کار خواهند کرد.

شاخص تولید کامپوزیت فلش فرانسه در ماه ژوئن با ثبت ۵۷.۱ واحدی نسبت به ۵۷ واحد ماه می رشد داشته و به بالاترین سطح ۱۱ ماه امیر رسیده است. رفع آخرین محدودیت‌های مرتبط با شیوع کووید – ۱۹ منجر به فروش بیشتر شده است. همچنین سفارش‌های جدیدی که از سوی تولیدکنندگان به ثبت رسیده یکی از سریع‌ترین افزایش‌ها را از زمان شیوع کووید – ۱۹ در سال ۲۰۲۰ تجربه کرده است.

جو هایز اقتصاددان ارشد آی‌اچ‌اس مارکت در این باره گفت: اقتصاد فرانسه از اوایل سال ۲۰۱۸ تاکنون بهترین عملکرد سه ماهه خود را به ثبت رسانده است.

وی افزود: با افزایش سرعت روند واکسیناسیون، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌ها اطمینان بیشتری نسبت به روند بهبود رشد اقتصادی پیدا کرده‌اند. اگر سمت عرضه همان چیزی باشد که در نهایت اقتصاد را عقب نگه داشته است، روند بهبود اقتصاد با مانع روبرو خواهد شد.

در همین حال شاخص تولید کامپوزیت فلش آلمان PMI در ماه ژوئن به ۶۰.۴ رسید که نسبت به ۵۶.۲ واحدی ماه می رشد قابل توجهی داشته و به بالاترین سطح خود در ۱۲۳ ماه گذشته رسیده است.

فیل اسمیت دستیار مدیر آی‌اچ‌اس مارکت در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: کاهش بیشتر محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید – ۱۹ باعث افزایش شیب بهبود اقتصادی آلمان شده و با توجه به اقدامات مهار کننده که قرار است در ماه جولای بخش اعظم آن حذف شود به نظر می‌رسد این روند بهبود در سه ماهه سوم حتی بیش از این خواهد شد.