۰ نفر

یک مقام مسئول تشریح کرد؛

جزییات جدید از تمدید مهلت پرداخت مالیات سکه

۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۵۷
کد خبر: 538983
جزییات جدید از تمدید مهلت پرداخت مالیات سکه

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امورمالیاتی کشور، از تمدید مهلت پرداخت مالیات مقطوع دریافت کنندگان سکه در سال ۱۳۹۹ تا ۱۵ تیرماه سال جاری خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد مسیحی، گفت: با تصویب ستاد ملی مدیریت کرونا، مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1399 صاحبان مشاغل تا 15 تیرماه سال جاری تمدید شد که بر این اساس، دریافت کنندگان سکه در سال 1399 نیز تا تاریخ مذکور فرصت دارند نسبت به پرداخت مالیات مقطوع سکه و یا حسب مورد نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند.

وی با اشاره به دستورالعمل ابلاغی تبصره ماده (100) قانون مالیات‌های مستقیم اظهار داشت: تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال 1399 نسبت به دریافت حداکثر ( 155) قطعه سکه اقدام نموده اند، تا 15 تیرماه مهلت دارند از تسهیلات مالیات مقطوع برخوردار شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه این گروه از خریداران سکه از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مزبور و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می باشند، تصریح کرد: با استناد به قسمت اخیر تبصره ماده (100) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 1394، مالیات اشخاص موضوع این گروه از مودیان که اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقررتسلیم نمایند، بر اساس رسیدگی به اسناد و مدارک ارائه شده تعیین خواهد شد.

مسیحی افزود: براساس دستورالعمل های ابلاغی، خریداران سکه مکلفند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir  نسبت به پرداخت مالیات متعلق به شرح بند (2) این دستورالعمل اقدام نمایند تا مشمول جریمه دیرکرد موضوع ماده (190) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 1394 نشوند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه بر اساس تعداد سکه تحویلی طی سال1399 نیز اشاره کرد و گفت: تا 5 قطعه سکه مشمول مالیات نمی باشد، نسبت به مازاد 5 سکه تا میزان 15 سکه به ازای هر قطعه سکه 9.600.000 ریال مالیات مقطوع، نسبت به مازاد 15 سکه تا میزان 25 سکه به ازای هر قطعه سکه 12.800.000 ریال مالیات مقطوع و نهایتا نسبت به مازاد 25 سکه تا میزان 155 سکه به ازای هر قطعه سکه 16.000.000 ریال مالیات مقطوع تعلق می گیرد.

وی افزود: در خصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع را به صورت کامل تا 15 تیرماه سال جاری ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تا چهارماه به صورت مساوی تقسیط می شود.

مسیحی خاطرنشان کرد: اشخاصی که در سال 1399 نسبت به دریافت بیش از (155) قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام و همچنین مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذی ربط به شغل خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر ( 15 تیرماه 1400) می باشند.

وی تاکید کرد: از آنجا که مطابق حکم تبصره ماده (100) قانون مذکور، مالیات مقطوع تعیین شده مطابق بند (2) دستورالعمل مذکور، در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قطعی و وفق مقررات قابل وصول می باشد، لذا اوراق قطعی تمامی مشمولین موضوع بند (1) این دستورالعمل، یک ماه پس از سررسید پرداخت مالیات صادر و به مؤدیان ذی ربط ابلاغ خواهد شد.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور افزود: آن دسته از مشمولین این دستورالعمل که به مالیات قطعی شده اعتراض داشته باشند، اعتراض آنها برابر مقررات در هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره (1) ماده(216) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 1394  قابل رسیدگی خواهد بود.

مسیحی در پایان با تاکید بر اینکه آخرین مهلت پرداخت مالیات مقطوع عملکرد سال 1399 دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه 15 تیرماه سال جاری می باشد، گفت: در صورت عدم پرداخت مالیات و یا حسب مورد عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر، مشمول جرایم خواهند شد.