۰ نفر

برای سومین روز متوالی صورت گرفت؛

افت مجدد دلار

۲ تیر ۱۴۰۰، ۱:۳۰
کد خبر: 538741
افت مجدد دلار

ارزش دلار برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کرد.

به گزارش رویترز، رییس بانک مرکزی آمریکا با تمجید از پیشرفت در روند واکسیناسیون گفته است که شاهد بهبود در وضعیت رشد اقتصادی این کشور هستیم. این اظهارات در شرایطی بیان می شود که به دلیل ضرورت مقابله با کرونا، بانک مرکزی آمریکا تاکنون از افزایش نرخ بهره خودداری کرده بود و این سخنان جروم پاول از سوی فعالان اقتصادی سیگنال دیگری در راستای تغییر رویکرد فعلی ارزیابی می شود. انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۳ نرخ بهره دست کم دو مرتبه افزایش پیدا کند و از سطح صفر تا ۰.۲۵ درصد فعلی کاملا فاصله گیرد.  

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، درحالی که دنیا کم کم خود را برای روزهای پساکرونا آماده می کند به نظر می رسد سیاست های پولی محرک جای خود را به سیاست های بسته تری خواهند داد اما بانک های مرکزی برای دوام بخشیدن به رشد اقتصادی و عبور از شرایط کرونایی مجبور خواهند بود با احتیاط رفتار کنند. در این بین یکی از نگرانی های جدید این خواهد بود که دولت ها برای جبران مخارج هنگفت خود در دوران کرونا به سراغ گزینه افزایش مالیات بر درآمد شرکت ها و اشخاص بروند که این مساله به نوبه خود روی سرعت رشد تاثیر منفی خواهد داشت.  

طلا که تنها چند هفته پیش با عبور از ۱۹۰۰ دلار به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری جذاب ظهور کرده بود در ادامه دچار یک روند ریزشی شد و تنها در یک هفته اخیر حدود ۶ درصد ارزش خود را از دست داد تا بدترین عملکرد هفتگی ۱۴ ماه اخیر خود را به ثبت برساند و در پایین ترین سطح قیمتی دو ماه اخیر خود نیز قرار گیرد. با کاهش جذابیت طلا، اکنون بازار ارز به یک مقصد جذاب برای سرمایه گذاران محتاط تر که هنوز بازار ارزهای دیجیتالی یا مسکن را به دلیل نوسانات آن ها مناسب نمی دانند تبدیل شده است.  

همزمان با کاهش تقاضا برای واردات از چین در ماه می، ریان ورودی سرمایه خارجی به دمین اقتصاد بزرگ جهان کندتر از قبل شده است تا جایی که داده‌های منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در پنج ماه نخست امسال به ۴۸۱ میلیارد یوان (۷۵.۳ میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه منتهی به ماه قبل ۳.۸ درصد کاهش نشان می دهد. بیشترین افزایش در سرمایه گذاری خارجی طی این مدت مربوط به ژاپن با ۵۶ درصد بوده است.  

وضعیت کرونا در کشورهای اروپایی نسبت به هفته های قبل شکننده تر به نظر می رسد. آمارهای منتشرشده از طرف موسسه کخ در آلمان نشان می دهد میزان مبتلایان به گونه جهش یافته هندی ویروس کرونا در این کشور بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفته است. در انگلیس با وجود واکسیناسیون بخش قابل توجهی از جمعیت از این کشور و بازگشایی نسبی بسیای از اماکن عمومی، روند مشابهی در بیشتر شدن ابتلا به گونه هندی به چشم می خورد تا جایی که شمار مبتلایان روزانه به بالاترین سطح خود از ماه فوریه رسیده است.  

مقامات بانک مرکزی آمریکا با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده در خصوص نرخ تورم تصمیم گرفته‌اند تا زودتر از موعد مقرر به سیاست‌های محرک خود خاتمه دهند. منابع خبری اطلاع داده‌اند که اکثریت ۱۱ عضو هیات مدیره فدرال رزرو خواهان افزایش نرخ بهره آن هم برای چند بار تا سال ۲۰۲۳ شده اند. نرخ بهره آمریکا در حال حاضر در حدود صفر تا ۰.۲۵ درصدی قرار دارد که کمترین سطح تاریخی خود است. از طرف دیگر نیز جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا- نسبت به گذرا بودن نرخ تورم بالای فعلی اطمینان داده است.

بحث بر سر زمان مناسب پایان دادن به رویکرد انبساطی بانک های مرکزی بیش از پیش بالا گرفته است. کریستین لاگارد- رییس بانک مرکزی اروپا- با بیان اینکه اقتصاد منطقه یورو در نقطه عطف خود قرار گرفته، نسبت به رسیدن رشد پایدار ابراز تردید کرده و گفته است: فکر نمیکنم هنوز به زمان مناسب پایان دادن به برنامه خرید اوراق قرضه رسیده باشیم. چشم انداز اقتصادی ما متغیر است اما آمادگی لازم را برای مواجهه با هر سناریو داریم و سیاست آتی خود را انعطاف پذیر تنظیم کرده ایم.  

اختلاف در واکسیناسیون عمومی کشورها به حدی قابل توجه است که با وجود روند خوب واکسیناسیون کشورهای پیشرفته، معامله گران هنوز مجبورند ریسک کرونا را به دلیل عقب ماندن دیگر کشورها از برنامه ریزی خود، در محاسبات ریسک مدنظر قرار دهند. کریستالینا جیورجیوا- رییس صندوق بین المللی پول- با هشدار نسبت به وضعیت کنونی گفته تا زمانی که حتی یک کشور از طرح واکسیناسیون عقب بماند، امکان جهش دوباره ویروس کرونا و پیدایش یک موج همه گیری جدید در جهان که نسبت به واکسن های موجود مقاوم باشد وجود دارد.  

با وجود گذشت بیش از سه سال از رای شهروندان انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا و حصول توافق بین لندن و بروکسل بر سر چگونگی روابط در آینده، اختلاف نظر بین دو طرف به ویژه در خصوص ایرلند به میزان قابل توجهی باقی مانده اند. ایرلند شمالی جز خاک انگلیس و ایرلند جنوبی جزو اتحادیه اروپا هستند اما هنوز اجرای توافقات گمرکی و تجاری در مرز این دو ناحیه محقق نشده است. با توجه به احتمال کشیده شدن درگیری طرفین به روابط بانکی، این مساله می تواند فشار روی ارزهای اروپایی را بیشتر کند.

عجله ای برای تغییر سیاست های حمایتی فعلی در بین مقامات اروپایی دیده نمی شود و این مساله ممکن است در روزهای آتی فشار بر روی ارز واحد اروپایی را افزایش دهد، مساله ای که به نفع صعود دلار و از دست رفتن کانال های فعلی یورو خواهد شد. کلاس نات- از مدیران بانک مرکزی اروپا- در مصاحبه‌ای گفته است با توجه به محدودیت‌ها در سیاست‌گذاری پولی، لازم است تا سیاست‌های گذاری های مالی برای سال های پیش رو از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند.  

تاکنون بیش از ۱۷۹ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۷۶۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۸۹۱ هزار و ۲۴۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۱۷ هزار و ۵۱۷ نفر، برزیل با ۵۰۲ هزار و ۸۱۷ نفر، هند با ۳۸۹ هزار و ۶۶۱ نفر، مکزیک با ۲۳۱ هزار و ۲۴۴ نفر و پرو با ۱۹۰ هزار و ۶۴۵ نفر بوده است.

علی جعفری - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه والیدوس ریسک منیجمنت - گفت: از ماه مارس شاهد یک روند نسبتا پایدار نزولی در ارزش دلار بودیم اما با تغییر رویکرد بانک مرکزی آمریکا انتظار داریم که شاهد معکوس شدن این روند باشیم. رسیدن به یک نرخ تعادل جدید دلار در مقابل سایر ارزهای مهم کمی زمان لازم خواهد داشت ولی انتظار داریم که در کوتاه مدت با چشم انداز افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، روزهای نزولی دلار به آن معنا که در ابتدای سال دیدیم، ادامه نیابد.   

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۷۹۳ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۸ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۹۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۲ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۳ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۴۸ درصد افزایش به ۱۱۰.۷۱۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۲۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۸۱ یوان چین اعلام شد.