۰ نفر

یک فعال بازار ارز در گفت‌ و گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

افزایش قیمت دلار پیش از انتخابات هیجانی بود / برجام تعیین‌ کننده مسیر بازار ارز

۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۲۳
کد خبر: 537724
افزایش قیمت دلار پیش از انتخابات هیجانی بود / برجام تعیین‌ کننده مسیر بازار ارز

یک فعال بازار ارز رشد قیمت دلار در آخرین روز‌های هفته گذشته را ناشی از جو انتخابات دانست و گفت: تاثیر انتخابات در حد همین نوسانات جزیی است و آینده بازار را نتیجه مذاکرات برجام مشخص خواهد کرد.

اقتصاد آنلاین فاطمه اکبرخانی؛ یک فعال بازار ارز که نخواست نامش عنوان شود با اشاره به تغییرات قیمت دلار از هفته گذشته تا امروز بیان کرد: رشد قیمت دلار به حدود ۲۴۵۰۰تومان در اواخر هفته گذشته ناشی از جو انتخابات ریاست جمهوری بوده که در چنین شرایطی یک امر طبیعی است.

به گفته وی، در اغلب اوقات معامله‌گران ارزی قبل از بروز یک اتفاق مثل انتخابات اقدام به افزایش حجم خرید‌هایشان‌ می‌کنند تا با جوسازی و شایعه‌پراکنی پیرامون آن موضوع قیمت دلار را بالا برده و بتوانند در فرصت کم از این نوسان سود ببرند بنابراین علت رشد قیمت دلار از روز چهارشنبه تا جمعه هم ناشی از همین موضوع بوده است.

این فعال بازار ارز با بیان اینکه از امروز هیجانات انتخابات فروکش خواهد کرد، افزود: باتوجه به خرید و فروش‌های هیجانی که در پایان هفته پیش صورت گرفت، امروز بازار از خریدار خالی شد و شاهد روند نزولی قیمت دلار بودیم چراکه اصولا بعد از انتخابات جو روانی به تدریج فروکش کرده و دلار هم در مسیر اصلاح قیمت قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بنابراین به نظر می‌رسد طی یکی دو روز آینده بازار از هیجانات انتخابات کامل تخلیه شود و نوسان دلار هم کاهش یافته و به قیمت قبلی خود بازگردد؛ از طرفی شایعاتی در بازار مطرح شده مبنی بر اینکه رییس جمهور جدید چندان تمایلی به توافق با آمریکا ندارد و تحت تاثیر این موضوع دلار در روز‌های آینده با افزایش قیمت مواجه خواهد شد درحالی‌که به عقیده من این پیش‌بینی درست نیست.

به گفته این فعال بازار ارز، رییسی در مناظرات پیش از انتخابات موضع‌گیری منفی نسبت به برجام نداشت و از این نظر می‌توان همچنان به روند مذاکرات امیدوار بود؛ بنابراین با توجه به این که مسئله برجام از حساسیت بالایی برخوردار است برخی با شایعه‌سازی درمورد رویکرد دولت جدید به آن سعی در افزایش قیمت دلار دارند که صرفا هیجانی بوده و بازار از آن استقبال نخواهد کرد.

او در پایان گفت: از طرفی رویکرد طرف‌های برجام هم برای مذاکره با تیم جدید منفی نیست و همه طرف‌ها به آینده مثبت این موضوع خوشبین هستند؛ بنابراین بعد از فروکش کردن هیجان انتخابات، بازار ارز منتظر اخباری است که از نشست بعدی برجام منتشر می‌شود و این موضوع تعیین کننده آینده دلار خواهد بود.