۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا سال ۲۰۲۲ / تکان دوباره بازارهای مالی وابسته به نرخ بهره

۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۳۴
کد خبر: 537710
افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا سال ۲۰۲۲ / تکان دوباره بازارهای مالی وابسته به نرخ بهره

جیمز بولارد رییس بانک فدرال سنت لوییس روز گذشته در مصاحبه با شبکه خبری CNBC با اشاره به رشد بیش از انتظار تورم، از افزایش نرخ بهره تا اواخر سال ۲۰۲۲ خبر داد.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، برآورد مطرح شده از سوی بولارد حتی سریع‌تر از زمانی است که در چشم انداز کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در روز چهارشنبه آمده و ضربه شدیدی به بازارهای مالی وارد کرد. بر اساس چشم اندازی که این کمیته ترسیم کرده بود، پیش بینی می‌شد که نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ دو بار افزایش پیدا خواهد کرد؛ این در حالی است که در جلسه ماه مارس کمیته اعلام شده بود هیچ افزایشی در افق نرخ بهره دیده نمی‌شود.

بولارد طی چند نکته، اقدامات فدرال رزرو را در طول هفته گذشته «عوام فریبانه» یا به نفع سیاست پولی سختگیرانه‌تری از زمان شیوع کرونا تا به امروز ارزیابی کرد. وی افزود: انتظار می‌رود سال خوبی با توجه به بازگشایی‌ها پیش رو داشته باشیم؛ اما به نظر می‌رسد امسال فراتر از انتظار ماست، تورم بیش از آن چیزی است که توقع داشتیم و تصور می‌کنم طبیعی است که برای جلوگیری از فشارهای تورمی اندکی از مسیر درست منحرف شده باشیم.

در واقع گفته‌های بولارد عطف به پیش‌بینی‌های اصلاح شده FOMC و بیانگر احساسات ناشی از فشار تورمی است.

در سال ۲۰۲۱، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو انتظارات خود را از تورم اصلی که با شاخص قیمت هزینه‌های شخصی اندازه‌گیری شده به ۳ درصد افزایش داد در حالی که پیشتر در ماه مارس عنوان شده بود تورم تا پایان سال به ۲.۲ درصد خواهد رسید. همچنین این کمیته برآورد متوسط خود را برای تورم شامل قیمت مواد غذایی و حامل‌های انرژی تا ۳.۴ درصد افزایش داده است، رقمی که یک جهش کامل نسبت به چشم انداز قبلی نشان می‌دهد.

همزمان کمیته، چشم انداز خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی از ۶.۵ درصد به ۷ درصد افزایش داده است؛‌ این در حالی است که در ماه دسامبر سال گذشته میزان رشد تولید ناخالص داخلی از سوی کمیته ۴.۲ درصد برآورد شده بود.

بولارد در رابطه با مسیر اقتصادی به هنگام بازگشایی‌ها عنوان کرد: به طور کلی چشم انداز خوبی وجود دارد، همه ما علاقه داریم که رشد اقتصادی سرعت قابل توجهی داشته باشد و بازارهای کاری بتوانند مسیر پیشرفت اقتصادی را بهبود ببخشند.

با این وجود بولارد با هشدار نسبت به اینکه این مسیر رشد اقتصادی، تورمی بیش از حد انتظار شکل خواهد داد، توضیح داد: به راحتی می‌توان برخی افزایش ریسک‌ها را در فشارهای قیمتی مشاهده کرد، این در حالی است که برخی اقدامات اقتصادی در بالاترین سطح خود از سال ۱۹۸۰ تاکنون انجام می‌شود. به همین دلیل او بر این باور است که افزایش نرخ بهره از سال آینده به آهستگی و با احتیاط انجام خواهد گرفت.

این در حالی است که فدرال رزرو نرخ اصلی وام یک شبه خود را در ابتدای شیوع کرونا به نزدیکی صفر کاهش داد و از آن زمان تاکنون، نرخ را در همین محدوده نگه داشته است. بولارد تصریح کرد: قبل از آنکه به هدف ۲ درصد برسیم، تورم در سال جاری به ۳ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۲.۵ درصد خواهد رسید.

گفتنی است بولارد از اعضای رای دهنده کمیته در سال جاری نیست اما سال آینده یک حق رای خواهد داشت. معاملات آتی بازارهای سهام در نهایت متاثر از سخنان بولارد در حالی عقب نشینی کرد که بازده اوراق قرضه ده ساله افزایش یافت.

عامل پویای دیگر در سیاست‌های فدرال رزرو، خرید حداقل ۱۲۰ میلیارد دلار دارایی‌ است. بولارد همچنین هشدار داد که در این نقطه، پویایی اقتصادی بدان معناست که سیاست‌های پولی جاری خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: اینها مواردی است که در اقتصاد پرنوسان آینده با آنها مواجه خواهیم شد و از اکنون نمی‌توان گفت چه روشی برای کنترل شرایط آتی مناسب خواهد بود و نیاز است تا با بررسی تک به تک جلسات به بهترین تصمیم دست پیدا کنیم.