۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا عقب نشینی کرد / سرمایه‌ گذاران امن محتاط شدند

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۴
کد خبر: 534809
طلا عقب نشینی کرد / سرمایه‌ گذاران امن محتاط شدند

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده با سود ناچیزی که از معامله‌گران آتی کوتاه مدت گرفته شد، اندکی کاهش داشت. با این وجود وضعیت فروش در نمودارهای فنی برای هر دو فلز ثابت ماند.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ با این وجود خریداران فلزات گرانبها که بازار امن سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود به دلیل ریسک پذیری اندک در بازارهای جهانی، حتی نسبت به این بازارها محتاط هستند. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آگوست با ۴.۴۰ دلار کاهش به قیمت ۱۸۸۹.۲۰ دلار در هر اونس و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۷۳ دلار کاهش به قیمت ۲۷.۷۴۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ترکیبی داشتند. شاخص‌های سهام در ایالات متحده هم در یک روند ترکیبی معاملات را به پایان بردند؛ بر این اساس شاخص داو جونز کاهش یافت و دو شاخص اس‌اندپی۵۰۰ و نزدک افزایش ناچیزی به ثبت رساندند. در حال حاضر ریسک گریزی در بازار به دلیل عدم مشاهده پیشرفت ژئوپلتیکی بسیار کم است، البته ذکر این نکته هم ضروری است که شرایط ژئوپلتیکی می‌تواند به سرعت تغییر یافته و بازارها را تحت تاثیر قرار دهد.

معامله‌گران در انتظار انتشار گزارش‌های جدید اقتصادی ایالات متحده هستند؛ قرار است روز پنجشنبه گزارش شاخص قیمت مصرف کننده ماه می منتشر شود. انتظار می‌رود این شاخص نسبت به ماه آوریل افزایش ۰.۵ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴.۷ درصدی داشته باشد. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران همچنین نسبت به چشم انداز افزایشی تورم در ماه‌های آینده نگران هستند. افزایش قیمت کالاهای خام در طول چند ماه گذشته نشانه شومی است که می‌تواند تورم مشکل ساز را در پی داشته باشد.

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا روز گذشته اندکی افزایش یافت. قیمت نفت خام نیمکس هم پس از دستیابی به بالاترین سطح دو سال و نیم گذشته یعنی ۷۰ دلار در هر بشکه، روندی باثبات داشت و هر بشکه نفت خام به قیمت ۶۹.۷۵ دلار معامله شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده در محدوده ۱.۵۳۱ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای آگوست همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند افزایش قیمت ۹ هفته‌ای نیز در نمودارهای روزانه برقرار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین قیمت معاملات ماه ژوئن یعنی ۱۹۱۹.۲۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۹۰۶.۹۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۹۱۲.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح پشتیبانی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت هفته یعنی ۱۸۸۳.۷۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۶۶.۷۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره جولای از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. با این حال روند صعودی ۹ هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه متوقف شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه می یعنی ۲۸.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایت قطعی ۲۶ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره بر روی بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۸.۱۲ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۲۸.۳۷ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۷.۵۹۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۷.۳۱ دلار در هر اونس قرار گرفته است.