۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جهش طلا به نزدیکی مرز ۱۹۰۰دلار/ ادامه روند صعودی فلزات گرانبها

۱۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۲۱
کد خبر: 533721
جهش طلا به نزدیکی مرز ۱۹۰۰دلار/  ادامه روند صعودی فلزات گرانبها

در معاملات روز گذشته بازار فلزات گرانبها در ایالات متحده آمریکا، قیمت طلا و نقره علیرغم انتشار گزارش امیدوار کننده اشتغال ماه می افزایش قابل توجهی یافت و در نزدیکی بالاترین سطح روزانه خود بسته شد.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ بر این اساس روز گذشته طلای آتی آگوست با ۲۱.۲۰ دلار افزایش در هر اونس به قیمت ۱۸۹۲ دلار در هر اونس و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با ۰.۳۸ دلار افزایش به قیمت ۲۷.۸۱ دلار در هر اونس معامله شد.

مسلما مهمترین گزارش اقتصادی ماه که همان گزارش اشتغال وزارت کار بوده و نشان می‌دهد که لیست حقوق و دستمزد غیرمزرعه افزایش ۵۵۹ هزار نفری داشته است، بر روند بازارها تاثیرگذار بوده است. همچنین نرخ بیکاری در ماه می در حالی به رقم ۵.۸ درصد رسید که نسبت به پیش‌بینی‌های ۵.۹ درصد و نرخ بیکاری ماه آوریل ۶.۱ درصدی کاهش داشته است. در حالی که اعداد و ارقام منتشر شده نسبت به پیش‌بینی‌ها کاهش قابل توجهی نداشته است اما برخی ناظران بازار بر این باور بودند که لیست حقوق و دستمزد غیرمزرعه در پیش‌بینی‌ها کمتر از این میزان باشد که بر روند صعودی بازار فلزات گرانبها تاثیر مثبت داشته باشد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند. در ایالات متحده اما هر سه شاخص اصلی با تاثیرپذیری از آمار منتشر شده روند صعودی به ثبت رساندند.

در اخبار طول یک روز گذشته همچنین منطقه یورو گزارش داد که خرده فروشی منطقه یورو نسبت به ماه آوریل ۳.۱ درصد نسبت به ماه مارس کاهش داشته اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۳.۹ درصدی به ثبت رسانده است.

در خبرهای دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه قصد دارد دلار آمریکا را به عنوان بخشی از صندوق ثروت حاکمیت خود کنار بگذارد. روسیه در حال حاضر ۳۵ درصد از صندوق را به عنوان برگ سبز در اختیار دارد اما بر اساس خبر منتشر شده قصد دارد این میزان را به صفر برساند. بسیاری از ناظران بازار بر این باورند که روسیه و چین به قوت برنامه خود را برای از بین بردن سلطه دلار ادامه خواهند داد. این در حالی است که اقتصاد روسیه در صحنه جهانی چندان قابل اعتنا نیست اما چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان که طی یک دهه آینده تبدیل به بزرگترین اقتصاد جهان خواهد شد، بسیار در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود. روسیه و چین به درستی ادعا می‌کنند که ایالات متحده از قدرت دلار خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خود همچون تحریم‌ها استفاده می‌کند.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا اندکی افزایش یافت و به بالاترین سطح سه هفته گذشته خود رسید. قیمت نفت خام نیمکس با اندکی افزایش در حدود ۶۹ دلار در هر بشکه معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز روز گذشته در محدوده ۱.۶۲۵ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای آگوست از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه برقرار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات در ماه ژوئن یعنی ۱۹۱۹.۲۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۸۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۹۰۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۵۵.۶۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۵۰ دلار در هر اونس است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است اما روند صعودی دو ماهه در نمودارهای میله‌ای روزانه در معرض خطر قرار دارد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه می یعنی ۲۸.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح پشتیبانی ۲۶ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۸ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی ۲۸.۷۳ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۷.۰۹ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۷ دلار در هر اونس قرار گرفته است.