۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۹خرداد / هجوم انتظارات منفی به بازار ارز

۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۰۳
کد خبر: 531827
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۹خرداد / هجوم انتظارات منفی به بازار ارز

دلار روز گذشته تحت تاثیر انتظارات منفی ناشی از بلاتکلیفی نشست برجام و انتشار شایعاتی درمورد عزل همتی از سمت ریاست بانک‌مرکزی، در معاملات پشت خطی با افزایش قیمت رو‌به‌رو شد؛ این سیگنال افزایشی به بازار ارز امروز هم سرایت کرد و دلار در اولین ساعات معاملات نقدی به ۲۳۸۵۰ و در معاملات پشت‌خطی وارد کانال ۲۴هزار تومان شده است.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ درحالی‌که دلار معاملات هفته گذشته را با ۱۵۰تومان کاهش نسبت به چهارشنبه با قیمت ۲۳۱۵۰تومان بست، اما روز جمعه نرخ این ارز تحت تاثیر انتظارات منفی ناشی از بلاتکلیفی نشست برجام و طولانی شدن روند مذاکرات و همچنین انتشار شایعاتی درمورد عزل همتی از سمت ریاست بانک‌مرکزی، در معاملات پشت‌خطی با افزایش همراه شد و به ۲۳۸۵۰تومان رسید.

با رسیدن این سیگنال افزایشی به بازار نقدی، حجم خرید‌ها افزایش و احتیاط معامله‌گران کاهش پیدا کرد و در نتیجه امروز دلار معاملات صبح را با قیمت ۲۳۸۵۰تومان شروع کرد و نرخ این ارز در معاملات‌ پشت‌خطی هم از مرز ۲۴هزار تومان عبور کرده است.

ماجرای شایعه عزل همتی

یکی از موارد تاثیرگذار بر افزایش نرخ ارز انتشار خبری مبنی بر احتمال عزل همتی از سمت رییس کل بانک مرکزی بود؛ آنطور که شنیده شده تشدید فشارهای روحانی به بانک مرکزی برای تسعیر ارز به میزان ۳۷۵هزار میلیارد تومان برای ترازکردن بودجه دولت و تزریق ارز به میزان ۲میلیارد دلار با هدف کاهش تصنعی نرخ ارز در آستانه انتخابات است. این فشارها در ۶ماهه گذشته با مقاومت همتی ناکام مانده اما با توجه به نزدیک شدن به پایان دولت این فشارها افزایش پیدا کرده و روحانی تلاش دارد به هر نحو ممکن بانک مرکزی را مجبور به این کار کند.

این اخبار با تاثیر گذاشتن بر انتظارات معامله‌گران باعث افزایش حجم خرید‌ها ناشی از احتمال بروز این اتفاق و تاثیر آن بر رشد هیجانی قیمت دلار و نااطمینانی بیشتر نسبت به آینده شد و درنتیجه دلار در بازار امروز ۷۰۰تومان نسبت به آخرین قیمت هفته پیش گران شد.

از طرفی باتوجه به اینکه بیشتر نامزدهای تایید صلاحیت شده در جناح اصولگرایان قرار دارند، درصورت عزل همتی و انتخاب شدن یکی از اعضای این حزب به عنوان رییس جمهور، قیمت دلار حداقل در کوتاه‌مدت با شوک افزایشی رو‌به‌رو خواهد شد.

احتمال موکول شدن برجام به بعد از انتخابات

با طولانی شدن نشست وین، بسیاری از معامله‌گران بر این باورند که تکلیف برجام تا قبل از انتخابات روشن نخواهد شد و بر همین اساس تحت تاثیر همین موضوع میزان احتیاط در معاملات را پایین آورده‌اند و با افزایش حجم خرید‌ها از روز جمعه، قیمت دلار هم با سرعت بیشتری روند صعودی را طی کرده است.

تثبیت دلار ۲۳۲۰۰تومانی و باز شدن مسیر صعودی

در این میان معامله‌گران فنی معتقدند که تثبیت دلار در قیمت ۲۳۲۰۰تومان، سطح انتظارات را بالا برد و باعث شد خریداران با اطمینان بیشتری به بازار ورود کنند؛ در نتیجه اگر از دلار در قیمت فعلی استقبال چندانی صورت نگیرد و اهرم فشار خریداران نتواند این قیمت را حفظ کند، دلار از مرز ۲۴هزار تومان هم عبور خواهد کرد. اما چنانچه حجم خریدها به میزان کافی نباشد، دلار مجددا به محدوده قبلی یعنی قیمت ۲۲۸۰۰ تا ۲۳۲۰۰تومان بارز خواهد گشت.