۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۹اردیبهشت / الا‌کلنگ بازی دلار در کانال ۲۲ و ۲۳هزار تومان

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۱۳
کد خبر: 528870
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۹اردیبهشت / الا‌کلنگ بازی دلار در کانال ۲۲ و ۲۳هزار تومان

دلار بین کانال ۲۲ و ۲۳هزار تومان در حال الاکلنگ بازی است و درحالی‌که روز گذشته به ۲۲۸۵۰تومان کاهش یافته بود امروز مجددا به ۲۳۲۰۰تومان رسید که این روند نتیجه وجود انتظارات متناقض در بازار ارز است.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ روند صعودی که بازار ارز از هفته گذشته در پیش گرفته همچنان ادامه دارد و در این مدت دلار از کف قیمت یعنی ۲۰۸۰۰تومان نیمه اردیبهشت ماه به ۲۳۳۰۰تومان در روز یکشنبه هفته جاری رسید؛ البته دیروز بازار به دلیل پایین آمدن حجم خرید‌ها، کاهش قیمت دلار هرات و درهم امارات مجددا به کانال ۲۲هزار تومان بازگشت و تا ساعاتی پایانی معاملات قیمت آن به ۲۲۸۵۰تومان رسید.

اما دلار در بازار امروز مجددا به قیمت ۲۳۲۰۰تومان افزایش یافته که این الاکلنگ بازی بین کانال ۲۲ و ۲۳هزار تومان نتیجه وجود انتظارات متناقض در بازار ناشی از نامشخص بودن آینده روابط سیاسی و نشست برجام است که باعث شده حجم خرید‌ و فروش‌ها به صورت هیجانی کاهش یا افزایش یابد و نرخ ارز را بالا و پایین کند. 

این درحالیست که بازارساز تمایلی به افزایش قیمت دلار نشان نمی‌دهد و نرخ این ارز در صرافی‌ملی بین ۲۲۲۰۰ تا ۲۲۵۰۰تومان نوسان دارد، همچنین ماندگاری دلار در کانال ۲۰ و ۲۱هزار تومان در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی حاکی از آن است که خرید و فروش چندانی که حاصل نیاز واقعی بازار باشد وجود ندارد و نوسان بالای نرخ در بازار غیررسمی نتیجه سفته‌بازی نوسان‌گیران برای جبران حداکثری زیان ریزش دو هفته پیش است.

اما یکی از دلایل به وجود آمدن این انتظارات منفی و تغییر موقعیت معامله‌گران ارزی از فروشنده به خریدار طی دو هفته گذشته، تنش‌های پیش آمده در منطقه‌ است که احتمال می‌رود در روند مذاکرات اثر منفی داشته باشد؛ در همین رابطه امروز ربیعی سخنگوی دولت اظهار کرده که بزرگترین خطر برای بشریت اسراییل است و دیدیم که در مقابل برجام که یکی از عوامل صلح و ثبات در منطقه بود مقاومت کردند.

از طرفی مدتی است که خبری از نشست وین نرسیده و این موضوع منجر به تقویت انتظارات تورمی شده چراکه برخی معتقدند در روند مذاکرات اخلالی ایجاد شده و به نظر نمی‌رسد توافقی در آینده نزدیک انجام شود؛ در همین راستا روند صعودی قیمت دلار فردایی در معاملات پشت‌خطی به ۲۳۳۵۰تومان نیز مهر تاییدی بر انتظارات منفی و بدبینی نسبت به آینده برجام است.

در این میان برخی از فعالان بازار معتقدند وقتی دلار قبل از اینکه برجام امضا و تحریم‌ها لغو شود به ۲۰۸۰۰تومان رسیده به معنای آن است که تاثیر برجام از قبل پیش‌خور شده و در چنین شرایطی با رسیدن اخبار مثبت از وین، بازار ارز همچون قبل واکنش نشان نخواهد داد؛ در مقابل، برخی دیگر بر این باورند که نشست بعدی وین حامل اخبار امیدوارکننده‌ای خواهد بود و در نتیجه به زودی شاهد بازگشت دلار به مسیر نزولی خواهیم بود.

آینده دلار طبق تحلیل‌های فنی

به گفته برخی تحلیلگران، تا زمانی که سیگنال افزایشی یا کاهشی به بازار نرسد دلار در محدوده ۲۲۸۰۰ تا ۲۳۳۰۰تومان نوسان خواهد داشت؛ دسته‌ای دیگر از تحلیلگران هم معتقدند که اگر امروز دلار در قیمت ۲۳۳۰۰تومان تثبیت شود و انتظارات منفی همچنان ادامه داشته باشد، اهرم فشار خریداران می‌تواند دلار را به قیمت‌های بالاتر سوق دهد و در غیر این صورت دلار مجددا به سطح ۲۲۸۰۰تومان بازمی‌گردد.