۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۷اردیبهشت / تاخت‌وتاز نوسان‌گیران در دوران بی‌خبری از برجام

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۸:۴۵
کد خبر: 528308
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۷اردیبهشت / تاخت‌وتاز نوسان‌گیران در دوران بی‌خبری از برجام

خبری از نتایج مذاکرات وین نیست و این بی‌خبری فرصت مناسبی برای تاخت‌وتاز نوسان‌گیران ایجاد کرده تا دلار را مجددا به کانال حساس ۲۳هزار تومان برسانند؛ در چنین شرایطی انتظارات افزایشی بیش از قبل تقویت و بازگشت دلار به مدار نزولی سخت‌تر شده است.

اقتصاد آنلاینفاطمه اکبرخانی؛ دلار تا دو هفته پیش باوجود اینکه هنوز اتفاقی در وین نیفتاده بود و تحریمی هم برداشته نشده بود، صرفا تحت تاثیر اخبار مثبت درمورد برجام و احتمال توافق در آینده نزدیک به کانال ۲۰هزار تومان رسید؛ اما از هفته پیش انتظارات و روند بازار تغییر کرد و دلار هم متاثر از چند عامل از جمله شایعاتی درمورد برجام، افزایش خرید‌ها برای جبران زیان و رشد ارزش درهم دچار افزایش قیمت شد و تا امروز با عبور از سه کانال قیمتی به ۲۳۳۰۰تومان رسیده است.

تحویل دولت با کارنامه ارزی قابل قبول

البته با روند نزولی دلار در مدت زمان کم، افزایشی دوباره انتظار می‌رفت اما تاخیر در به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام این افزایش قیمت را تشدید کرد؛ در این میان برخی معتقدند که تاثیر اخبار برجام از قبل پیش‌خور شده و بعید به نظر می‌رسد که دلار دوباره فاز کاهشی بگیرد.

این افراد همچنین با دستاویز شدن به تنش‌های پیش آمده در منطقه، بر این باورند که این ناآرامی‌ها بر روند مذاکرات تاثیرگذار خواهد بود و حداقل در زمان نزدیک شاهد اتفاق خاصی درخصوص برجام نخواهیم بود؛ درمقابل کاهشی‌های بازار معتقدند که قبل از انتخابات مذاکرات وین به نتایح مثبتی خواهد رسید و دلار تحت تاثیر انتخابات و برجام دوباره افت سنگینی را تجربه خواهد کرد.

البته سناریو کاهش قیمت دلار در روزهای پایانی دولت چندان هم بعید نیست؛ درواقع یکی از پارامترهای تاثیرگذار در سنجش میزان رضایت از عملکرد دولت‌ها، نحوه مدیریت بازار ارز و قیمت دلار در دوران تصدی آن دولت است بنابراین طبیعی است که این روزها با نزدیک شدن به زمان انتخابات، دولت روحانی نیز با استفاده از سیاست کاهش نرخ ارز سعی کند کارنامه قابل قبولی از خود برجای بگذارد.

ارزپاشی؛ شایعه‌ یا واقعیت؟

اگرچه برخی معتقدند در شرایطی که نه برجامی امضا و نه تحریمی برداشته شده و نه ارز‌های بلوکه‌ شده‌ای بازگشته، و همچنان تورم بالا و کسری بودجه شدید نیز پابرجاست ریزش قیمت دلار نتیجه سیاست‌های کنترلی دولت بوده اما رییس بانک‌مرکزی صراحتا تاکید دارد که نرخ ارز دستکاری نمی‌شود و طی این مدت هیچ تزریق ارزی برای پایین آوردن قیمت دلار انجام نشده است.

حالا فارغ از درست یا غلط بودن اظهارنظر‌ها درمورد وضعیت فعلی بازار ارز، آینده دلار به انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه نشست وین بستگی دارد و هرچه به ایام انتخابات نزدیک شویم، بازار از حالت بلاتکلیفی خارج و چشم‌انداز دلار راحت‌تر خواهد شد.

دلار در تله بازی روانی

با توجه به تاثیرپذیری بالای بازار ارز از اخبار سیاسی، در این روزهای بی‌خبری و نبود سیگنال مثبت از سوی وین، دلار در تله بازی روانی گرفتار شده و صرفا انتظارات تعیین‌کننده نرخ ارز هستند؛انتظارات هم به حدی افزایش یافته که دلار طی یک هفته سه کانال عوض کرده و قیمت آن از ۲۰۸۰۰ به ۲۳۳۰۰تومان در بازار امروز رسیده است.

آینده دلار از نگاه تحلیلگران فنی

در این میان وضعیت معاملات پشت‌خطی و روند صعودی دلار فردایی هم نشان می‌دهد که همچنان خرید‌های هیجانی فروکش نکرده و معامله‌گران به حد کافی نتوانسته‌اند زیان ریزش قیمت دو هفته پیش را جبران کنند، بنابراین هرچه مذاکرات به تاخیر بیفتد قیمت دلار به دست نوسان‌گیران تعیین خواهد شد که در چنین شرایطی صعود دلار به کانال‌های بالاتر چندان غیرمحتمل نیست.

تا ساعت انتشار این خبر قیمت دلار فردایی بین ۲۳۱۵۰ تا ۲۳۳۵۰تومان نوسان دارد که به گفته تحلیلگران فنی بازار، از آنجاکه سطح مقاومتی دلار یعنی ۲۳۲۰۰تومان شکسته شده به نظر می‌رسد این روند صعودی تا سطح بعدی یعنی ۲۳۵۰۰تومان ادامه پیدا کند؛ اما درصورتی که فردا بازار بتواند در مقابل فشار خریداران مقاومت کند و دلار قیمت‌های بالاتر را لمس نکند، بخشی از انتظارات افزایشی فروکش خواهد کرد و با توقف خرید‌ها دلار ابتدا به مرز ۲۳هزار تومان و درصورت تثبیت، مجددا به کانال ۲۲هزار تومان بازخواهد گشت.