۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط فلزات گرانبها با جهش بازده اوراق قرضه / ادامه روند نزولی فلز زرد

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۳۳
کد خبر: 527585
سقوط فلزات گرانبها با جهش بازده اوراق قرضه / ادامه روند نزولی فلز زرد

در معاملات روز گذشته بازار فلزات گرانبها در ایالات متحده، قیمت طلا و نقره با در پیش گرفتن مسیر نزولی نزدیک به پایین‌ترین سطح قیمت روزانه خود بسته شد، که نگاهی به بازارها بیانگر تاثیرگذاری عوامل مختلفی بر این روند قیمتی است.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ نگاهی به گزارش تورم بیش از حد انتظار ایالات متحده بیانگر آن است که افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری و شاخص دلار آمریکا بیانگر آن است که این دو عامل به کاهش قیمت فلزات گرانبها کمک کرده است. همچنین معامله‌گران کوتاه مدت پس از مشاهده توقف روند جهشی قیمت طلا در هفته جاری صف فروش تشکیل دادند. بر این اساس روز گذشته طلای آتی ژوئن با ۱۶.۶۰ دلار کاهش به قیمت ۱۸۱۹.۱۵ دلار در هر اونس و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با ۰.۳۹۲ دلار کاهش به قیمت ۲۷.۲۷ دلار در هر اونس معامله شد.

انتشار شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده بیانگر افزایش بیش از انتظار در ماه آوریل نسبت به ماه مارس ۰.۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۲ درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش قیمت مصرف کننده از سال ۲۰۰۸ تاکنون بوده است. پیش بینی‌ها بیانگر آن بود که شاخص قیمت مصرف کننده افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به ماه مارس و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۶ درصد افزایش می‌یابد که با اعداد منتشر شده فاصله داشت. بازار طلا و نقره در واکنش به انتشار گزارش قیمت مصرف کننده ریزش کرد و در نهایت افزایش شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه خزانه‌داری هم روند نزولی را تشدید کرد.

بازار فلزات گرانبها بار دیگر شاهد واکنش نزولی به داده‌های تورمی بود چرا که معامله‌گران بر پیامدهای سیاست پولی شدیدتر، افزایش قیمت مصرف کننده و افزایش نرخ بهره تمرکز داشته‌اند. نگاهی به تاریخچه معاملات فلزات گرانبها نشان می‌دهد که این بازار در شرایط شدید تورمی و حتی در شرایط مشکل ساز مورد توجه بیشتر بازرگانان و معامله‌گران قرار می‌گیرند. همچنین در شرایطی که بازارهای سهام ایالات متحده روز گذشته روند نزولی شدیدی را پشت سر گذاشتند، باز هم فلزات گرانبها از این موقعیت متاثر نشد و روند نزولی خود را ادامه داد. این مساله که فلزات گرانبها و بازارهای سهام همزمان روند ریزشی در پیش بگیرند، در یک ماهه اخیر تکرار شده است.

در اخبار روز گذشته ایالات متحده، اتحادیه اروپا رشد تولید ناخالص داخلی سالانه خود را در سال ۲۰۲۱، ۴.۲۱ درصد پیش بینی کرده است. این در حالی است که بر اساس آخرین تخمین‌های پیش از این رشد تولید ناخالص داخلی این اتحادیه معادل ۳.۸ درصد برآورد شده بود. اتحادیه اروپا همچنین تورم سالانه خود را در سال ۲۰۲۱ معادل ۱.۷ درصد و تورم ۲۰۲۲ را ۱.۳ درصد برآورد کرده است. این ارقام که بیانگر رشد بی رویه قیمت‌ها در دو سال آینده است، با اعداد و ارقام تاکنون منتشر شده در رابطه با تورم شدید ماه‌ها و سال‌های آتی مغایرت دارد.

در حالی که اسراییل و حماس حملات موشکی علیه یکدیگر را افزایش داده‌‌اند، بازارها در معاملات خود نگاهی هم به اتفاقات در حال وقوع در خاورمیانه دارند. بر اساس گزارش‌ها، این شدیدترین اقدام نظامی میان دو طرف از سال ۲۰۱۴ تاکنون بوده است.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا روند صعودی در پیش گرفت و به بالاترین سطح دو ماه و نیم گذشته خود رسید. همچنین قیمت نفت خام نیمکس نیز افزایش یافت و هر بشکه در حدود ۶۶.۱۰ دلار معامله شد. خطوط نفتی ایالات متحده که به دلیل حمله سایبری از خط تولید خارج شده بود، به صورت موقت در حال بازگشایی است. در معاملات روز گذشته همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز به حدود ۱.۶۹ درصد رسید.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی طلای آتی ژوئن از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی همچنان در نمودارهای میله‌ای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۳۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت هفته یعنی ۱۸۸۴.۳۰ دلار در هر اونس است در حالیکه سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین سطح قیمت هفته یعنی ۱۸۱۷.۸۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۱۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره جولای همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی شش هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۸.۵۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۵.۷۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۷.۸۳ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۸.۰۰۵ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۷.۱۸ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۷ دلار در هر اونس قرار گرفته است.